Názory k článku Tomio Okamura: Jak mohou ČD čelit konkurenci?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 28. 1. 2011 17:45

    Vališ (neregistrovaný)
    Jestli jste si nevšiml, tak ČD tady nedělají žádnou charitu, mají uzavřené smlouvy s Ministerstvem dopravy a kraji o závazku veřejné služby, na základě kterých jim hradí prokazatelnou ztrátu, která dopravci dorovnává rozdíl mezi ekonomicky oprávněnými náklady a tržbami z jízdného! Takže zatím jsme byli svědky toho, že právě soukromnici se hrnou na ty tratě (malé místní), které se podle vás jim nevyplatí a dopravci, kteří budou jezdit pouze na své podnikatelské riziko přicházejí až teď na trasu Praha - Ostrava. Cestování vlaky má určitou svobodu, nerad bych viděl stewardku v každým vagonu, a to malý kafe snad nestojí za reč.
  • 30. 1. 2011 10:38

    detr (neregistrovaný)
    Většina místních soukromých tratí není dotována - obvykle jde o tratě, které se měly zavřít, protože je nikdo (kraj, ČR) nechtěl. K dotacím z kraje se dostávají jen ČD.
  • 30. 1. 2011 12:14

    Vališ (neregistrovaný)
    Je potřeba rozlišit dopravce s osobními vlaky a pak vlastníky / provozovatele železniční infrastruktury. V prvním případě dostavájí dopravci dotace všude, protože všechny pravidelné vlaky jsou vedeny v závazku veřejné služby. Takže dotace dostávájí jak ČD na všech lokálkách z dolní do horní, tak na hlavních tratích a i soukromý dopravci. V minulém roce jezdily jediné vlaky bez dotace, a to dopravce Railtransport ze Žitavy do Liberce, avšak vedle vlaků ČD jezdících s dotacemi. S dotacemi dokonce jezdí i historické motoráčky dopravce KŽC v Praze a okolí. Stejně tak dostávájí dotace Jindřichohradecké místní dráhy, jako Viamont nebo nebo Trilex na Liberecku. Nyní tedy žádný pravidelný vlak bez dotací nejezdí! Soukromé železnice s osobní dopravou máme 4. 2 jsou pouze muzejní s délkou do 10 km. Pak JHMD a Železnice desná. I těm chodí peníze od státu, ať ze SFDI nebo jiných fondů. Pak je tady Viamont, který jezdí třeba do Kraslic, kde je jak dopravcem, tak provozovatelem. Jako dopravce dostane od kraje dotace na vlaky, jako provozovatel je živý z peněz, které zaplatí jeho vlaky a o koleje se starat nemusí, protože ty jsou ve vlastnictví státu. Do budoucna to bude vypadat tak, že koleje vlastní a provozuje ŠŽDC a ČD budou pouze dopravce. Nevidim důvod, proč by měly jezdit ČD s prázdnými motoráky po lokálkách a navíc na tratích, kde neni ani nákladní doprava a SŽDC je tak musí udržovat.
  • 23. 2. 2011 23:33

    Bubák (neregistrovaný)
    Vážený pane, to co jste napsal je kravina největšího kalibru. Dotace dostávají všichni dopravci jezdící v závazku veřejné služby. V českých poměrech to jsou ČD, Viamont Regio, Connex Morava, JHMD, KŽC Doprava, Arriva a další.
  • 4. 2. 2011 15:24

    Martin (neregistrovaný)
    "na základě kterých jim hradí prokazatelnou ztrátu".
    Tohle je iluze, pokud by CD hospodarily lepe, byla by "prokazatalena ztrata" o hodne nizsi nebo zadna. Je lehke natahnou ruku a rici s nasim vedenim/hospodareni mame ztratu takovou a takovou a vy to zapladte.
  • 10. 2. 2011 7:44

    tomfi (neregistrovaný)
    To je bohužel kámen úrazu.
    Prokazatelná ztráta je něco co ČD vykazuje podle svých vlastních měřítek, která nikdo nějak nestanovuje. Prokazatelnou ztrátu nelze reálně verifikovat ani zákazníkem (státní institucí) ověřit prostě proto, že můžou vykázat co chtějí. Jeden den si prostě řeknou kolik tak nějak by mohli chtít a dají to na papír, instituce má pak dvě možnosti, zaplatit, nebo nezaplatit :).
  • 16. 2. 2011 21:34

