Přesto existují důvody, proč ani v takové situaci nedělat v personální politice velké kompromisy. A počkat na správné lidi i pod tlakem dlouho neobsazených míst.
Jsou to zároveň důvody pro to, proč se opět zaměřit na srdce byznysu, nebo dokonce hledat jiné cesty firemního rozvoje než jen kvantifikovatelný růst. Znamená to nedívat se na lidi krátkozrace, jen jako na někoho, kdo hlavně musí odvést aktuální práci na stávajících zakázkách, ale vidět je v dlouhodobém horizontu. Tedy jako klíčové aktéry budoucího rozvoje a růstu firmy, ať už je růst chápán v jakémkoliv významu – ať už v exaktní řeči čísel nebo třeba spíš pohledem prohlubování kvality či hodnotové orientace firmy.
Lidé jako garant růstu a kvality
I přes rozvoj automatizace a robotů jsou to lidé s jejich měkkými dovednostmi, kdo firmám pomáhá růst, a pouze na ně je možné určitý typ práce také s úspěchem delegovat. A jsou to zase lidé, kteří jako poslední instance zajišťují kvalitu, dokonce i v prostředí závratně rostoucího internetového byznysu.
Důležité je mít kolem sebe tým lidí, kterým věříte a kteří se nebojí říct, že je třeba zpomalit. Třeba proto, že růst je tak rychlý, že bychom nadále nebyli schopni poskytovat již nastavenou kvalitu služeb. Vlastně mít takovou brzdu, která řekne: Tak, teď musíme to a to, protože jinak to půjde do kytek,
odpovídá pro server Podnikatel.cz Oliver Dlouhý, zakladatel a CEO online vyhledávače letenek Kiwi.com, na otázku, co je důležité pro udržení nastavené kvality i tehdy, kdy firma opravdu rychle expanduje. Tehdy je podle něj právě třeba důvěřovat lidem, na které je nutné určité pracovní povinnosti delegovat – což opět vyžaduje, aby v týmu byli lidé zodpovědní, talentovaní a zkušení.
Pro zaměstnance je situace výhodná
Nedostatek lidí neřeší podnikatelky a podnikatelé jen tím, že hledají nové lidi v zahraničí nebo zvyšují finanční ohodnocení a rozšiřují benefity. Zabývají se také více lidmi, kteří už ve firmách jsou, a rozvojem jejich talentů. Snaží se je neztrácet a nabízet jim takový kariérní rozvoj a takové pracovní podmínky, aby pro ně bylo atraktivnější ve stávající firmě zůstat než hledat uplatnění jinde. Což je dnes v mnoha případech snadné. Vážněji se soustředí i na další výchovu a vzdělávání méně zkušených lidí nebo absolventů, které uvádějí do praxe a požadují po nich hlavně aktivitu, zájem o obor a ochotu učit se. Někteří zaměstnavatelé jdou ještě dál a systematickými programy motivují matky a otce, kteří zůstávají doma s dětmi, aby neztráceli s prací kontakt a brzy se do práce vrátili. Nebo dokonce rozvíjejí nové firemní strategie a byznysové modely.
Čtěte také: Podnikatelům vadí, že české úřady práce pomáhají lidem získat práci v Německu
Je vidět, že se postupně vydělují ty firmy, které pochopily, že je nutné inovovat nejen produkty, služby a pracovní postupy, ale i přístup k zaměstnancům. A pochopily také to, že inovace i v této oblasti od nich vyžadují investice. Zároveň je však stále mnoho firem, které ještě doufají ve zjednodušená řešení – třeba v to, že se školy úzce zaměří jen na výchovu pracovní síly. Dá se však každopádně říci, že pro zaměstnance nebo potenciální zaměstnance tady tak výhodná situace léta nebyla.
Firmy musí do lidí investovat
Vždyť hledání vhodného zaměstnance může nyní zabrat i několik měsíců a potenciální zaměstnanec má velký prostor k vyjednávání o odměně i podmínkách práce. Podle Jozefa Pappa ze společnosti Stanton Chase může trvat až půl roku, než firma najde kvalifikovaného člověka na vyšší pozici, například ředitele informatiky.
