Vážení podnikatelé a jejich účetní,
zjišťovala jsem telefonicky na ČSSZ , aby mi poradili jak podávat tiskopisy
pouze elektronicky. Zjednodušeně předávám dál:
1. I když jsme s.r.o. a máme datovou schránku, tak přes datovou schránku to prý nejde,
2. Musíme si zajistit tzv. elektronický podpis,
3. Zaregistrovat se na OSSZ, účetní přijdou s plnou mocí od firmy,
4. Do svého PC si máme stáhnout 3 šifrovací certifikáty
Podrobnější informace z i-netu:
První kroky při podání prostřednictvím portálu Veřejné rozhraní e – Podání (VREP)
Komunikační kanál VREP je připraven pro elektronicky podávající klienty ČSSZ jako plnohodnotná náhrada komunikačního kanálu využívajícího Portál veřejné správy. Tento komunikační kanál plně zachovává strukturu datové zprávy ve formátu XML a pro odesílatele elektronických podání se nezměnily ani funkce, které jim dříve poskytovat Portál veřejné správy.
Podávající se musí k elektronickému podávání (e - Podání) zaregistrovat na místně příslušné OSSZ/PSSZ/MSSZ. Více informací zjistíte na této adrese: http://www.cssz.eu/cz/e-podani/pro-podavajici/.
Pro úspěšnou registraci je nutné získat Kvalifikovaný (podpisový) certifikátu, který poskytují pouze akreditované certifikační autority, a to ICA, Česká pošta, e-Identity. Kvalifikovaný (podpisový) certifikát je elektronický podpis, který nahrazuje ruční podpis u papírových dokumentů. Certifikát je možné objednat přímo ze stránek poskytovatele nebo osobně na pobočce dané společnosti.
Na ČSSZ se musíte nejen k elektronickému podávání přihlásit, ale i zaregistrovat získaný Kvalifikovaný certifikát pro ověření vašich podání.
Poskytovatelé certifikačních služeb:
První certifikační autorita, a.s. - návod na instalaci certifikátu je možné stáhnout zde.
Česká pošta a.s. - návod na instalaci certifikátu je možné stáhnout zde.
e-Identity a.s. - návod na instalaci certifikátu je možné stáhnout zde.
Další důležitá součást je Šifrovací certifikát, který slouží pro zabezpečení dat.
Certifikát si můžete stáhnout také ze stránek ČSSZ, na tomto odkazu: http://www.cssz.eu/cz/e-podani/pro-vyvojare/sifrovani-datovych-zprav/.
Děkujeme :)
Mimochodem, postup, který ČSSZ zvolila je nezákonný. Bohužel většina lidí se podřídí (kdo by chtěl vést spor s mocným úřadem, že). Musíme počkat na toho odvážlivce, který formuláře odevzdá poštou či přes datovou schránku - patrně toto podání ČSSZ interpretuje jako nesplnění povinnosti, uloží sankci - člověk se odvolá, úřad odvolání zamítne a pak člověk podá žalobu ke správnímu soudu. Tam se domnívám, že soud tento nezákonný požadavek ze strany ČSSZ zruší.
Co je protizákonného? Že to nelze datovou schránkou? (souhlas)
Mně více vadí ta povinnost pořízení elektronického podpisu, ta je také protizákonná?
Mimochodem ten úřad má také ze zákona povinnosti, a to např. nejdříve informovat o nesprávném podání (tou poštou např.)! Potom má úřad dvě možnosti, buď informuje, nebo to přijme...
A samotny elektronicky podpis vam pomuze jak ? Srovnejte:
Dnes: staci si vzit papirovy formular, ten vyplnit propiskou a odevzdat jej na uradu
Budoucnost: musite si kazdy rok poridit elektronicky podpis, musite mit pocitac (nejlepe k tomu ucelu vyhrazeny) do ktereho nainstalujete nejakou tu hroznou a zcela zbytecnou 602 aplikaci (pokud mate jeste spravny OS), musite mit pripojeni k Internetu.
Neprijdou vam ty naroky ponekud neopodstatnene, na to ze v konecnem dusledku jde o to, predat uradu informaci ktera obsahu jen nekolik ciselnych hodnot ?
Elektronicke podani by mela byt nejdrive alternativa, pokud by bylo rozume udelane (jako napriklad to v Anglii, o kterem se tu pise), tak verim ze jej zacnou lide sami pouzivat, protoze je zkrata vyhodnejsi. Ale tento pristup je CR samozrejme cizi.
Je to tak - všechny britské úřady mají své e-portály, jak jsem výše popisoval. Ty obsahují ale klasické webové formuláře s políčky, do kterých vyplňujete a pak kliknete Odeslat. A je to zadarmo a okamžitě.
To je všechno, žádný elektronický podpis, žádná datová schránka, žádná instalace certifikátů do počítače, nebo proprietárních aplikací.
Dokonce i žaloby se podávají přes internet. Žaloval jsem dlužníka a žalobu jsem jednoduše vyplnil na vládním portálu a odkliknul. Emailem mi přišlo potvrzení, že žaloba byla přijata a za další dva měsíce, že byla v plné výši uspokojena.
Nemusel jsem kvůli tomu jezdit do Anglie, nepotřeboval jsem advokáta, ani jsem nic nepodepisoval před notářem.