    Jirka (neregistrovaný)
    O čem tu nebyla řeč. Můžete cestovat i autem, ale potom si můžete vykládat cestou jen sám se sebou, jelikož stopařky jsou na vymření. Ve vlaku si můžete svobodně vybrat ke komu přisednout a prohodit řeč.
    Co se otázky financí týká, tak tu nejlepší slevu pro obyčejné lidi SONE + osobní vlak za 160,-Kč po celý den po celé ČR 2 dospělí a tři děti v sobotu nebo v neděli - to nemělo chybu. Místo toho nabízí jen regionální v ránci kraje, jako kdyby všichni toužili jen cestovat právě v tom jednom a chceš-li dál, tak si kup další kraj nebo mastnější celostátní rychlík SONE+. Takže tento tah ČD musí konkurence jen kvitovat.
  • 31. 1. 2011 15:28

    tomas (neregistrovaný)
    hm, ševče, drž se svého kopyta.
    Okamura asi rozumí cestovnímu ruchu,ale nikoliv dopravě a problematice ČD.

    snad ať raději dál jezdí ve svém naleštěném kabriu...
  • 2. 2. 2011 23:03

    Jurášek B.
    Jsem chudý student, kterému jsou parazitické a zkostnatělé ČD trnem v oku. Lituji jen toho že společnosti jako Student Agency nepokrývají všechna větší města. Ceny drah neodpovídají konkurenční kvalitě.

    Za panem Okamurou v tomhle stojím. A jestli rozumíš dopravě víc než student, který je odsouzen denně v tom předraženém hnoji jezdit, tak se předveď...
  • 3. 2. 2011 20:00

    Vališ (neregistrovaný)
    Netvrdim, že dopravě rozumím, ale něco o to vím. S Okamurou rozhodně nesouhlasím, protože jinými slovy napsal, že akciová společnost vlastněná státem by měla vytvářet ztrátu.

    ČD tady budou parazitovat ještě dlouhou dobu, můžeme poděkovat ČSSD a jejich voličům, kteří zajistili podepsání 10 letých smluv ČD s MD a kraji na zajištění dopravní obslužnosti. Ano je to tak, ČD si nejezdí pro srandu nebo proto, aby potrápili cestující, ale protože si je kraj a MD vybralo. O tyto výkony mělo zájem třeba i Student Agency...
  • 4. 2. 2011 12:56

    Vališ (neregistrovaný)
    Spíš co blábolí on, vždyť ty poslední 4 věty jsou naprostý nesmysl. Z mých předchozích příspěvků je jasné, že vlaky (jedoucí v závazku veřejné služby), které by se nevyplatily soukromníkům prostě neexistují. Takže nechápu kam by ty dráhy teda měly jezdit a dělat víc než "jen" zisk. Měl by se zrušit systém dotací a ČD tam budou jezdit bez dotací? No tak to bych spadnul na prdel :-D To bychom se vrátili o 5 let zpět, kdy tady byl ve financování veřejné dopravy pěkný guláš a vedlo by to přesně k tomu, že vememe balík peněz z rozpočtu a bezmyslenkovitě je nalijeme do ČD a když bude chybět, tak zase přihodíme...No dobře to beru, že netuší o co jde. Ale teď je tady ta jeho horší představa, kdy si myslí, že ČD by měly se svého zisku financovat dopravu do lesů. Když si k tomu vememe železniční síť ČR, tak kolik je tady relací, kde si na sebe vlak dokáže vydělat? Tak Praha-Ostrava a pak připadá v úvahu dalších asi 5-8 tratí (velmi nadsazeno). Navíc teď přijdou na hlavní trať dva konkurenti a cestující určitě ubydou.Takže zjevný nesmysl... ČD by prostě tvořily ztrátu!!! Možná by mohl poradit Český poště teď, jestli nechce z poboček v Praze, Brně a Ostravě financovat zbylých XXXX na Vysočině, Šumavě apod. :-D
    Oni by ty soukromníci jezdili do lesů rádi, dotace a smlouva na 10 let...a určitě by dokázali poskytnout lepší služby. Takže to, že ČD jezdi po lokálkách není výhra a ani by nebyla. To, že tam jezdí vůbec vlaky není záležitost ČD a ani soukromých dopravců, ale těch, kdo je objednávají - tedy kraj a MD. :-)
  • 3. 2. 2011 10:10

