Tohle je espresso bar, ve kterém se vaří pralesní káva. V čem je jiná?

8. 6. 2018
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Sestry Lindu a Danu Siedemovy nadchla etiopská káva z pralesa, která je šetrná k ptákům. Své nadšení promítly do podnikání a teď se věnují jejímu prodeji.

Jak se pod hlavičkou BirdSong Coffee podniká udržitelně v sesterském tandemu? V jejich malém espresso baru jsme nakoukli do voňavého zákulisí kávového byznysu.

Z Česka do Etiopie a zase zpět

K tomu, že se před pěti lety sestry Linda a Dana Siedemovy pustily do podnikání, zčásti přispěla náhoda. Dana studovala Českou zemědělskou univerzitu a v rámci své práce porovnávala různé druhy zemědělských certifikací. Přitom narazila na kávovou certifikaci Bird Friendly Coffee a tento tradiční způsob pěstování kávy ji zaujal. Doma jsme se nadchly pro to, že si do Česka přivezeme ptáčkové kafe, i když jsme o kávě tehdy nevěděly vlastně skoro nic, usmívá se Linda, když vzpomíná na začátky budoucího podnikání v sesterském tandemu a na vznik jejich BirdSong Coffee. Značky, která si do svého názvu dala ptačí píseň.

Dana pak odcestovala na stáž do Afriky a déle než půl roku pracovala v Etiopii na ekologických projektech. Navštívila tu Bird Friendly certifikovanou farmu, seznámila se s pěstiteli a myšlenka na dovoz kávy do Česka byla čím dál reálnější. Řekly jsme si, že to zkusíme, popisuje Linda.

Podnikání v sesterském týmu

Jako nejednomu studentovi nebo studentce i Lindě se kdysi líbila myšlenka, že by měla vlastní kavárnu. A také ji později lákalo pracovat s nějakým vlastním produktem, rozvíjet ho a mít možnost realizovat své nápady. Když Dana přišla s ideou zaměřit se na kávu a ještě v ekologickém kontextu, dávalo jí to smysl. V sesterském tandemu se navíc dobře propojují a podporují. Dělat něco sám je těžší než ve dvojici. Myslím, že sama bych neměla odvahu se do podnikání pustit a zůstala bych u nadšení. Dana je průzkumník, nebojí se do věcí jít, já jsem zase připravovala podhoubí. Skvěle jsme tedy spojily síly a doplnily se, vysvětluje.

Do věci byly zapálené, ale do podnikání skočily trochu spartánsky. Kávu sice rády pily, ale teď se o ní musely dozvědět víc. Pomohlo jim, že narazily na správného člověka, zkušeného odborníka z kávového oboru a baristu Michala Křižku, který sdílel jejich nadšení. Líbilo se mu, že objevily etiopskou zalesněnou farmu a hodně je jako mentor při rozjezdu podpořil. Jel se sestrou na farmu, kávu tam ochutnal a potvrdil nám, že je kvalitní a chuťově zajímavá. Seznámil nás s tím, jak v kávové branži funguje velkoobchod, jak zelenou kávu nakupovat, na co si dát pozor, vypočítává kroky, které předcházely tomu, že do Česka dovezly první Bird Friendly® zelenou kávu.

Čtěte také: Provozují prvorepublikovou kavárnu. Místo reklamy se zaměřují hlavně na kvalitu

A zatímco čekaly na novou etiopskou úrodu, vyřizovaly potřebnou administrativu. Potřebovaly například vyřešit bio certifikaci kávy nebo si nasmlouvat pražírnu, která pro ně bude zelenou kávu zpracovávat. Výzvou bylo objevování různých administrativních procesů, které nás v podnikání čekaly a které jsou vám skryté, když jste zaměstnanec. V potravinářství je to navíc ještě složitější. Je potřeba si všechno dohledat, zjistit, zorientovat se, uvažuje Linda. Pustily se i do svého dalšího vzdělávání, třeba do baristických kurzů. Pořád je co se učit, obor se stále rozvíjí, ukazuje jejich přístup.

S kávou je třeba pracovat a znát řemeslo

Nyní obnovují provoz espresso baru v pražských Radlicích, kávu prodávají přes e-shop i velkoobchodně, dodávají například do obchodu Bezobalu, dělají catering, v sezoně jsou aktivní na farmářských trzích, kávu nabízejí do kanceláří. Původně jsme přitom s kavárnou vlastně nepočítaly. Smysl jsem viděla hlavně ve velkoobchodu. Ale když nejste z oboru, nemáte kontakty, není začátek velkoobchodu lehký. A ještě jsem v té době byla na mateřské, vypráví Linda.

Čtěte také: Prodávají nebalené zboží, na zisk nehledí. Jaký je jejich podnikatelský příběh?

Její původní profesní zázemí je přitom v marketingu a možnost rozvíjet produkt, komunikovat a propojovat se s lidmi na podobné vlně ji stále naplňuje. Ale se zkušeností ze zaměstnání najednou musela kromě produktu řešit i mnoho dalších praktických věcí, o které se v zaměstnání starat nemusela. A sestry brzy zjistily, že když chtějí rozjet velkoobchod, musejí s kávou pracovat, dobře znát řemeslo a komunikovat s lidmi. K tomu jsou skvělý prostředek farmářské trhy. Je to forma prezentace. Díky nim jsme se dostaly k lidem napřímo a měly jsme přímou odezvu od zákazníků. Viděly jsme, že bez kavárny s kávou nemůžeme pořádně pracovat, popisuje rozhodnutí, ke kterému v praxi došly a zpětně ho hodnotí jako dobrý krok. Když hledaly možné cesty, jak s kávou dále pracovat, na velkoobchod se pak logicky nabalil i maloobchod prostřednictvím e-shopu a další vyjmenované aktivity.