Všechny poplatky se anglickým úřadům platí kreditní kartou na jejich webové stránce, dokonce i daně platím kreditní kartou (samozřejmě daně lze platit kreditkou jen do určité výše, při vyšších odvodech už je nezbytné zaplatit šekem nebo bankovním převodem).
Znovu opakuji, že tento systém funguje v Anglii už asi 10 let a bere se to už jako samozřejmost.
Asi tak - někde v tom balastu zákonů k Datovým schránkám je kromě jiného napsáno :
Dokument v digitální podobě odeslaný orgánem veřejné moci [§ 1 odst. 1 písm. a) zákona č. 300/2008 Sb.] a doručený prostřednictvím datové schránky úřadu musí být opatřen zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu vydaném akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb (dále jen „uznávaný elektronický podpis“), neboť podpis patří k náležitostem odesílaného dokumentu stanoveným v § 13 vyhlášky č. 191/2009 Sb. Totéž platí pro dokument v digitální podobě odeslaný na e-mailovou adresu úřadu prostřednictvím veřejné sítě Internet.
Dokument v digitální podobě odeslaný fyzickou, podnikající fyzickou nebo právnickou osobou __NEMUSÍ__ být opatřen zaručeným elektronickým podpisem, neboť na tyto osoby se nevztahuje povinnost vedení spisové služby a označování dokumentů mj. jménem, příjmením a funkcí fyzické osoby pověřené podpisem dokumentu, a dále autenticitu dokumentu zajišťuje systém datových schránek.
§ 22 až § 26 zákona č. 300/2008 Sb. nebo podle § 69a odst. 4 až 7 zákona č. 499/2004 Sb.
Podle mě je ČSSZ typickým orgánem veřejné moci a jako takový MUSÍ přijímat úřední dokumenty i skrz systém DS a to bez zaručeného elektronického podpisu.
Z jakého důvodu nelze podávat podání přes datovou schránku, když na svých stránkách ČSSZ uvádí, že například Přehled o příjmech a výdajích pro OSVČ lze podat před datové schránky?
http://www.cssz.cz/cz/e-podani/zakladni-informace/e-podani-prehledu-o-prijmech-a-vydajich-osvc-za-rok-2011/
Jinak ještě doplňuji:
"Podávající se musí k elektronickému podávání (e - Podání) zaregistrovat na místně příslušné OSSZ/PSSZ/MSSZ. Výjimkou je podání Přehledu OSVČ, které je možné zastat bez registrace. "
Čili jak jsem to pochopil:
1. Letos se mohou ještě podání podávat i v papírové podobě.
2. Podání by měla jít podávat buď s elektronickým podpisem, nebo přes datové schránky.
3. Tzv. registraci musím mít pro veškerá podání, kromě podání Přehledu o příjmech a výdajích OSVČ.
4. K tzv. registraci potřebují mít el. podpis, ale vzhledem k tomu, že k podání Přehledu OSVČ registrace nemusí proběhnout, a mohu tento Přehled zaslat i před datovou schránku, tak vlastně el. podpis mít nemusím.
Dobrý den,
ona je otázka, kolik OSVČ má el. podpis, myslím, že to bude podobné:-)
Co jsem se dočetl, tak datová schránka by měla vycházet i levněji, resp. oproti el. podpisu by to mělo vycházet zdarma, jak zřízení, tak i posílání zpráv úřadům. Ale jsou to informace, které jsem sháněl narychlo, možná by o tom mohla redakce napsat nějaký článek, jak postupovat.
Vzhledem k tomu, ze pres DS vam pak bude dorucovana vetsina urednich dokumentu, a jediny duveryhodny zpusob jak zachovat jejich pravni platnost po mnoho let (coz pozaduje vetsina uradu) je si je nechat vytisknout v cene 30 Kc za *jednu* stranku A4 na Czechpointu to povazuji za velmi drahou legraci http://www.lupa.cz/clanky/zachrante-sve-starsi-datove-zpravy/ A neni uz pak cesty zpet.
"A neni uz pak cesty zpet."// Datovou schránku lze tzv. znepřístupnit.
Co se týká zachování platnosti datových zpráv resp. prodloužení časového razítka: http://www.datoveschranky.info/cz/tiskovy-servis/tiskove-zpravy/datove-schranky-umoznuji-prodlouzeni-casoveho-razitka-id38068/
To, co jste zmínil ("vytisknout v cene 30 Kc za *jednu* stranku A4 na Czechpointu"), to se tyká dle mého výjimečných případů, kdy bude třeba zanést fyzicky nějaký ověřený dokument na nějaký úřad. Ale vzhledem k tomu, že každá právnická osoba má povinnost mít zřízenou datovou schránku a státní úřady je mají také zřízené, tak není nic jednoduššího, než jim tuto datovou zprávu odeslat přes rozhraní datové schránky.
Genialni zjednoduseni. Takhle jsem hodil papir do suplete a vydrzel tam platny 10 let. Ted budu muset porad zkoumat kde se zase co zmenilo a co jsem kde nenavratne prosvihl
Timto to ovsem ziskava daleko silenejsi rozmer nez se zdalo
http://www.novinky.cz/domaci/290361-datove-schranky-budou-mit-vsichni-navrhuje-vnitro.html