Je potřeba rozlišit dopravce s osobními vlaky a pak vlastníky / provozovatele železniční infrastruktury. V prvním případě dostavájí dopravci dotace všude, protože všechny pravidelné vlaky jsou vedeny v závazku veřejné služby. Takže dotace dostávájí jak ČD na všech lokálkách z dolní do horní, tak na hlavních tratích a i soukromý dopravci. V minulém roce jezdily jediné vlaky bez dotace, a to dopravce Railtransport ze Žitavy do Liberce, avšak vedle vlaků ČD jezdících s dotacemi. S dotacemi dokonce jezdí i historické motoráčky dopravce KŽC v Praze a okolí. Stejně tak dostávájí dotace Jindřichohradecké místní dráhy, jako Viamont nebo nebo Trilex na Liberecku. Nyní tedy žádný pravidelný vlak bez dotací nejezdí! Soukromé železnice s osobní dopravou máme 4. 2 jsou pouze muzejní s délkou do 10 km. Pak JHMD a Železnice desná. I těm chodí peníze od státu, ať ze SFDI nebo jiných fondů. Pak je tady Viamont, který jezdí třeba do Kraslic, kde je jak dopravcem, tak provozovatelem. Jako dopravce dostane od kraje dotace na vlaky, jako provozovatel je živý z peněz, které zaplatí jeho vlaky a o koleje se starat nemusí, protože ty jsou ve vlastnictví státu. Do budoucna to bude vypadat tak, že koleje vlastní a provozuje ŠŽDC a ČD budou pouze dopravce. Nevidim důvod, proč by měly jezdit ČD s prázdnými motoráky po lokálkách a navíc na tratích, kde neni ani nákladní doprava a SŽDC je tak musí udržovat.