Teď už zákazníka neoklamete. Vlaječka jako důkaz, že je potravina opravdu česká

29. 7. 2015
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

 Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Konec zavádějícím nápisům, kterými výrobci označují „nečeské“ výrobky. Česká potravina má své nové logo. Pro uvádění je nutné splnit dvě podmínky.

Jasné znamení, že je výrobek opravdu český. Ministerstvo zemědělství konečně definovalo českou potravinu. Představilo pro ni nové logo. Zda jej potravinář použije, je jen na jeho rozhodnutí, užití je dobrovolné. Musí však splnit dvě základní podmínky.

Čtěte také: Vyrobit a prodat domácí perníček nebo marmeládu bude jednodušší


Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

První podmínkou je místo výroby, které musí být výhradně v České republice. Další podmínkou je podíl české suroviny. Ten bude stanoven chystanou novelou zákona o potravinách. Novela zákona je momentálně v meziresortním připomínkovém řízení, mohla by začít platit od poloviny roku 2016.

Česká potravina je taková, která je ze 100 procent z českých surovin a vyrobili ji v České republice. To se týká mléka a nezpracovaných potravin typu ovoce, zeleniny, masa. Označení může nést i zpracovaná potravina, jejíž 75 procent složek použitých při výrobě pochází z České republiky a podstatná část jejího zpracování se udála rovněž v ČR., uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka.

Konec zavádějícím označením

Nebudou-li podmínky splněny, zůstane potravina bez označení. Výrobci tak nebudou smět používat různé nápisy a obrázky, které by mohly být zavádějící, jako například „Česká republika“, mapa nebo vlajka České republiky, slova „česká kvalita“ atd.

Čtěte také: Český výrobek, dvě slova působící jako zaklínadlo pro zvýšení prodeje

Novela zákona o potravinách by měla zpřehlednit dobrovolné označování českého původu. Jednotná pravidla by měla být srozumitelná pro výrobce i pro zákazníky. Označení, které je užívané dosud, je podle ministerstva nepřehledné až chaotické.

Někteří potravináři situace zneužívají a odkazují na český původ, aniž by byla potravina aspoň v České republice vyrobena, uzavřel Marian Jurečka. 

Prohlédněte si nové logo, které bude označovat českou potravinu:

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).