Ostatně právě lidé v IT a manažeři, spolu s lidmi ve zdravotnictví, technickými odborníky ve výrobě a průmyslu i s pracovníky v oblasti lidských zdrojů jsou podle průzkumu personálně poradenské společnosti Hays Czech Republic nejžádanějšími profesemi.
Nepřekvapuje přitom, že se mezi žádanými profesemi objevuje i oblast lidských zdrojů. Najít správné talenty bude stále těžší, bude důležité nastavit správné tréninkové a motivační programy. Firmy do svých talentů budou nuceny podstatně více investovat a na tyto investice by se měly začít připravovat už nyní,
doporučuje ředitel Hays CR Ladislav Kučera.
Čtěte také: V odhadu, kdo budou zákazníci naší restaurace, jsme se totálně sekli. Naštěstí
Firmy musí podle něj přestat trvat na představě ideálního uchazeče s roky praxe a zaměřit se víc na lidi, kteří práci chtějí vykonávat, mají pro ni základní předpoklady a nadšení. Ostatní je pak budou muset naučit. S tím, že flexibilní pracovní doba a home office jsou a stále budou silnými nástroji, na které je možné uchazeče také přilákat.
Přesunete výrobu? Zvažte etický rozměr
A podle Jaroslavy Rezlerové, generální ředitelky ManpowerGroup Česká a Slovenská republika, je nyní největší poptávka po lidech v automobilovém a elektrotechnickém průmyslu, logistice a zákaznickém servisu. Najít zaměstnance se tu, jak dodává, nedaří ani na nekvalifikovaná místa a vzniká tu proto největší tlak na růst mezd.
Čtěte také:Potřebujete zaměstnat brigádníka na vánoční výpomoc? Pozor na náležitosti dohody
To sice v některých případech vede k přesunu provozů s nízkou přidanou hodnotou do Rumunska, Turecka, Srbska, Bulharska, Maroka nebo Tunisu, kde je i vysoký podíl neformální pracovní síly – tedy lidí, kteří pracují částečně nebo zcela bez smlouvy, zdanění a pojištění. K tomu však Jaroslava Rezlerová uvádí: Dalo by se říci, že se jedná o formu nekalé konkurence na globálním trhu práce, kterou nechtějí etické společnosti využívat.
Etický rozměr a společenská odpovědnost se tak skrze téma nedostatku lidí na trhu práce vrací do podnikání jako bumerang.
Provázanost s hospodářským úspěchem
A s etikou souvisí i další témata, která už není v podnikání možné marginalizovat, natož na ně rezignovat. Zaměstnanci i zákazníci se čím dál více zajímají o to, jak se firmy staví ke společenské a ekologické odpovědnosti (obé přitom začíná uvnitř samotné firmy, například rovným odměňováním žen a mužů ve stejných pozicích a za stejnou práci, nikoliv formálními programy stavěnými na odiv). Odpovědnost navíc přímo pozitivně souvisí s udržitelností podnikání, s vyhledáváním nových příležitostí na trhu, s loajalitou zákazníků, zájmem potenciálních i stávajících zaměstnanců a talentů a v neposlední řadě i s hospodářským úspěchem firmy.
Alespoň to vyplývá ze studie Total Societal Impact: A New Lence for Strategy od konzultační a poradenské společnosti Boston Consulting Group. Společenská a ekologická angažovanost se pozitivně odráží na obchodu – díky vyšší důvěře a lepší pověsti u zákazníků a investorů. Vytváří strategické výhody díky lepšímu přístupu k novým zákazníkům, partnerům a trhům,
cituje navíc Asociace společenské odpovědnosti, která o výzkumu informovala, Rainera Stracka, senior partnera a vedoucího skupiny BCG Social Impact v Německu.
Čtěte také: Řešíte ve firmě problémy nebo chcete novou vizi? Zasedněte do poradního kruhu
Široce pojatá odpovědnost je tak také principem, ke kterému právě i nedostatek lidí na trhu práce může další firmy nasměrovat. Může totiž ve složité situaci (v nejhorším případě až personální krizi) pozměnit jejich perspektivu, z níž na podnikání jako takové nahlížejí. A skrz kterou přistupují i k tomu, jaké lidi chtějí do firmy nabrat a jak se k náboru vůbec postaví.