"Jedním z důvodů je mimo jiné i skutečnost, že testovací prostředí pro elektronickou komunikaci s finanční správou je pro firmy zpřístupněna až od začátku prosince,“ - naprostý souhlas
"Podstatné je ale to, že obsahuje jasně předepsanou strukturu a pravidla, podle kterých firmy budou muset hlášení vyplňovat,“ - naprostý nesouhlas.
Struktura a pravidla jsou sice dány, ale s každou další informací se mění, což je pro programátory to nejhorší, co je může potkat. Zdá se, že GFŘ hodně podcenilo analýzu dat a strukturu, kterou bude po plátcích požadovat. Pondělní tisková konference se spíš podobala nepovedené reklamní akci, která žádné jasno do celého pro problému nevnesla, navíc některým palčivým otázkám se taktně vyhnula.
Zřejmě jim nikdo neprozradil, že problém, který chtějí řešit patří mezi NP-těžké problémy a neexistuje algoritmus, který by ho spolehlivě řešil na základě nějakého deterministického postupu, takže heuristiky budou ladit ještě hodně dlouho a s nejasným výsledkem.
Proto evoluce vymyslela trh, aby individuum nemuselo vědět všechno o všech a nemuselo mít nekonečně mnoho času vše promyslet, a přesto mohlo maximalizovat svůj osobní zisk a systém tím směřoval k optimálnímu rozdělení zdrojů.
A protože algoritmy, kterými to budou řešit jsou známy, lze karuselové podvody vymyslet tak, aby nebyly takto odhalitelné, protože karuselový podvod realizují firmy co jsou spolu domluvené a proto mohou generovat výstupy, jaké potřebují a pro zpracování dat budou stejně neviditelné.
Navíc citlivost algoritmu si můžete odzkoušet daty, co se posílají, a tím zjistit, jak onen algoritmus funguje.
Dalším krokem, až budou daty disponovat, bude státní výzkumný úkol - kvantový počítač :-)
Cesty pokroku jsou nevyzpytatelné.
Od září nás zákazníci bombardují dotazy jak máme připravené kontrolní hlášení. V srpnu byl přijat zákon, stanoveny tučné pokuty ale .xml bylo posáno jako předběžná verze a tím pádem se dají očekávat libovolné změny a to i nyní. Přitom nejdražší jsou právě dodatečné opravy hotových řešení. Výsledné .xml se dá testovat až od 2.12. což nám dává vpodstatě jen 2 týdny na otestování. (Pak si všichni vezmou dovku a nikdo s námi nic testovat nebude). Navíc nikde nejsou uváděny žádné termíny kdy co bude ze strany státní správy hotové. Kdy bude finál .xml, kdy bude testovací prostředí. Jen čekáme na zázrak.
To opravdu není optimální.
Souhlasím, moc času nedali.
Na druhou stranu, máte o měsíc více ... leden můžete taky testovat, podání první bude až do 25.2, takže zbývá 25 dnů na distibuci k zákazníkům.
Tím neomlouvám MF, jen upřesňuji termíny.
PS: Před rokem jsem si taky myslel, že to bude prostě jen IČO+VS+Částky bez DPH/DPH. No, nakonec je to takový report z účetnictví na FÚ. Bezva. VelkýBratr se blíží mílovými kroky ....
takže nemáme pár dní času, ale skoro čtvrt roku.
a co že mají řešit uživatelé účetních systémů, případně klienti účetních firem? mají si snad sami programovat moduly, nebo školit zaměstnance svého subdodavatele? SAMOZŘEJMĚ že ten kdo používá externí firmu, nechává "řešení" na nich - kdo používá vlastní účetní software, nechává "řešení" na majiteli source. jak by to asi měli dělat jinak???
věřím, že kdybyste si udělali průzkum mezi podnikateli, kteří se účetnictvím živí, dostali byste překvapivé procento tech, co kontrolní hlášení už "řeší" - ovšem testovací rozhraní je i jim naprd, když nejsou ještě kompletní prováděcí vyhlášky. to že si na webu ds budu hrát s nějakou kravinou, mi nezajistí "řešení" kontrolního hlášení.
naopak kdybyste dělali průzkum mezi podnikateli, co si dph matlají sami doma v excelu, tak ti ho začnou řešit až v půlce února nad finální verzí formulářů.
Ono nejde ani tak o obsah hlášení, to si časem sedne. (I když oficiální návod k formuláři má dnes skoro 20 stránek.) Řešit se bude hlavně přísun dat a kapacity. V účetních firmách obzvlášť.
