Řekněte nám něco více o vaší společnosti, jak jste tu dlouho a čím se zabýváte?
Společnost jako taková existuje od října loňského roku, nicméně s kolegou se věnujeme stejné činnosti již docela dlouho. O společném podnikání jsme začali uvažovat někdy na jaře loňského roku a k realizaci jsme přistoupili v dubnu. Jsme na trhu tedy něco přes rok.
Jaká je tedy hlavní činnost vaší firmy?
Public relations a marketing.
Kolik vás ve společnosti pracuje?
Dva.
Jenom dva?
Ano, a asi to tak zůstane. Vzhledem k tomu, že se s kolegou vzájemně doplňujeme, zjistili jsme, že není zapotřebí shánět někoho, kdo se zabývá kreativitou, plánování, protože to vše dokážeme obsáhnout sami. A pokud potřebujeme někoho na grafiku či programování webových stránek, využíváme pro to naše partnery, kteří pro nás pracují externě. Když sám podnikáte, zjistíte, že zaměstnanci nejsou tak efektivní, jak byste si přál, a zároveň jsou velmi nákladní. Teprve u podnikání zjistíte, jak je osobní motivace k práci velká.
Vy působíte v oboru, ve kterém je silná konkurence. Jsou tu dravci, kteří jsou na tuzemském trhu zavedeni a delší čas, jsou tady i společnosti menší, které mají své stálé zákazníky. Nebáli jste vašeho vstupu v okamžiku, kdy je tady tolik konkurence? Co jiného chcete svým zákazníkům vůbec nabídnout?
Něco jiného. (smích)
Co konkrétně?
Když jsme působili v reklamních agenturách jako zaměstnanci, často jsme si uvědomovali, že služby zákazníkům se dělají jako přes kopírák. My jsme se proto rozhodli, že budeme dělat marketing s důrazem na public relations pro malé a střední firmy, které nemají prostředky na to, aby si zaplatily takový ten klasický servis, který nabízejí větší reklamní agentury. Zároveň že budeme našim klientům do obou oborů více mluvit a zkusíme je více poznat, možná někdy i více než by si samy přály. Snažíme se o to, abychom působili jako klientova vlastní firma. Takže balancujeme někde mezi public relations a outsourcingem marketingu.
Uvědomujete si nyní zpětně, že jste vstupovali na trh, kdy startovala finanční krize? A všechny společnosti začaly šetřit na nákladech na marketing a další s tím spojené služby?
Ano, uvědomujeme si to každým dnem.
Pocítili jste, že ten zájem je nižší, než jste očekávali?
Díky tomu, že my se snažíme firmám naopak náklady snížit, tak právě naopak ten zájem v tomto ohledu nižší není. Pokud si někdo může dovolit škrtnout marketing a nepocítí změnu, tak je to špatně. Dnes se bez marketingu nikdo nikam nepohne, pro firmu naopak v době krize znamená záchranný kruh. Firmy díky krizi přišly na to, že marketing se dá dělat levněji a zároveň efektivněji. Troufám si říci, že doteď některé společnosti vyhazovaly za marketing peníze oknem. Dnes více uvažují o tom, že pokud vloží do marketingu sto tisíc, zda se jim vrátí deset anebo dvě stě tisíc.
Uživí vás činnost vaší firmy? Jste tam dva, jste tam krátce. Je to finančně plnohodnotné vašemu předchozímu zaměstnání?
Téměř každý podnikatel vám řekne, že začátky jsou těžké. Já proto nebudu předstírat, že začátky jsou procházkou růžovou zahradou. Plat mám nyní nižší, ale výhody nepopsatelně vyšší. V žádném případě bych již neměnila. Už neuvažuji o tom, v kolik chodím do práce a v kolik z práce. Dělám to pro sebe, takže ta motivace je úplně jiná. Práce je teď mým koníčkem, beru to osobně stejně jako i mé klienty. V podnikání už neuvažuji tolik o penězích, je to spíše o práci, která mě baví.
Podnikatel často naráží na problémy spojené se začátkem podnikání, především v komunikaci s úřady. Vyplývá to z častých dotazů v našich diskuzních fórech. Jak to bylo s vámi?
Jenom na začátku? (smích)
Narážím tím spíš na to, zda jste byli na startu vašeho podnikání na všechno připraveni?
Nebyli.
Zda jste věděli, jaký dokument kam odnést? Co všechno zařídit, oběhat, nechat si potvrdit?
Oba s kolegou jsme měli živnostenský list, takže tím úplným začátkem jsme si již prošli. Ze začátku jsme fungovali jako dvě živnosti, které spolu spolupracovaly. A právě v říjnu loňského roku jsme byli zapsáni do obchodního rejstříku jako eseróčko. S úřady se člověk musí naučit komunikovat tak i tak, některé věci ho prostě neminou.
Buďte konkrétní. Měla jste nějaké negativní zkušenosti s úřady? V jaké oblasti?
Když se tak ptáte, tak vlastně ano. Formulář na obchodní rejstřík. Sice jsem vzděláním právník, ale s formulářem na obchodní rejstřík jsem se zlobila poměrně dost dlouho. Když jsem si pročítala samotný formulář i jeho návod, přemýšlela jsem, jak běžní lidé bez právnického vzdělání vlastně dokážou něco podobného vůbec vyplnit. Zároveň mě překvapila neinformovanost úředníků právě na obchodním rejstříku. Často tam levá ruka neví, co dělá pravá. A díky tomu, že jsme firmu koupili jako ready-made společnost, tedy předzaloženou, odpadla nám spousta papírování.