Pro své podnikání také od začátku potřebovaly zázemí – s potravinami nemohly podnikat z domova, kávu z pražírny samy rozvažují a sáčkují. V prostorách, které zabydlely, tedy nakonec bylo místo i na malý espresso bar. Pro ten není Radlická ulice úplně ideální lokalitou. Proto funguje i jako výdejna pro e-shop, místo, kde můžeme komunikovat se zákazníkem nebo připravit ochutnávku. Vlastně je to spíše takový náš showroom, objasňuje.

Bird Friendly®: Biokáva z pralesa

Nyní mají v nabídce tři druhy kávy, z toho jsou dvě bio a Bird Friendly® z Etiopie. V Etiopii nakupují od farmářů přes prověřeného kávového importéra, který tam rozvíjí svůj program lesních farem a zalesňování. S ním úzce spolupracují a přes něj mají zaručenou jak kvalitu zelené kávy, tak férovou cenu. Pražit si pak kávu nechávají v Česku. Jsou přitom jediní dovozci Bird Friendly® kávy v Česku i střední Evropě, takže občas něco prodají také do zahraničí. Ale primárně se orientují na český trh.

Pralesní káva ladí s přírodou

Jak vysvětluje Linda Siedemová, Bird Friendly® káva je biokáva pocházející ze zalesněných farem, kde kávovníky rostou v pralese ve stínu okolních stromů. Na rozdíl od lánů slunečních plantáží.

Růst pod ochranou stromů je přitom pro kávovník přirozené. Kávovník Arabica je keř, který původně pochází právě z etiopských pralesů. V lese funguje biodiverzita, společně tam žijí rostliny i zvířata, včetně ptáků, které má certifikace v názvu.

Kácení pralesů a rozšiřování monokultur však je problémem pro mnoho místních druhů rostlin a živočichů a také jedním z důvodů, proč ubývá stěhovavých ptáků. Říká se totiž, že ptáci jsou ukazatelem ekologie, upozorňuje Linda. Právě na kávě se podle ní dá situace ptáků dobře ukázat, stejně jako cesta, jak některé věci, třeba pěstování kávy, dělat jinak.

A jak na Bird Friendly® kávu reagují zákazníci, když konečná cena je o něco vyšší? Často je zaujme příběh, který se za kávou skrývá, protože málokdy mají víc informací o způsobu, jak kávovník roste. A pak také samozřejmě její chuť, která je velmi důležitá, tvrdí Linda, podle níž část zákazníků řeší právě jen příběh, další část jen chuť kávy a třetí skupina má ráda kvalitní, pravé potraviny a zajímá se i o ekologii – a u nich se všechny aspekty spojují. Je přesvědčená, že káva má, podobně jako víno, svou kulturu a filozofii a podle toho by se s ní mělo po celou dobu zacházet, ať už jde o pěstování, pražení nebo přípravu. A nakonec si ji vychutnat s tím, že se minimalizoval negativní dopad na životní prostředí.

Sleva za vlastní hrníček

Ekologičnost a udržitelnost jsou témata, která se podnikáním v BirdSong Coffee prolínají. Podporují tu bezobalový prodej, používají ekologické sáčky, kompostují lógr nebo ho rozdávají na hnojení zahrádek, zboží z e-shopu balí do již použitých krabic, recyklují výplňový materiál, na trzích dávají slevu na kávu tomu, kdo si přinese vlastní hrníček místo kelímku. Když už kelímky, tak máme alespoň kompostovatelné, které jsou šetrnější k životnímu prostředí. A také nám je ke kompostování mohou zákazníci vrátit, dává Linda nahlédnout do zákulisí jejich činnosti.

Čtěte také: Majitelé pražírny učí Čechy pít kávu i provozovat kavárny

Bezobalový prodej a káva do firem jsou teď směry, kudy se ubírají snahy o další rozvoj jejich podnikání. Máme pocit, že bezobalovému prodeji kávy jsou i ve firmách lidé otevření, ale musí to za nimi přijít, říká Linda o programu pro firmy.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Občas stačí jen překonat pohodlnost

Zatímco Dana už druhým rokem pracuje v Ugandě na svém kávovém projektu, v Praze Lindě pomáhá Bára. Ta studovala psychologii, má zkušenosti z médií, ale opravdu se našla až v kávě. Plus mají okruh brigádníků, kteří jim pomáhají na akcích.

A Linda podnikání vybalancovává s rodinou, do níž si z práce odnáší zvýšený zájem o ekologické aspekty života. Vždycky jsem měla vztah k přírodě a vadilo mi plýtvání. Ale určitě je dobré se ještě víc zamyslet nad svým každodenním životem a nad tím, co můžeme pro udržitelnost sami udělat, když nebudeme pohodlní, myslí si podnikatelka.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).