Teď kupují plyšového orla, zítra akcie. Jak vedou podnikatelky děti k byznysu?

30. 4. 2021
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Mateřství ovlivní byznys, mámy – podnikatelky zas ovlivňují své děti. Co tedy podnikatelky děti učí, aby byly podnikavé a jednou třeba také obstály v byznysu?

Michaela Thomas stojí za ženami vedeným designovým studiem Butterflies & Hurricanes. Byznys jí dal vědomí toho, že pro ni na světě není nic důležitější než láska, soucit, empatie, pravda, vzájemnost, respekt a svoboda, sdílí svůj náhled.

Co se dozvíte v článku
  1. Děti nemusí v krysím závodě vydělávat prachy
  2. Mateřství ovlivní byznys, podnikatelky své děti
  3. Podnikat je přirozené, děti k tomu vedu
  4. Odvaha klást „blbé otázky“
  5. Neříká, že něco nejde, a rozvíjí vztah k penězům
  6. Svoboda, dobrodružství a další hodnoty
  7. Další generace
  8. Podnikání na zkoušku a na vlastní kůži

Děti nemusí v krysím závodě vydělávat prachy

A takové hodnoty podle ní žádné pracovní úspěchy ani peníze nenahradí. Protože jsem si zvolila tyhle hodnoty, zpomalil se hospodářský růst mého studia, ale nastal růst co do kvality vztahů, integrity a dobrého pocitu z práce, objasňuje svůj postoj. Své děti tedy učí, že nemusí být někým, vydělávat v krysím závodě prachy, ale že hodnoty štěstí jsou ty nejvyšší a peníze je často nepřinesou. Že štěstí a naplnění přichází z tvorby něčeho, co vás přesahuje, a že vnitřní integrita je skála, o kterou se můžete vždycky opřít.

Děti vychovává se svým mužem svobodně a v hlubokém respektu k tomu, kým každé z nich je. Tudíž je spíš učíme podniknout něco, když vidí nějakou nepravdu, nespravedlnost nebo když cítí, že jim něco není příjemné. Co jednou budou dělat, je už plně na nich, popisuje svůj přístup k výchově. A dodává, že jen doufá, že až budou její děti velké, bude tu ještě k žití. Zatím to vypadá, že materialistické hodnoty naší civilizace a pocit, že „já mám právo mít pořád víc“, nás přivede na okraj propasti klimatického kolapsu a možná i pádu demokracie, jak ji dosud známe, říká. A dodává: Doufejme, že ne. Že se včas probereme a neukonzumujeme se ke zkáze.

Mateřství ovlivní byznys, podnikatelky své děti

Podnikání a mateřství, to je téma mnoha podnikatelek – matek. Jestliže něco chceš, musíš si o to říct, píše Maye Musk, modelka, podnikatelka a máma tří dětí (Elon Musk, Kimbal Musk a Tosca Musk), ve své knize A Woman Makes a Plan. Advice for a Lifetime of Adventure, Beauty and Sucess (Penguin Life 2020). Jak tedy na work-life balance? Kdy, jak a kde si najít prostor a čas na rozvoj byznysu a zároveň být mámou jednoho, dvou, tří i více dětí? Co si ženy z mateřství do podnikání odnášejí, co se díky němu učí a v práci to mohou zúročit?

Podnikat je přirozené, děti k tomu vedu

Sociologický ústav AV ČR vydal (s vročením 2020) publikaci Podnikatelky? autorek Markéty Švarcové, Romany Markové Volejníčkové a Aleny Křížkové. Citují v ní také podnikatelku Dagmar, která je aktivní ve službách: Mně přijde naprosto přirozený a mnohem jednodušší podnikat. Všechny svoje děti k tomu vedu. Proč by někdo chodil do práce? Proč by to dělal? Makat od rána do večera pro někoho jiného, aby mu generovaly zisky.

To jsou otázky, o kterých se častěji debatuje a které například nedávno řešily také podnikatelky v panelové diskusi na konferenci Ženy v byznysu, která se zčásti právě matkám v byznysu věnovala. O svých cestách, jak se jim daří skloubit rodinu a podnikání, se přitom během konference podělily i podnikatelky a manažerky, jako je Simona Kijonková ze Zásilkovny nebo Diana Rádl Rogerová, řídící partnerka Deloitte ČR.

Na věc se však lze podívat také obráceně a nikoliv jen perspektivou korporátních firem. Podnikatelkám – mámám, které pracují na vlastní triko v menším, jsme proto položili otázky: Co vám dal byznys do mateřství a co z toho, co jste se v podnikání naučila, předáváte svým dětem? Jak podporujete jako podnikatelka u svých dětí podnikavost, případně jim otevíráte byznys jako i jejich možnou profesní budoucnost? Michaelu Thomas odpovědi zavedly k zásadnímu tématu, které ji trápí a které bude mít na budoucnost, a tedy na děti, vliv – klimatická krize. Jak k tématu přistoupily další dvě podnikatelky – matky, Bohdana Goliášová a Jana Hanychová?

Odvaha klást „blbé otázky“

Bohdana Goliášová stojí za projektem Tvůrci v praxi, kde buduje, podporuje a školí komunitu podnikajících tvůrkyň a tvůrců toužících po tom, aby se uživili svým rukodělným koníčkem. Z 98 % se jejího projektu účastní ženy. Většina se po mateřské nechce vracet do původní práce a chtějí dělat něco, co jim dává smysl. Jejich výrobky jsou poctivá ruční práce, do které vkládají svoje srdce. Tyto ženy předávají svoje dovednosti svým dětem a je úžasné, že je v tom můžeme podporovat, představuje svůj projekt.

