Tomáš zůstal se synem doma, aby měl čas podnikat. Ručně vyrábí krásné mašinky

11. 3. 2019
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Pracoval jako konstruktér, pak odešel na rodičovskou „dovolenou“ a rozjel vlastní byznys. Vyrábí ručně mašinky i herní kostky pro děti. Chválí si větší svobodu.

Rozjezd neponechal náhodě a vyzkoušel akcelerátor i dotaci. Hlavní je podle něj vydržet, i když věci vždy nepostupují kupředu tak rychle, jak by si člověk přál.

Podniká jako otec na rodičovské

Pod značkou Citadelky (od slova citadela, pevnost) vyrábí Tomáš Hrouda vlastní certifikované výrobky hlavně pro předškoláky. Jsou to mašinky a kostky s vyměnitelnými herními stěnami. Děti si v nich hrají, ale také rozvíjejí jemnou motoriku nebo získávají různé dovednosti. Svou dílnu má Tomáš v osadě Hamráček, která patří ke Kyškovicím, nedaleko Roudnice nad Labem. Hamráček nelze minout, u hlavní silnice je u odbočky z dálky vidět upoutávka s barevnou mašinkou pro děti, která se vyjímá na plotě.

Tomáš se svému vlastnímu projektu věnuje teprve rok a půl. Upřesňuje, že je ve vlastním podnikání ještě stále na začátku. Je vystudovaný strojní inženýr na strojní fakultě ČVUT. Citadelky rozjel „bokem“ ještě jako zaměstnanec firmy v leteckém průmyslu, kde pracoval sedm let na počítači jako konstruktér. Vloni v červnu ale odešel na rodičovskou dovolenou, zatímco jeho žena Pavlína šla do práce. A to právě i proto, aby se mohl při péči o syna (starší dcerka je už ve školce) věnovat soustavněji také svému projektu.

I když se trochu bál, jestli bude mít na práci čas. Nakonec je to ale pro mne svobodnější, než když jsem podnikání kombinoval s plným úvazkem. Hodně věcí vyřeším dopoledne a časově je to lepší. Občas pohlídá babička, která bydlí vedle, někdy si uděláme výlet a beru syna s sebou na pracovní schůzku, popisuje, jak ladí péči o malého syna s podnikáním „na vlastní triko“. Přes léto, když si děti hrály venku, toho udělal opravdu hodně. Jakmile se ochladí, je to s prací trochu horší. Takže se teď těším na jaro. A v září už půjde i syn do školky, informuje.

Investuje ze svého

PŘÍBĚHY PODNIKATELŮ

Jak se podniká v Česku? Sledujeme příběhy těch, kteří se to rozhodli zkusit.

Aneta Adamčíková při práci (běžně je dílna z hygienických důvodů bez zeleně).

Přesto, že se po vysoké nechal zaměstnat, podnikavost měl v krvi. Vyrostl jsem na vesnici a něco vymyslet a vyrobit, to mě baví nejvíc, říká. Dřív opravoval a prodával motorky, pak se rozhodl, že bude podnikat s koly, která sám postaví. Už v práci jsem se zamiloval do myšlenky, že vyrobím nějaký svůj vlastní produkt. Že něco vymyslím a pak to zhmotním. Ale když jsem vyrobil vlastní kolo, zjistil jsem, že je to strašně těžký byznys, který bych navíc ani neufinancoval. Tak jsem to raději vzdal, ukazuje kolo, kousek, který si schoval a který mu původní záměr připomíná.

Pak synovi k prvním narozeninám vyrobil mašinku. A jeho podnikání začalo dostávat jasnější obrysy. U hraček měl menší vstupní investice a je to malosériový byznys, takže se nemusel zadlužit. Do byznysu investuje ze svého. I proto si stále ještě přivydělává jako konstruktér i u svého táty v dílně.

Vyrábí pro děti a ručně

Produkty, které vyrábí, jsou určené dětem. Brzy proto zjistil, že jde o byznys, který má mnohá specifika a určitý finanční vklad je potřeba. Vloni jsem hodně řešil certifikaci pro své výrobky se zkušebním ústavem, aby vyhovovaly normám. Teď mám certifikovanou kostku i mašinku. Byla to docela velká investice, ale protože jde o výrobky pro děti, mít certifikaci je větší jistota, vysvětluje. Jeho cílovkou jsou přitom nyní hlavně mateřské školky. Výrobky jsem koncipoval tak, aby vydržely velkou zátěž a odolaly dětem, i když začnou mít devastační tendence, směje se.

Přečtěte si více také o tom, jak podniká hodinový manžel: Jak podniká hodinový manžel Michal? Spokojené klientky ho rády doporučují dál.

Hlavní materiál, který při výrobě používá, je překližka. Komponenty z překližky mu dodává spolupracující truhlář, další člověk mu je frézuje do podoby, ve které je potřebuje mít. Sám pak komponenty zabrušuje a začišťuje, ručně natírá a kompletuje do finálních výrobků, které vydrží i exteriér. Na mašince i kostce je také spousta malých speciálních vysoustružených součástek. Ty si vyrábím sám v dílně svého táty. To je velká výhoda, netuším, kde bych je sehnal, říká Tomáš. Při výrobě přitom postupuje od prototypů, které testuje v praxi, po finální výrobky. Tím, že je původně konstruktér, umí a využívá i 3D kreslicí software, což mu ulehčuje práci.

