Jestli jste si nevšiml, tak ČD tady nedělají žádnou charitu, mají uzavřené smlouvy s Ministerstvem dopravy a kraji o závazku veřejné služby, na základě kterých jim hradí prokazatelnou ztrátu, která dopravci dorovnává rozdíl mezi ekonomicky oprávněnými náklady a tržbami z jízdného! Takže zatím jsme byli svědky toho, že právě soukromnici se hrnou na ty tratě (malé místní), které se podle vás jim nevyplatí a dopravci, kteří budou jezdit pouze na své podnikatelské riziko přicházejí až teď na trasu Praha - Ostrava. Cestování vlaky má určitou svobodu, nerad bych viděl stewardku v každým vagonu, a to malý kafe snad nestojí za reč.
Většina místních soukromých tratí není dotována - obvykle jde o tratě, které se měly zavřít, protože je nikdo (kraj, ČR) nechtěl. K dotacím z kraje se dostávají jen ČD.
Je potřeba rozlišit dopravce s osobními vlaky a pak vlastníky / provozovatele železniční infrastruktury. V prvním případě dostavájí dopravci dotace všude, protože všechny pravidelné vlaky jsou vedeny v závazku veřejné služby. Takže dotace dostávájí jak ČD na všech lokálkách z dolní do horní, tak na hlavních tratích a i soukromý dopravci. V minulém roce jezdily jediné vlaky bez dotace, a to dopravce Railtransport ze Žitavy do Liberce, avšak vedle vlaků ČD jezdících s dotacemi. S dotacemi dokonce jezdí i historické motoráčky dopravce KŽC v Praze a okolí. Stejně tak dostávájí dotace Jindřichohradecké místní dráhy, jako Viamont nebo nebo Trilex na Liberecku. Nyní tedy žádný pravidelný vlak bez dotací nejezdí! Soukromé železnice s osobní dopravou máme 4. 2 jsou pouze muzejní s délkou do 10 km. Pak JHMD a Železnice desná. I těm chodí peníze od státu, ať ze SFDI nebo jiných fondů. Pak je tady Viamont, který jezdí třeba do Kraslic, kde je jak dopravcem, tak provozovatelem. Jako dopravce dostane od kraje dotace na vlaky, jako provozovatel je živý z peněz, které zaplatí jeho vlaky a o koleje se starat nemusí, protože ty jsou ve vlastnictví státu. Do budoucna to bude vypadat tak, že koleje vlastní a provozuje ŠŽDC a ČD budou pouze dopravce. Nevidim důvod, proč by měly jezdit ČD s prázdnými motoráky po lokálkách a navíc na tratích, kde neni ani nákladní doprava a SŽDC je tak musí udržovat.
Vážený pane, to co jste napsal je kravina největšího kalibru. Dotace dostávají všichni dopravci jezdící v závazku veřejné služby. V českých poměrech to jsou ČD, Viamont Regio, Connex Morava, JHMD, KŽC Doprava, Arriva a další.
"na základě kterých jim hradí prokazatelnou ztrátu".
Tohle je iluze, pokud by CD hospodarily lepe, byla by "prokazatalena ztrata" o hodne nizsi nebo zadna. Je lehke natahnou ruku a rici s nasim vedenim/hospodareni mame ztratu takovou a takovou a vy to zapladte.
To je bohužel kámen úrazu.
Prokazatelná ztráta je něco co ČD vykazuje podle svých vlastních měřítek, která nikdo nějak nestanovuje. Prokazatelnou ztrátu nelze reálně verifikovat ani zákazníkem (státní institucí) ověřit prostě proto, že můžou vykázat co chtějí. Jeden den si prostě řeknou kolik tak nějak by mohli chtít a dají to na papír, instituce má pak dvě možnosti, zaplatit, nebo nezaplatit :).
O čem tu nebyla řeč. Můžete cestovat i autem, ale potom si můžete vykládat cestou jen sám se sebou, jelikož stopařky jsou na vymření. Ve vlaku si můžete svobodně vybrat ke komu přisednout a prohodit řeč.
Co se otázky financí týká, tak tu nejlepší slevu pro obyčejné lidi SONE + osobní vlak za 160,-Kč po celý den po celé ČR 2 dospělí a tři děti v sobotu nebo v neděli - to nemělo chybu. Místo toho nabízí jen regionální v ránci kraje, jako kdyby všichni toužili jen cestovat právě v tom jednom a chceš-li dál, tak si kup další kraj nebo mastnější celostátní rychlík SONE+. Takže tento tah ČD musí konkurence jen kvitovat.