    Dublin (neregistrovaný)
    Já osobně jsme s ČD přestal jezdit hned co jsemměl na auto. Vůbec ne z ideologických důvodů ale prostě proto, že se to nevyplatí. Dokonce ani na peníze ne. A to nepočítám všechna ta nepohodlí, co to přináší, od zápachu po prakticky nezbytné běhání s vyřizováním různých přiblblých průkazek, aby člověk mohl jezdit za normální jízdné. Já osobně bych byl pro zrušení ČD a všech dotací na dopravu. Nemá to žádný smysl. Pokud se to soukromníkovi vyplatí, ať jezdí. Pokud ne, nemá to cenu. Ani do té Horní Dolní. Sice se to pěkně vyjímá na socanských plakátech, že jezdí do každé díry dotovaný autobus třikrát denně, ale stejně s ním nakonec nikdo nejezdí. U vlaků to platí desetinásobně.
  • 3. 2. 2011 13:09

    P2010 (neregistrovaný)
    " A to nepočítám všechna ta nepohodlí" - To mate vlastniho ridice ? Nebo snad povazujete za "pohodli" muset hodinu tocit koleckem, slapat na pedalky a jeste byti pripadne popotahovan za prehlednute obrazky na plechovych tabulkach ?
  • 6. 2. 2011 11:24

    lojza (neregistrovaný)
    Určitě je pohodlnější 3,5 hodiny točit kolečkem, než se 3/4 hodiny dostávat na nádraží s batohem na zádech, pak čekat 1/2 hodiny na zpožděný vlak, pak se 5 hodin mačkat ve vlaku z toho půl cesty na stojáka u hajzlíku, protože si ČD za roky nevšimly, že v páteční špičce by spoj potřeboval o vagón víc a nakonec se 1/2 hodiny dostávat z nádraží s batohem na zádech.
  • 8. 2. 2011 13:09

    krakonoš (neregistrovaný)
    Pokud ti dělá potíže točit kolečkem a koukat na dopravní značky, tak raději nechoď ani pěšky. Vlastní auto vyjde, v případě, že jede dvě a více osob, levněji, než jakýkoli vlak, o době strávené cestováním a dalších ,,výhodách" vlaku nemluvě. Vyjedu kdy chci, přímo od domu, dojdu rovněž kdy a kam chci, nemusím řešit přestupy, ani situace, kdy vlak v půli cesty kiksne a náhradní doprava kde nic tu nic. A cestování v přecpaném Orchestrionu, nebo Regiokřápu je opravdu lahůdka, kterou si milerád odpustím.
  • 14. 2. 2011 0:27

    Adamantium (neregistrovaný)
    Chápu, že pro některé je sezení za volantem utrpení, protože musí, chudáčkové, šlapat na pedálky, točit kolečkem, sledovat obrázky na plechových tabulkách (a ještě jsi zapomněl na náročné úkony s řadící pákou pro ty, kterým automobil nedisponuje automatickou převodovkou). Ale třeba mě řízení baví, zastavím si kde chci, kdy chci, nemusím čekat na žádné přípoje a strachovat se, že mi něco ujede, když chci teplo, mám v autě teplo, když je mi horko, mohu se zchladit, mám tam čisto, vůni, klid a sedačku 10x pohodlnejší, než je ta ve vlaku.. Pokud jedeme v autě 2, náklady jsou stejné nebo jen o něco vyšší než vlak. A i pokud jedu sám, výhody auta, které jsem vyjmenoval, cenu převáží..
    Až budou ČD jezdit načas, vagony budou komfortní a přitom lístek nebude stát mnoho, rád se s nimi opět po letech svezu..
  • 3. 2. 2011 20:14