Školky se s každým nebaví

Dostat vlastní výrobek do školek ovšem také není jen tak. Je to prostředí, které funguje trochu podle svých vlastních pravidel. Nejdřív jsem si naivně myslel, že budu prodej školkám zvládat sám, ale to nefungovalo. Školky jsou zahlcené nabídkami a nereagují na tu vaši, když vás neznají, objasňuje specifika své cílové skupiny zákazníků. Respektive spíše zákaznic, protože svět vedení školek je v podstatě výhradně ženský.

Zvolil tedy spolupráci s partnerem, který se stará o distribuci. Oslovil velké prodejce hraček a spojil se nakonec s firmou Makra Didakta. I když tvrdí, že bylo zpočátku těžké najít někoho, kdo ho bude brát vážně ve chvíli, kdy začínal a neměl reference. Někteří ho také odmítli. V Makra Didakta mi pomohli, ocenili, že nabízím něco nového. Jsou na trhu už 25 let a otevřeli mi cestu do světa školek. Školky totiž paradoxně možná ani tolik neřeší, kolik zboží stojí, ale musí mít k prodejci důvěru, vědět, že produkt hodně vydrží. A chtějí také plný servis, všechno sestavit na klíč, protože to ve školce nemá kdo udělat, vysvětluje.

Dostat se do školek pro něj také znamenalo získat na výrobky zpětnou vazbu. Například, protože školky bojují s místem, kostku – dětskou schovávačku, která byla původně napevno pospojovaná, proměnil ve skládačku. Tu je možné snadno složit a rozložit a vyměňovat díly (na konstrukci se navěšují různé herní stěny, které je možné dokupovat).

Tomáš si také pochvaluje, že když spolupracuje s distributorem, odpadá mu starost o balení a nemusí sám produkt k zákazníkům doručit, což je pro něj výhoda. I to mi ulehčuje práci. Nemusím řešit obaly a také tím šetřím čas, říká s tím, že školky jsou pro něj zároveň nový svět, s nímž se učí správně komunikovat. Školky, jak dodává, třeba i dnes fungují offline a nakupují přes tištěné katalogy. A zúčastnil jsem se také již dvakrát odborné konference a výstavy, kam jezdí ředitelky školek, které o nákupech rozhodují. Vedle objednávek jsem opět získal i cennou zpětnou vazbu, vypráví. V Makra Didakta prodávají jeho výrobky navíc i na svém e-shopu.

Jak se naopak podniká v prodeji šperků a módy, se dozvíte v článku Ve špatných dnech je třeba vytrvat, tvrdí Marie, která prodává oblečení a šperky.

O všem mluvte, kontakty jsou klíčové

Ačkoliv se teď soustředí hlavně na školky, do budoucna nevylučuje, že se s mašinkami zaměří i na rodiče, kteří mohou jeho výrobek pořídit dětem na zahradu místo domečku. Tak si to ostatně také původně plánoval. I tomuto směru podnikání se chce věnovat při využití dotace, kterou získal v rámci Pražského voucheru. Jak ho napadlo vyzkoušet hned na začátku dotační štěstí?

Hned, jak se pustil do byznysu s hračkami, hledal možnosti, kdo by mu mohl poradit. Narazil jsem na Impact Hub, kam jsem se přihlásil do tříměsíčního programu. To bylo klíčové, hodně mi to dalo. Seznámil jsem se s lidmi, kteří také podnikají, takže jsem v tom nebyl úplně sám. Pomohli mi sestavit byznys plán, dozvěděl jsem se, co většinou funguje a co ne, popisuje. Jeho mentor ho zároveň přivedl na myšlenku zažádat o Pražský voucher, což je podpora pražských začínajících firem. Přihlásil se a dotaci získal. Může tak dál pokračovat ve spolupráci se svým mentorem a zaplatit si i konzultanta na marketing. A zažádal si také o další dotaci na kreativní služby a marketing pro začínající podnikatele.

skoleni_8_1

Ačkoliv Tomáš říká, že pro něj není těžké rychle se nadchnout pro něco nového, teď si vymýšlení novinek zakazuje a soustředí se na prodej produktů, které již vyvinul. Tvrdí, že sice nečekal, že bude rozjezd vlastního podnikání jednoduchý, ale doufal, že všechno půjde kupředu přeci jen o něco rychleji. Když si uděláte webovou stránku, určitě hned nezačnete prodávat. Nikdo o vás nic neví a nikoho vaše výrobky nezajímají. Je to běh na dlouhou trať a je třeba vydržet, popisuje svou zkušenost. S tím, že při rozjezdu podnikání považuje za klíčové budovat si kontakty. Vždycky je lepší o svém podnikání všude vyprávět a nic si nenechávat pro sebe. Pak narazíte na lidi, o nichž vůbec netušíte, že existují a v byznyse vás zásadně posunou, doporučuje.

Podívejte se také na to, jak podniká Jan Novák, který vyrábí dřevěná pera:

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).