Bohdana říká, že se v byznysu naučila nebát se být divná a klást „blbé dotazy“. Protože čím banálnější je dotaz, tím výživnější bývá odpověď. Vyjednávám. U lékařů, ve škole, školce, školní jídelně, v kroužcích. Společně tím nacházíme cestu, která zlepšuje perspektivu dětí, vysvětluje svůj přístup. A přidává konkrétní příklad – místní škola díky ní získala asistentku navíc a jídelna se naučila vařit bezlepkové jídlo.

Neříká, že něco nejde, a rozvíjí vztah k penězům

U svých dětí se Bohdana soustředí na dvě věci. Zaprvé se snažím dítěti nezužovat horizonty prohlašováním, že něco nejde, vypráví. Když její dítě prohlásí, že chce jet v létě do Afriky na slony, probírá s ním, kolik by to asi stálo peněz a co by mohli udělat pro to, aby se to mohlo stát. Samo se pak rozhodne, jestli do toho chce jít. Zadruhé se snažím předat porozumění a kladný postoj k penězům, prozrazuje.

Od doby, kdy dítě začne trochu mluvit a rozumět, se podle ní může učit chápat rozdíl v pojmech drahý a levný. A jakmile začne chápat čísla, dají se používat opravdové peníze. Soustředím se na to, co dítě nejvíc baví, a pomáhám mu vymyslet, jak tím vydělat peníze. Malujeme obrázky, odléváme svíčky či mýdla a hotové výrobky si dítě samo prodává. Za vydělané peníze si může koupit, co chce, absolutně mu do toho nezasahuju. Za mě je to nejlepší způsob učení matematiky, když si dítě na něco spoří a počítá, kolik toho musí vyrobit a prodat, aby si vydělalo na plyšového orla, říká s tím, že teď kupují s dětmi hračky a až bude mládež o trochu větší a moudřejší, začnou kupovat akcie a pozemky.

Svoboda, dobrodružství a další hodnoty

Jana Hanychová působí pod značkou Stylenap v oblasti business consultingu. Co jí dal byznys do mateřství? Respektive, co z toho, co se v podnikání naučila, předává své dceři? Do mateřství jsem si z byznysu vzala to, jak na něj, ale i na život sám nahlížím a co od něj očekávám – svobodu, rozmanitost, dobrodružství, jistotu, nadšení pro každý den. V prostředí s takovými hodnotami vyrůstá má jedenáctiletá dcera Eliška, prozrazuje Jana. Eliška zná většinu Janiných klientů osobně a s dětskou zvídavostí sleduje, co její práce business konsultanta znamená, co klientům přináší. Jako čtyřletá se ptala, jak já můžu pomoct lidem, kteří mají sen vyrábět čokoládu, ale sedí v kanceláři. Dnes se ptá, jak se vybírají správné barvy pro limitované edice kabelek. Už ví, že zázraky se nekonají a za vším je kouzlo lidské práce, která po nějaké době přináší úspěch, vysvětluje.

Další generace

Zmíněný projekt Next Generation je určený přímo maminkám a dcerám. A jak ho představuje prezidentka Českomoravské asociace podnikatelek a manažerek Kareřina Haring, jde o školu hrou. Dcery se tu učí nejlepší zkušenosti, poznatky a best practices podnikatelek. Chceme, aby se naučily budovat vztahy a vzájemně si pomáhat. Vždyť jednou některé z našich dětí převezmou naše firmy a nenásilně je k tomu můžeme vést už od dětství, dodává Kateřina.

Jsou přitom i další platformy, které se věnují nastupující generaci podnikatelek a podnikatelů, jejich inspiraci a vzdělávání, a to na mezinárodní i lokální úrovni. Například The Family Business Network, včetně jeho tuzemské pobočky. O tom, že ze svých dcer vychovává vrcholové manažerky, a to nejen rodičovským příkladem, mluví v rozhovorech otevřeně i Martina Vítková, propojená s rodinnou společností NWT, která se právě v The Family Business Network angažuje.

Podnikání na zkoušku a na vlastní kůži

U dcery se také snaží podporovat podnikavost, případně jí podnikání otevírat jako i její možnou profesní budoucnost. Aktivně se s dcerou účastní projektu Next Generation od Českomoravské asociace podnikatelek a manažerek, který jim, jak vypráví, oběma rozšiřuje obzory. Díky projektu má dcera možnosti setkat se s dalšími podnikatelkami i jejich dětmi, navštívit různé společenské akce, ale i výroby, uvádí Jana.

A hned připomíná i další příklad, školní projekt, ve kterém měla Eliška (díky podpoře České spořitelny) s dalšími dětmi možnost si na vlastní kůži vyzkoušet vymýšlení produktu, založení společnosti, být součástí týmu spolužáků, vyrobit produkt, naplánovat marketing, sledovat rozpočet a prodávat skutečným zákazníkům. Všechny tyto podněty nám dávají mnoho zážitků i témat k našim debatám. Je to opravdu radost vidět, jak z Elišky roste společensky aktivní slečna se zájmem poznávat svět a věci do hloubky. Podstatné pro mne je, že má dobré základy pro svou budoucnost – v jaké oblasti je profesně uplatní, je ve hvězdách, a také to nechávám na její volbě. Samozřejmě budu ještě pyšnější, když se o ní bude se mnou chtít poradit, dodává.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).