    Vališ (neregistrovaný)
    Já teda nevim, kam jste přiblbě běhal pro průkazky, ale aplikaci In-zákazník lze nahrát na 3 roky a hotovo :-) Navíc dneska si lze objednat In-kartu na Internetu, včetně nahrání fotky a hotová karta přijde poštou nebo bude k vyzvednutí ve vámi zvolené stanici... Za to kvůli autu budete muset jednou ročně na poštu, plus výlet pro letní / zimní pneumatiky a nějaký ten servis. Auto je velmi pohodlné, ale je taky tak bezpečné? To by měli automobilky radost, do každé rodiny 4 osobní vozy a mateřskou prodloužit do 18 let, jinak nevim, jak by se děti dostávali do školy :-)
  • 4. 2. 2011 12:44

    Izak (neregistrovaný)
    presne tak, jezdim autem a jezdime 2, je to levnejsi nez zeleznice bez slev ... a protoze k tomu jeste musim mit 2 lokalni MHD, tak to vyjde draho i na jednoho ... ja bych i jezdil kolmo, jenze: kdybych jezdil jen 1/2 na nadrazi a zpet ... tak mi toho treka za 20.000 proste ukradou, zijem v CR, kdybych jej vozil sebou vlakem, tak 40kc navic .... no usetril bych 10kc ;-)) ... a prukazky MHD jsou vypocteny tak, ze 2x jizda denne bez So-Ne se nevyplati ... a u nas doma mi pak jezdi So-Ne 1 MHD autobus za 2hod ....

    kdybych bydlel ve meste, tak by ale vlak vysel dobre, nebot jezdi 2x za hod a nektere jedou jen 22min misto 45min autem nebo vlakem ... a po 1. meste bych chodil jen pesky a v druhem by to slo hure, ale kdybych vychytal nektere spoje, tak ti mi jezdi i 10min chuzi od prace, to by slo, ale tim normalnim je to tak 1 hod chuze ;-))

    takze auto, jsem svym panem, zadne cekani, naprosta volnost a neni to drazsi ... nemam co resit.
  • 4. 2. 2011 14:46

    eee (neregistrovaný)
    No jo, tohle je typicky povrchni a bezohledny pristup. Ja bych pro ridice osobnich automobilu zavedl specialni dan ze silnice, minimalne 20 000 rocne a ekologickou dan minimalne 50 tisic rocne. A hned by bylo po problemech se smradem ve mestech, zacpama, vykacenou zeleni aby byl prostor pro plechove obludy a dalsi negativni jevy spojenimi s osobnim automobilismem. Automobilismus je levny jen proto, ze se neplati externality a zaríven je dost nesetrny k okoli.
  • 17. 2. 2011 11:09

    krakonoš (neregistrovaný)
    Při spotřebě současných aut je přeprava dvou nebo více osob kamkoli levnější, než cesta vlakem, o rychlosti nemluvě, proti vlastnímu autu, zejména když nebydlíte přímo na nádraží, nemá vlak absolutně šanci. Z Prahy do Ostravy to sice Pindolíno, pokud cestou neklekne, stihne o 15 - 20 minut dřív, než já autem, ale když připočtu cestu z domova na nádraží a z nádraží do cíle cesty, není o čem uvažovat, včetně ,,bonusu" místenky za 200 Kč. A komu je benzin příliš drahý, může jezdit na naftu (za 4,5 l/100 km), nebo LPG, či CNG.
  • 11. 2. 2011 9:55