Faktury za leden se píšou v únoru. K účetní se dostanou v balíku někdy po 10. a do 25. má komplet hlášení ležet na finančáku. Od všech firem. Potom 5 dnů na vyřízení nejasností a máme tu další měsíc. A tak pořád dokola...
Ve skutečnosti by jim měly stačit tyto údaje IČO dodavatele, IČO odběratele a částka s a bez DPH, pokud chtějí něco navíc, je to důkaz, že jsou to údaje pro strýčka Příhodu a žádný použitelný algoritmus nemají, jen budou simulovat postup, jakým by postupoval kontrolor.
Tedy amatérismus 1. řádu :-)
To přece není pravda.
V kontrolním hlášení je dost polí, které je potřeba vyplnit. Tyto informace se do informačníhho systému musí zadávat už od ledna !!!
Nemůžeme je tam dogenerovat zpětně.
Viz evidenční číslo x variabilní symbol - obvykle se používá číslo faktury, ale dodavetel může dát jiné číslo a jiný VS.V bance se do variabilního symbolu nemohou dát písmena, v evidenčním čísle být musí.
Další problémy jsou s různými datumy jeden doklad musí mít až 5 datumů a každý řídí jiný proces.
Toto musí být jasné a připravené už od 1.1.16
já nevim jak to děláte vy, a co chcete dělat od 1.1.2016 - ale pro mně zákon lednem nového roku teprve začíná. a za leden já podávám daňové přiznání 25.února.
přičemž, jak správně naznačil předřečník, zhruba do desátého dne se doplňují a dohledávají doklady, pak se dalších deset dní třídí a rovnají a rozhoduje se o duzp, a účetní má pak pět dní na to aby to nabouchala do výkazu.
jestli vy zadáváte údaje do kontrolního hlášení každý den, počínaje od prvního dne roku, přeji hodně štěstí!
Ne, neděláme kontrolní hlášení každý den. Od ledna budeme pro KH POŘIZOVAT DATA - ÚČETNÍ DOKLADY. Nemluvím o firmičce s jednou účetní na půl úvazku, která vše naťuká zpětně začátkem února. Mluvím o firmách, které je součástí nadnárodních koncernů, kde denně vznikají desítky i stovky daňových dokladů ručně nebo přes rozhraní např. z pokladních systémů, e-shopů atd.
JIŽ OD LEDNA MUSÍ BÝT vydané metodické pokyny a PROŠKOLENI UŽIVATELÉ kam co mají zadávat. Informační systém i externí aplikace také musí být ošetřeny. Nemůžeme celý leden pořizovat doklady špatně a pak je zpětně opravovat. Na to účtárny nemají kapacity a samozřejmě nechtějí mít vícenáklady s tím spojené (přesčasy, brigádníci).
Navíc koncern stanoví jednotný datum uzávěrky např. 6. pracovní den a přes to už roky nejede vlak. Legislativu si v ČR vyřešte jak chcete. (Např. změna sazby daně v roce 2013 podepsaná až 21.12.12 se opravdu špatně vysvětlovala zahraničním kolegům. My jsme nevěděli zda a kdy to Klaus podepíše. Stále jsme se museli omlouvat, že nevíme co bude 1.1. a že jediná jistota je, že to budeme vědět nejpozději 1.1.. OSTUDA.)
Je fajn, že někdo má klídek a čas do 24.2..
Ve velkých firmách je tok informací složitější a tomu musí odpovídat i informační systémy. Manažerům se nemůžou měnit data pod rukama. Doklad musí být "na první dobrou". Takže můj termín je 1.1..
A samozřejmě velký adrenalin v únoru až zjistíme co se povedlo a co ne...
Přeji klidné svátky všem :-)
No a v malých firmách se to neřeší, protože teprve až budou doklady komplet, odveze je někdo k poradci nebo do účetní firmy k tomu pořízení do účetního systému. Teď to některé vozily klidně čtvrtletně a stíhalo se. Možná budou muset jezdit každý týden, když jsou hlášení pro většinu měsíční. To bude taky práce navíc jen kvůli nějakému kontrolnímu hlášení.
Každý máme něco, a jestli si myslíte, že nás ty pravidelné silvestrovské novely baví, tak ne.
Proč bych si měla myslet, že malé firmy novely baví ??
Někoho nebaví tak moc, že přesídlí do Nizozemí.
Malé firmy jsou na tom podle mě hůř z toho důvodu, že musí splnit stejné byrokratické nároky, ale nemohou si dovolit za nový SW platit tolik jako velká firma.
Mimochodem : 10.12.2015 opět změna v .xml takže další předělávky.
Myslím, že by bylo od státní správy fér, kdyby první půlrok nic nesankcionovali, když se to páchá takto na koleně.