Názor k článku Tiskopisy na sociální pojištění se od roku 2013 podávají pouze elektronicky od jatoka - Je to tak, jak píšu. Všechny úřady mají...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 9. 1. 2013 22:05

    jatoka (neregistrovaný)

    Je to tak, jak píšu. Všechny úřady mají na své webové stránce e-portál. Já jsem doposud komunikoval s obchodním rejstříkem, finančním úřadem, úřadem na ochranu osobních údajů, úřadem pro ochranu spotřebitele a úřadem průmyslového vlastnictví.
    Upřímně řečeno, povinnosti jsou plus minus stejné (i když řadu povinností vyžaduje EU, ale Britové většinu z nařízení EU úspěšně bojkotují, nebo aspoň snižují na nejnutnější minimum).
    Jako příklad mohu uvést jednu výhodu - k DPH se musí podnikatel zaregistrovat skutečně až po dosažení povinného obratu, který se navíc každoročně navyšuje, současně je to 77000 GBP. Neplatí žádná povinnost, že při poskytnutí přeshraniční služby by se měl podnikatel registrovat k DPH. Toto byl vlastně hlavní impuls, proč jsem si v Anglii firmu založil a zrušil český živnosťák. Můj obrat činil sotva 300000 CZK, ale mám zákazníky na Slovensku a v Anglii a musel bych se registrovat k DPH. To byla poslední kapka, která mne přiměla živnostenský list zrušit. Už jsem prostě dál nemohl. Kdo má ten tlak ze strany úřadů vydržet?
    Důležité je, že nemusíte osobně nikam chodit - sice do Londýna jezdím, ale vpodstatě jen jako turista, nikdy jsem na žádném úřadu nebyl ani na žádný úřad neměl potřebu telefonovat.
    Co se týče mnou zmíněných e-portálů - pro mne to byl kulturní šok. Už založení firmy překvapí každého Čecha, když si uvědomíte ten "proces", kterým musí projít člověk v Česku. K registraci do e-portálu stačí e-mailová adresa. Od úřadů pak poštou dostanete obálku s heslem. Podotýkám, že obálka přijde obyčejně. Nikdy jsem se nesetkal s tím, že by nějaký úřad cokoli posílal obálkou s červeným, modrým nebo zeleným pruhem. Funguje to naprosto perfektně. Všechny změny naťukám na webu a okamžitě se projeví (třeba jsem měnil sídlo a opravdu se změna v obchodním rejstříku projevila za 5 minut!). Žádný elektronický podpis ani hloupou datovou schránku či jiný nesmysl v podobě notářem ověřených podpisů a deseti papírů s nevím kolika kulatými razítky nepotřebujete!
    Jediné, na co jsem si netroufl, je daňové přiznání a účetní závěrka. Ale myslím si, že je logické, aby se tyto záležitosti outcourcovali u účetního, pokud člověk nemá ekonomické vzdělání (což já nemám). Ale i finanční úřad má svůj e-portál a pokud ovládáte účetní angličtinu a vyznáte se v účetnictví, tak se domnívám, že si můžete daně vyřídit sami (pozor, české a britské účetnictví se trochu liší, ale brzy jsem se v tom začal orientovat a zdá se mi mnohem logičtější a srozumitelnější, než české podvojko). Napoprvé mne rozesmálo, když mi účetní poslal dotazník, ve kterém se mne dotazoval, kolik doma měsíčně utratím za pytlíky do vysavače :-) Do nákladů firmy si totiž můžete dát i domácí výdaje, pokud jednatel pracuje z domova (tj. firma nemá vlastní kancelář). Takže poměrnou část platby za hypotéku, služby, elektřinu, internet, telefon, ale i čistící prostředky nebo za nákup a opravy kancelářských zařízení (pracovní stůl, počítač, tiskárna apod.). Počítá se to v poměru k pracovní ploše (já mám byt 68 m, z toho 18 m je pracovna sloužící k podnikání, do nákladů firmy si tedy dám 18/68 částky.
    Podpora podnikání je prostě v Británii na úplně jiné úrovni, než tady v ČR.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).