    hulo (neregistrovaný)
    No to je zaujímavé, aké rozdiely sú hneď v susednom štáte. :) Ja vidím automobilovú dopravu nie ako "naprostú volnost a zadne cekani" ale ako posúvanie sa rýchlosťou 20km/hod v centre mesta v špičke a problémy s parkovaním pred úradmi/prácou/bytovkou ...teda všade možno okrem nákupných centier.
    Spotrebnú daň z benzínu/nafty musí platiť tak prepravca na železnici, ako cestný prepravca rovnako ako každý motorista.
    Dôvod, prečo je železnica drahšia je ten, že tam musí každý platiť od prejdeného km na údržbu, opravy a rozvoj trate. Niečo podobné, ako mýto pre kamióny a autobusy na diaľniciach u nás. Za používanie ciest fyzickými osobami sa však neplatí, resp. len paušál v podobe diaľničnej nálepky. Keby si mal platiť za opotrebovanie cesty a neskladali by sa ti na to ostatní občania svojimi daňami, videl by si skutočnú cenu za možnosť jazdiť autom. Takto si to zaplatíš trebárs cez vyššiu DPH, štát "zadarmo" opravuje a stavia cesty a tebe sa neoplatí ísť verejnou dopravou...
  • 11. 2. 2011 15:12

    jenix (neregistrovaný)
    opotrebeni vozovky prujezdem jednoho kamionu je mozna az nekolikasetnasobne vetsi, nez prujezdem osobniho vozidla, takze pomer mezi mytnym pro kamiony a dalnicnimi znamkami neni zcela nesmyslny.
    Jinak souhlasim s tim, ze spravedlivejsi, nez dalnicni znamky, by bylo mytne i pro osobni vozy. Jenze by to muselo byt nejak rozumne nastaveno - coz zkorumpovana statni masinerie nedokaze.
  • 22. 2. 2011 17:18

    Keni (neregistrovaný)
    A co je ta dan z paliva, co dela asi 1CZK na 1km? To nestaci? Aha, ono se to rozkrade a na nebere jako poplatek za pouziti. Ne kazdy ( a to je vetsina obyvatel) ma to stesti bydlet par km od hranic a jezdit tankovat treba do Nemecka.
  • 4. 2. 2011 14:54

    Kiwi (neregistrovaný)
    To je hodně zjednodušený pohled na věc. Ono existuje spousta věcí, jež se na první pohled nevyplatí, tak proč je dotovat - kultura, MHD, zdravotnictví, sport, různé neziskovky, školy... Jenže to na to koukáte jen tak, kolik se přímo do těch institucí naleje a kolik z nich případně vypadne. Ale už nesledujete vedlejší efekty - že občani s vyšším vzděláním vytrhnou trn z paty v první řadě státu, že MHD a další veřejné prostředky dopravy zajistí dopravní obslužnost, čímž umožní lidem pracovat z větších vzdáleností a soukromým firmám dá větší možnost výběru pracovních sil; navíc člověk denně dojíždějící 15 km veřejnou dopravou obvykle zaplatí podstatně méně, než člověk dojíždějící tu samou vzdálenost svým autem, neboli aby se mu to vyplatilo tím autem, musel by relativně brát více peněz v místě svého zaměstnání, takže na tom vydělají jak zaměstnanec, tak zaměstnavatel, a ve výsledku oba dva na daních odvedou více, než kdyby se na to dotování stát vykašlal.
    Lidi v téhle zemi podlehli jakési iluzi primitivismu - jako by neexistovaly v hospodářství žádně vazby mezi sebou, jako by stačilo všechno posuzovat případ od případu hlediskem má dáti - dal. Jenže už si neuvědomují, že "uspoření" pár set milionů u jedné takové instituce jejím zrušením může za rok, dva tři ročně stát miliardové ztráty. Vždyť stačí porovnat řivot cikánů a ten náš - jedni si nadělají děti kvůli tomu, aby na ně mohli brát přídavky, druzí se naopak snaží mít tolik dětí, kolik jsou schopni vychovat a umožnit jim co nejvyšší vzdělání, což stojí milionové náklady a je to závazek na dvacet let do budoucna. Podle těch primitivizujících soudů jsou cikáni ti chytřejší.
  • 9. 2. 2011 14:21

