Tohle je byznys. 150 milionů korun na tržbách jen za rozvoz jídla

22. 11. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Češi, ale i Slováci si po vzoru západních zemí začínají zvykat na to, že jídlo dostanou až pod nos. Rozvozové firmy na tom vydělávají, a to hodně.

Je to rok, co se v Česku zabydlela služba DameJidlo.cz, která zajistí dovoz jídla z vybrané restaurace až domů nebo do kanceláře. I když koncept v Česku nebyl úplně novým, Tomášovi Čuprovi se opět podařil husarský kousek. Po Slevomatu dokázal trh přesvědčit o tom, že když se chce, jdou věci dělat lépe. Odměnou za to jsou celoroční tržby ve výši 150 milionů korun, příval nových zákazníků a zvyšující se počet objednávek. V klidu to však nenechává celosvětového konkurenta Foodpanda, který se v srpnu rozhodl pro vstup na český trh a nově ohlásil rozšíření i pro Slovensko. Dožene náskok, který má s přehledem DameJidlo.cz?

DameJidlo.cz je tu rok

Internetová služba DameJidlo.cz oslavila první narozeniny. Za pouhý rok rozvezla přes 1 milion porcí jídla a průměrné hodnocení objednávek bylo 4.32 z 5. Na tom by nebylo nic tak zajímavého, jenže zatímco za prvních šest měsíců existence registrovala služba celkem 250 tisíc objednávek, dnes hovoří o 80 tisících měsíčně a cíl je dostat se na 100 tisíc měsíčně.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Přestávají Češi vařit, nebo tu dovoz jídel skutečně chyběl?

Před DameJidlo.cz tu již nějakou dobu fungoval podobný koncept PizzaTime.cz. Ze samotného názvu vyplývalo, že rozvoz byl značně omezený a navíc dovážka nebyla zrovna nejlevnější.

Když se portálu ujal Tomáš Čupr, dostal nový název a hovořil o nastolení evoluce, která bude předcházet revoluci v oblasti stravování v Česku: V Čechách je zatím „takeaway“ způsob vnímán tak, že si objednám v restauraci a zajdu si pro to. V anglicky mluvících zemích „takeaway“ znamená, že vám to dovezou. Chceme ukázat, že dovoz není jenom o pizze, ale kvalitně se dá dovézt čína, svíčková, steak nebo dobrý burger, řekl vloni pro server Vitalia.cz Tomáš Čupr.

Čtěte více na Vitalia.cz: Tomáš Čupr rozjíždí po Slevomatu nový projekt: Dáme jídlo?

Někteří nový projekt přehlíželi a smáli se Tomášovi Čuprovi za zády a pomlouvali ho: Hodně lidí mu úspěch toho nového projektu nepřálo. Tomáš je pověstný svými výkyvy nálad a občas ne zrovna příliš vstřícnou komunikací, řekl serveru Podnikatel.cz zdroj z blízkého byznysového prostředí, který si nepřál být jmenován.

Test proběhl až na jednu hrubou chybu pozitivně

Ten ostatně správně připomněl, že DameJidlo.cz byl jako agregátor nabídek dovozu jídel postavený především na hodnocení a recenzích, v jehož úspěch mnozí nevěřili. A právě recenze nakonec zajistily, že portál se stále rozrůstá a restaurace se předhánějí, aby si příval nových objednávek nepokazily. To ostatně potvrdil i test serveru Vitalia.cz, který prověřoval DameJidlo.cz po celý měsíc a provedl celkem 10 nezávislých objednávek. Výsledek? Suma sumárum, našli jsme nějaké mušky, mouchy, ale i pěknou masařku v podobě syrového hamburgeru, který jsme vrátili, uvedla Kateřina Čepelíková, autorka článku na Vitalia.cz: DameJidlo.cz má mouchy. Má ale i účinné plácačky.

Pokud si shrneme čísla za DameJidlo.cz, tak za letošní rok 150 milionů tržeb, 80 tisíc objednávek měsíčně, 500 000 tisíc objednávek celoročně, alespoň jedna restaurace v 70 městech ČR, celkově pak 850 spolupracujících restaurací. Rozvoz jídla se rozšířil i na Slovensko, jen v Bratislavě je otevřeno celkem 33 rozvozů a i zde chce DameJidlo.cz vyrůst.

A roste rychle, jenže zatnout tipec mu chce celosvětový konkurent Foodpanda. Ta svůj vstup na trh ohlásila v srpnu a ambice má vysoké: Chceme se dostat mezi přední hráče na trhu a ano, máme ambice předběhnout DameJidlo.cz, komentoval pro server Podnikatel.cz Peter Varga, šéf Foodpanda pro Českou a Slovenskou republiku.

Foodpanda chce být jedničkou a nestydí se za to

Foodpanda operuje celosvětově v 32 zemích světa a nové pobočky v jednotlivých zemích otevírá jak na běžícím páse a rozhodně se nechce spokojit s minimem. Expanze je aktuálně zaměřena na Evropu: Svoji novou pobočku jsme teprve v pondělí otevřeli na Slovensku a sám jsem mile překvapen, s jakou silou jsme tam vstoupili. Potvrzuje to počet úspěšných objednávek, řekl serveru Podnikatel.cz Varga.

Tomáše Čupra zatím ambice Foodpandy nechávají v klidu a rýpavě na adresu konkurence poznamenal: Nemáme potřebu mystifikovat zahraničním pokrytím, které vůbec nemá vliv na fungování firmy v ČR, nebo jej používat jako zástěrku minitržeb v ČR jako někteří naši konkurenti, uvedl Čupr.

Čtěte také: Do Česka vstoupila další služba na rozvoz jídla, chce se stát jedničkou na trhu

Nutno připomenout, že Peter Varga a Tomáš Čupr možná rozehrávají i osobní bitvu. Peter Varga totiž krátce pracoval ve Slevomatu, s Čuprem se tedy znají. Zatímco však Tomáš Čupr nešetří jízlivými slovy, Peter Varga s klidným hlasem úspěch službě DameJidlo.cz přeje: Byli první, jsou šikovní, my jsme tady krátce, na jakékoli srovnání je proto velmi brzo. Skutečná bitva se odehraje až v následujícím roce, roce a půl, nebojí se přiznat úspěch svého konkurenta Varga. 

Ten přidává také pár čísel za Foodpanda. Z rozhodnutí celosvětové centrály nemůže poskytovat přesnější čísla ohledně objednávek, většina objednávek je podle něj v rozmezí mezi 250 až 350 korunami. V Česku spolupracuje s více než 90 restauracemi a dalších až 40 čeká na spuštění. 

skoleni_8_1

Bitva tu teprve bude, ukáže až čas

Server Podnikatel.cz požádal o vyjádření i další hráče na trhu, jako například portál JidloTeď.cz, bohužel jeho provozovatelé, a i další, se do uzávěrky článku nevyjádřili. 

Máme se tedy na co těšit. Donáška jídla až do domu svede ještě bitvu, rozhodující pro ni bude rok 2014 a 2015, alespoň do doby, než to Čechy přestane bavit a navrátí se k vlastním sporákům: Pokud mají lidé dost peněz nazbyt a nevadí jim krabičková kultura stolování, nechť objednávají, co jim konta stačí. Domácí vaření tím sice trochu trpí, ale dramaticky neupadá. Stále se najde dost lidí, kteří mají rádi vlastní jídelníček plně pod kontrolou a vaří si rádi z kvalitních surovin, uzavírá Kateřina Čepelíková, redaktorka serveru Vitalia.cz.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).