Podle zveřejněného harmonogramu by služby, při kterých je porušována integrita kůže, jako je piercing, a právě tetování měly být spuštěny v pondělí 25. května.
Tetování už není riziko
Jiří Gabzdyl z Tetovacího salonu Orlová chápe, že opatrnost byla namístě, ale nechápe, že se jejich obor uvolňuje jako poslední. Tetování jako takové bylo dříve vnímáno jako hygienicky rizikové. Proto je legislativa nastavena tak, že prostředí, ve kterém se dnes tetuje, je, co se hygieny týká, srovnatelné se zdravotnictvím. Ochranné pomůcky používají již dávno, dezinfekce se používá jak před tetováním, tak při něm a po něm. Tater má roušku, ochranný oděv a rukavice. Já používám i rukávy. Dále jednorázové povlečení na křeslo, jednorázové potahy na loketní opěrky, kryty na strojky a příslušenství, jednorázové jehly apod. Vše se po tetování dezinfikuje a jednorázové věci se vyhazují,
popisuje.
O potřebě si uvědomit, že tatéři mají standardně ze všech živností asi nejvyšší hygienickou normu, hovoří také Petr Nesvadba z NESI tattoo Břeclav. Postupy jsou takové, že u všech zákazníků se standardně počítá s tím, že mají HIV, žloutenku a jiné breberky. Všechny povrchy se po každém zákazníkovi dezinfikují dávno před koronavirusem, jednorázové jehly, jednorázové rukavice, které pořád měníte, ve všem dezinfekce,
dodává. Vzhledem k tomu, že v tetovacím studiu by měla být cca podobná úroveň hygieny jako u zubaře, připadá tatérům zařazení do poslední skupiny k otevření šílené. Viděli jste například někdy svého dentistu, že po vás standardně dezinfikuje křeslo a všechno balí do jednorázové fólie pouze pro vás,
ptá se v této souvislosti s nadsázkou Jiří Gazdybyl.
Nahlédněte do Inkoust Tattoo, největšího tetovacího studia v Praze:
Uzavření salónů byla rána
Situace kolem koronaviru a tím i nečekané uzavření tetovacího studia byla pro tatéry velká rána. Například Barbora Bortlová z tetovacího studia TattooB ze Štěpánova u Olomouce měla na každý všední den objednaných několik klientů na tetování. Na větší motiv klienti často čekají 8–12 měsíců a najednou se všechna objednaná tetování rušila a ona zůstala bez příjmů. Nejenže to je pro mou rodinu velmi citelný finanční propad, ale pro klienty nepříjemné zjištění, že budou muset čekat na nové termíny až do příštího roku – vzhledem k tomu, že letos mám už diář plný,
popisuje. S klienty tak byla v kontaktu přes Facebook a snažila se hledat brzké náhradní termíny alespoň pro některé z nich.
Kdyby Petru Nesvadbovi nepomohla partnerka, měl by zřejmě neskutečné finanční problémy. Přiznal, že jeho rozumná finanční rezerva padla na konci února na opravu porouchaného auta a další nečekané výdaje. Neskutečné množství volného času se rozhodl využít pro zlepšení svých dovedností dálkovým online studiem v zahraničí. Již delší dobu jsem pokukoval po instruktorech, kteří působili v Disney, Warner Brothers, Dreamworks Studios apod. Nicméně v běžném provozu na tak intenzivní studium není téměř žádný časový prostor. Tak alespoň toto se mi díky karanténě splnilo,
doplňuje. Také si vyzkoušel možnost online-konzultací.
Jiří Gabzdyl v této situaci dodělával resty v podobě návrhů a také si doobjednal dezinfekce a ochranné pomůcky. Nejtěžší je pro něj pocit nespravedlnosti: tatér si musí na jaře vydělat na léto, protože v létě je absolutně nevhodné někoho tetovat. Lidé nedodržují hygienu (bazény, přehrady, slunce, alkohol apod.) a zodpovědný tatér tak v létě netetuje. Proto já osobně nevidím ztrátu jako 3 měsíce, ale 5 měsíců. Dík za pomoc státu, ale je to z mého pohledu málo. Prakticky nám stát zastavil činnost na 5 měsíců. Neznám jiný obor, kde by tomu bylo tak (možná cestovky),
shrnuje.