    Radek (neregistrovaný)
    Opominul jste tam jednu podstatnou věc - stát Vám sebere polovinu platu na to, aby tyto vymoženosti pro Vás zajistil. Polovinu z těchto peněz rozkrade, čtvrtina padne na náklady a teprve pak ta čtvrtina jde na samotný účel. Kdyby místo toho ty peníze lidem nechal, tak by si tyto věci zajistil sám a zaplatil sám. To platí o dopravě dvojnásob. Problém je, že lidé jako Vy si nejsou schopný toto uvědomit. Vidí jen to, jestli ten autobus nebo vlak přijede, více je nezajímá. Řekněte sám, kdybyste měl 2x takový plat, nezaplatil byste si v pohodě ten autobus, který by byl bez dotací 2x dražší, v pohodě sám? Navíc by určitě byl v lepším stavu než teď.

    Možná byste se měl také zamyslet, proč kraje daly ČD na 10 let smlouvu (s opcí dalších 10 let !!!) - protože politici jsou navázáni na své kamarády ve firmách, které dělají pro ČD různé práce a ty peníze nakonec končí tam, jak je vidět na stavu vlaků a záchodků. A politici z toho mají pěknou provizi. Ne tenhle systém nefunguje a nikdy nefungoval.
  • 17. 2. 2011 11:14

    krakonoš (neregistrovaný)
    Mít dvojnásobný plat (důchod) tak mi může být jakákoli veřejná doprava totálně ukradená! A to mám ZTP, takže v MHD jezdím zdarma a vlaky a linkové autobusy mám za čtvrtinu obyčejného jízdného.
  • 17. 2. 2011 17:46

    Standa (neregistrovaný)
    Správná úvaha. Také s poslední větou článku nesouhlasím. Statní dráhy by za současného stavu měly zkrachovat. Čím dříve, tím více my všichni ušetříme. Ve volebním programu vypadá „zajištění dopravní obslužnosti“ krásně, ale realita toho je jiná: „Vytáhneme vám peníze z kapes na provozování neefektivní dopravy.“

    Když se někam nevyplatí jezdit s prostředkem veřejné hromadné dopravy (dále jen VHD), tak proč by tam měla VHD zajíždět? Nebude pak náhodou lepší, když stát přestane bránit soukromé dopravě? Například když Lojza posadí každé ráno do svého auta všechny, kteří potřebují ráno odvézt z Malé Lhoty do města, a pravidelně je tam bude vozit za obnos řádově nižší, než by daňoví poplatníci vydali na provoz VHD?

    Nesmysl státních dotací do dopravy na první pohled nebije do očí. Náklad na neefektivní dopravu je rozložen i na poplatníky, kteří nikam nejezdí, a část daně jdoucí na dotaci železnice (cca 5000Kč ročně na pracujícího) se v celkové daňové zátěži ztratí.

    Chceme-li jezdit do práce co nejefektivněji, proč by měla mít VHD protekci? Jak k tomu přijde ten, kdo přijel do práce na kole, a nedostal dotaci na dvojitý řízek a prací prášek? Není náhodou lepší, když bude každá doprava přeúčtovávat své plné náklady cestujícím? Pak se každý rozhodne podle potřeb, ceny, času a pohodlí, co je pro něj ten nejlepší způsob dopravy do práce.

    Neefektivitu poloprázdného vlaku nezlepší žádná dotace, i kdyby se státní plánovači postavili na hlavu. Všechno to jsou jen umělé regulace, které zakrývají pravou podstatu věci:

    Cestu do práce stejně nakonec zaplatí daňový poplatník ze své kapsy, ať už přímo v podobě jízdného, nebo nepřímo v podobě daní. V tom druhém případě z daní zaplatí často i několikanásobně dražší veřejnou dopravu, úředníka, který za něj rozhodne o tom, co je „výhodnější“. Cestou, jak z toho ven, není dále zkomplikovat daňový systém, ale ponechat lidem co nejvíce peněz, o nichž by si sami mohli rozhodovat.