Takže si myslíte, že právě ready-made společnosti jsou ty, které mohou začínajícímu podnikateli ulehčit jeho start?
Pro člověka, který nemá praxi se zakládáním společností, je tu určitě správná volba. Strávili bychom nad tím mnoho času a stejně bychom museli dát peníze někomu jinému, který by nám při přípravě vzniku společnosti musel radit.
Dělá stát pro začínající podnikatele dostatečně mnoho? Jak vnímáte přístup vlády, ať již minulé či současné?
Myslím si, že tuzemské podnikatelské prostředí by si zasloužilo trochu větší pozornost. Hlavně v době krize si myslím, že ekonomika se postaví na nohy v okamžiku, kdy se právě budou maximálně podporovat podnikatelé.
Co myslíte tou podporou?
Například právě ulehčením těch procedur na úřadech. Mnohem více elektronizace, která sice již startuje, ale pořád to není dostatečné.
Datové schránky, aktuální téma. Máte ji již aktivovanou?
Ještě ne. Čekáme stále na přístupové kódy.
Nabízíte svým klientům marketingovou strategii. Jak jí aplikujete sami na sebe? Kolik investujete do vlastního marketingu?
Nula Kč. Ale je to relativní částka, protože my se tím živíme, takže to co investujeme do marketingu, je de facto naše vlastní práce nad rámec běžných povinností.
Co byste tedy radila začínajícím podnikatelům? Jak zviditelnit svoji značku, výrobek, službu?
Vždy se obrátit na profesionálního partnera. Nespoléhat se na to, že když kamarád umí dobře kreslit v grafickém programu, že vám udělá profesionální logotyp. Nespoléhat se na to, že když synovec měl na střední škole dva roky programování, že umí dělat stránky.
Ale začínající podnikatel nemá při svém startu příliš mnoho prostředků na marketingovou podporu? Vy říkáte, najděte si v tomto ohledu partnera, ale i toho musíte zaplatit?
Pokud neděláte v marketingu a nejste schopen si tyto činnosti díky tomu zajistit sám, s vynaloženými prostředky musíte počítat pokaždé. Je to určitě jedna z nejdůležitějších investic právě při rozjezdu podnikání. Jak se lidé konkrétně dozví, že pečete nejlepší rohlíky ve městě?
A co byste jim tedy konkrétně radila?
Jak jsem řekla, vybrat si partnera, s kterým budu spolupracovat a jasně si definovat, kolik prostředků jsem ochotna do marketingu investovat.
Takže si stanovit cíl, čeho chci dosáhnout, jak toho chci dosáhnout, kolik jsem ochoten do toho vložit?
Ano, přesně tak. A pro začínajícího podnikatele i menší firmy určitě doporučuji, aby si pro marketingovou strategii najali externího partnera. Interní marketingový specialista není tak výkonný a navíc jeho práce je dražší než práce jakékoli externí firmy, která se tím zabývá profesionálně. Marketing není zapotřebí dělat osm hodin denně, musí naopak pružně reagovat na to, co se na trhu děje.
Jak nahlížíte na marketing v sociální sítích?
O sociálních sítích se teď hodně mluví, ale jejich účinnost je diskutabilní. Lze zde výborně zacílit reklamní kampaň – dá se přesně definovat, komu se má reklama zobrazit, a máte i objektivní informace o úspěchu každého jednotlivého inzerátu. Vytvořit zde účinnou formu propagace jinak než reklamou je naproti tomu velmi náročné, chce to opravdu dobrý nápad. Ten pak ale funguje jako virální reklama a může mít překvapivé výsledky.
Myslíte si, že se tento trend v Česku již usadil? Nebo je ještě v plenkách?
Je ještě na počátku a myslím si, že se bude stále vyvíjet všude, nejen v Česku. Každý klient, který za námi přijde, tak se nás na reklamu v sociálních sítích ptá. Takže si myslím, že do budoucna bude marketing v sociálních sítích jednou z běžných voleb, respektive jednou ze součástí marketingové strategie. Nebude však převážet nad jinými médii.
Poslední otázka: Jaký máte cíl ve vaší firmě? Čeho chcete dosáhnout?
Chtěli bychom naše klienty přesvědčit, že se vše se dá dělat trochu jinak, aby o marketingu, potažmo P.R., přemýšleli jinak.
V růstu vaší firmy?
Nechceme se nikam posunout. Chceme zůstat ve dvou. Je to systém, který nám vyhovuje. Kdyby extrémně rostlo množství nových příležitostí, spíš bychom najali externí spolupracovníky.
Obchodní cíl?
Rádi bychom se vymanili z těch podnikatelských začátků. Dále jak jste říkal sám, v tom našem oboru působí mnoho firem, takže bychom se rádi zařadili mezi ty společnosti, které mají v rámci svého podnikání stabilní příležitosti. I kvůli krizi registrujeme výpadky v poptávce. Právě kvůli tomu chceme být stabilní i ekonomicky.
Galerie
(klikněte pro zvětšení)Foto: Ivana Dvorská