Přečtěte si, jak jsou na tom kadeřníci: Kadeřníci se na otevření těší a očekávají zvýšený zájem o jejich služby
Opatření tatérům mnoho nového nepřinese
Z hlediska hygieny je u tatérů klient vždy na prvním místě. Jiří Gabzdyl s úsměvem podotýká, že je u něj klient tak vydezinfikován, že nemá šanci se měsíc nakazit: Speciální opatření plánuje takové, že klient nebude moci přijít s doprovodem a dostane od něj novou roušku a při vstupu si hned dezinfikuje ruce. Podle Barbory Bartlové samozřejmostí budou roušky, jednorázové rukavice, jednorázové pomůcky a dezinfekce, tedy jako před pandemii. Ve studiu je dezinfekce před a po každém klientovi samozřejmá,
doplňuje.
Daňový portál na Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz
Potřebujete si rychle spočítat, kolik letos zaplatíte na daních? Zadejte své hodnoty do Daňové kalkulačky pro OSVČ
Nevíte si rady s daňovým přiznáním? Vyzkoušejte interaktivní šablony, které automaticky vyplní daňový formuláře nebo přehled pro pojišťovnu.
Jakou budete mít čistou mzdu v letošním roce? Aktualizovali jsme pro vás Mzdovou kalkulačku
Nejnovější články o daních sledujte v sekci Daňové přiznání, Daně z příjmů, Přehled o příjmech a výdajích.
Definované doporučené podmínky, vztahující se k plánu uvolňování dne 25. května 2020:
- U vstupu do provozovny je umístěn dávkovač dezinfekce na ruce.
- Pokud má provozovna čekárnu, zákazník je (kromě svého doprovodu/zákonného zástupce) usazen tak, aby mezi ním a dalšími zákazníky byl bezpečný rozestup dva metry.
- Zákazník je v průběhu výkonu bez doprovodu, výjimkou je přítomnost zákonného zástupce u mladistvých.
- Pokud v místnosti pracuje více pracovníků současně, jsou jednotlivá pracoviště oddělená plentou. Alternativou je omezení na jednoho pracovníka na místnost.
- Pracovníci a zákazníci nosí roušky.
- Křeslo/lehátko je po každém zákazníkovi vydezinfikováno.
- Provozovna zajistí pravidelné větrání nebo jinou formu dekontaminace / dezinfekce ovzduší.
- Další preventivní postupy dle schváleného provozního řádu.
Tetování je možné využít také k propagaci. Podívejte se: Tetování zdarma? I tak se dá propagovat značka. Inspirujte se řetězcem Arby´s
Plní se diáře na rok 2021
Barbora Bortlová se některá tetování snaží přeobjednávat i na víkendy a státní svátky a navyšuje také počet klientů za den. Ale bohužel není reálné to velké množství klientů (cca 90 lidí) nahradit v blízké době, a proto jsem si zakoupila diář na rok 2021 a nabídla nové termíny na leden až duben příštího roku,
popisuje. O klientelu nemá strach Jiří Gabzdyl. Ten denně udělá 2 až 4 klienty a objednává lidi na dva až tři měsíce dopředu. Mám osm let každý den lidi, tak snad přijdou. Akce dělat nebudu. Mám smluvní ceny, tak to nějak domluvíme,
dodává.
Naopak zhoršení poptávky se obává Petr Nesvadba. Lidé mu přijdou vystrašení a zcela určitě si velká část z nich finančně pohoršila. Stačí se podívat na zprávy z provozoven, které zůstaly otevřeny. Všichni hlásí obrovský propad. Snad až na hobby markety,
doplňuje. Nic nového však pro zákazníky neplánuje a doufá, že vše pofrčí dál.