    Přikládám fiktivní příklad (trochu delší, aby osvětlil nesmyslnost tzv. „zajištění dopravní obslužnosti“):

    Cesta busem 30Kč, cesta autem 25Kč. Na cestu busem dostane dopravce dotaci na cestujícího 10Kč, takže ze své kapsy vydá jen 20Kč. Cestující bude tedy jezdit busem.

    Za rok činí dotace kolem 2500Kč. Ty zaplatíme v daních my všichni.

    To však není všechno. Proti optimální variantě (v tomto případě cestování autem za 6250Kč ročně) je dotace hra s negativním součtem (náklady na cestování 7500Kč). Takže z celkového bohatství společnosti nenávratně mizí 1250Kč.

    To stále ještě není všechno. Dotace snižuje motivaci VHD pracovat efektivně. V nepokřiveném prostředí by byl VHD pod tlakem konkurence osobní dopravy. Možná by přišli na to, že koupí mikrobusu by mohli stlačit náklady na 22Kč. Jenže takto nemají žádnou potřebu investovat; vždyť i za 30Kč jsou s dotací konkurenceschopní.

    Takže výsledek je ještě horší. Kdyby nebylo pokřivení trhu, mohla by vzniknout VHD, která by ročně dopravovala za 5500Kč a lidé by s ní jezdili sami i bez dotací. Takto existuje VHD, která dopravuje do práce ročně za 7500Kč, a lidé s ní jezdí jen kvůli odpočtu. Tím však neviditelně zvyšují své daně, a z celkového potenciálního bohatství společnosti nenávratně mizí 2000Kč ročně.

    A to se bavíme o jediné hloupé dotaci na VHD. Zkuste se někdy podívat pohledem teorie her na současnou regulaci trhů!
  • 8. 2. 2011 15:37

    Joe (neregistrovaný)
    Úkolem ČD určitě není zajišťovat dopravu tam, kde by se to soukromníkům nevyplatílo - je to přesně obráceně! Kde se to nevyplatí ČD, tam nastupují soukromníci a sdružení. Nedávná doba s rušením lokálek dává příkladů víc než dost... Navíc ČD jako samotný přepravce máloco organizuje, jezdí na základě objednávek spojů...
  • 13. 2. 2011 22:12

    nii (neregistrovaný)
    Po posledním zdražení autobusů mezi Prahou a Příbramí jsem se dneska rozhodl, že zkusím využít služby jediné reálné konkurence na stejné trase (vše ostatní je pod taktovkou integrované zlodějny) - tedy vlak ČD. Cena byla stejná a snesitelná (pro dva), ve vlaku bylo čisto a příjemně, jel přesně na čas, sice stejnou trasu jede o deset minut pomaleji než autobus, ale na místo, které se mi více hodí, takže s časem je to nastejno.

    Podobnou zkušenost jsem měl na podzim loňského roku, kdy jsem jel expresem na trase do Luhačovic - rychlé, pohodlné, čisto, vlak jel v podstatě na čas a za dobu bez problémů srovnatelnou s autem (pokud člověk dodržuje předpisy a občas se někde zastaví na protažení). Cena snesitelná, byť ne dvakrát lidová - kdybych asi jezdil častěji, tak by se mi nějaká "slevenka" hodila, pak dráhy vycházejí relativně příjemně.

    Jediná negativní zkušenost z posledního cca roku byla, když nějaký pitomec v příměstském vlaku uprostřed parného léta nastavil klimatizaci na asi 15 stupňů - to jsem zvolil jiný spoj (méně vyhlídkový, zato rychlejší).

    Takže pane Okamuro - ano, České dráhy nemají dobrou pověst a některé vlaky asi nejsou ideální, vozový park často zastaralý, ale moje zkušenosti z poslední doby jsou veskrze kladné, byť, samozřejmě, ne zcela reprezentativní.
  • 18. 2. 2011 8:58

    jirka (neregistrovaný)
    Mily Tomio,

    opet clanek od cloveka co jede vlakem jednou za zivot, ma zrovna smulu, a podle sveho zazitku hodnoti vsechny vlaky a s nimi spojene sluzby po celych cechach.

    Osobne jezdim vlakem kazdy tyden tam a zpet 4 hodiny pres celou republiku. Behem dvou let mel vlak zpozdeni jen 2x (30 minut). Pravdou je ze zachod obcas neni nejluxusnejsi, ale ruku na srdce, muzou za to Ceske drahy nebo spise Cesi?

    Udelal jsem pokus a jezdil jsem stejnou trasu nekolik mesiciu s kamaradem autem a pravdepodobnost, ze jsem prijel podle planu byla 50%, kdy zpodeni bylo 30minut az den. Navic v aute se spatne pracuje, cte, odpociva, spi, protoze clovek pri pozorovani deni okolo ma strach o zivot. Sice cesta trva o hodinu mene, ale kdybych jel autem sam, tak to stoji 2x tolik nez vlak.

    Takze ano Ceske drahy maji porad co zlepsovat, nicmene nezda se mi, ze Vy byste byl zrovna pravy objektivni hodnotitel jejich stavu.

    Jirka
  • 18. 2. 2011 14:29

    Vita (neregistrovaný)
    To, ze pan Okamura jede vlakem jednou za Uhersky rok je mozna pravda, nicmene popisuje zkusenosti mnohych, kteri tim vlakem jezdi casteji (i denne). Koneckoncu i tady z diskuze vyplyva, ze v tomto nazoru neni osamocen.

    Co se tyce zpozdeni, mam podobne zkusenosti jako vy. Parkrat jsem na vlak cekal, parkrat prijel pozde, ale statisticky to neni nikterak vysoke cislo.

    Co se tyce zachodu, tak tady s vami nesouhlasim. Pokud budou zachodky uklizene, tak i ti "Cesi" je prasit nebudou (jasne vyjimky jsou). Ja nepotrebuji, aby se tam dalo ze zeme jist, ale soucasny stav je vic nez prasacky. Kdyz bude nasrane na zemi, tak si dalsi rekne "Proc bych se i ja nevysral na zem?".

    Jeste k cene. Nedavno jsem jel Ostrava-Praha a zpet. Jako prvni jsem chtel jet vlakem, po zjisteni, ze vlak me vyjde na jedne ceste o 150 Kc draz, nez zluty autobus Student Agency, jsem zvolil zluty bus.

    Vsechny nevyhody, ktere tady zaznely, jsem ochoten tolerovat, pokud po ceste nepiju lahvace, nemusim po ceste ani na ten zachod zajit. Na delsich tratich (za predpokladu, ze nejedu do prace) me cas ani tak nezajima. Ale co sleduju bedlive je cena. Nejsem socka, ale proc za mene sluzeb platit vice?

    Ja osobne mam jizdu vlakem hodne rad. Moznost protahnout se, projit... Presto negativa zatim prevazuji.
  • 20. 2. 2011 13:58

    Jenyk (neregistrovaný)
    Proboha kde jste to sebral? Flákají se v katastrofálně přezaměstnané organizaci, která nemá potřebnou úroveň a my jim to všichni platíme. Prodat, otevřít konkurenci a pak se konečně doprava na železnici přesune. Zapomínáte jaký vliv na oživení autobusové dopravy měl vstup Jančury? A najednou jezdí autobusů několkrát více za poloviční jízdné a ve výborné kvalitě. Přesně to potřebuje železnice.

    Udržování současného statu quo je nejen neekonomické, ale také velmi antisociální a neekologické. Chudší by měli daleko levnější a kvalitnější dopravu, omezila by se kamionová doprava. Pozoruhodné je, že proti tomu brojí hlavně socdem a odbory, které se staví za obránce práv chudých ale tak to bývá, že na "sociální" politiku chudí doplácí.
  • 22. 2. 2011 10:26

    vks
    Jak by se měli chovat k lidem, když ti nejsou jejich zákazníci. Dráhy mají jako zákazníky akorát kraje. a to nejsou lidi, tak se na lidi může kašlat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).