Já osobně jsme s ČD přestal jezdit hned co jsemměl na auto. Vůbec ne z ideologických důvodů ale prostě proto, že se to nevyplatí. Dokonce ani na peníze ne. A to nepočítám všechna ta nepohodlí, co to přináší, od zápachu po prakticky nezbytné běhání s vyřizováním různých přiblblých průkazek, aby člověk mohl jezdit za normální jízdné. Já osobně bych byl pro zrušení ČD a všech dotací na dopravu. Nemá to žádný smysl. Pokud se to soukromníkovi vyplatí, ať jezdí. Pokud ne, nemá to cenu. Ani do té Horní Dolní. Sice se to pěkně vyjímá na socanských plakátech, že jezdí do každé díry dotovaný autobus třikrát denně, ale stejně s ním nakonec nikdo nejezdí. U vlaků to platí desetinásobně.
" A to nepočítám všechna ta nepohodlí" - To mate vlastniho ridice ? Nebo snad povazujete za "pohodli" muset hodinu tocit koleckem, slapat na pedalky a jeste byti pripadne popotahovan za prehlednute obrazky na plechovych tabulkach ?
Určitě je pohodlnější 3,5 hodiny točit kolečkem, než se 3/4 hodiny dostávat na nádraží s batohem na zádech, pak čekat 1/2 hodiny na zpožděný vlak, pak se 5 hodin mačkat ve vlaku z toho půl cesty na stojáka u hajzlíku, protože si ČD za roky nevšimly, že v páteční špičce by spoj potřeboval o vagón víc a nakonec se 1/2 hodiny dostávat z nádraží s batohem na zádech.
Pokud ti dělá potíže točit kolečkem a koukat na dopravní značky, tak raději nechoď ani pěšky. Vlastní auto vyjde, v případě, že jede dvě a více osob, levněji, než jakýkoli vlak, o době strávené cestováním a dalších ,,výhodách" vlaku nemluvě. Vyjedu kdy chci, přímo od domu, dojdu rovněž kdy a kam chci, nemusím řešit přestupy, ani situace, kdy vlak v půli cesty kiksne a náhradní doprava kde nic tu nic. A cestování v přecpaném Orchestrionu, nebo Regiokřápu je opravdu lahůdka, kterou si milerád odpustím.
Chápu, že pro některé je sezení za volantem utrpení, protože musí, chudáčkové, šlapat na pedálky, točit kolečkem, sledovat obrázky na plechových tabulkách (a ještě jsi zapomněl na náročné úkony s řadící pákou pro ty, kterým automobil nedisponuje automatickou převodovkou). Ale třeba mě řízení baví, zastavím si kde chci, kdy chci, nemusím čekat na žádné přípoje a strachovat se, že mi něco ujede, když chci teplo, mám v autě teplo, když je mi horko, mohu se zchladit, mám tam čisto, vůni, klid a sedačku 10x pohodlnejší, než je ta ve vlaku.. Pokud jedeme v autě 2, náklady jsou stejné nebo jen o něco vyšší než vlak. A i pokud jedu sám, výhody auta, které jsem vyjmenoval, cenu převáží..
Až budou ČD jezdit načas, vagony budou komfortní a přitom lístek nebude stát mnoho, rád se s nimi opět po letech svezu..
Já teda nevim, kam jste přiblbě běhal pro průkazky, ale aplikaci In-zákazník lze nahrát na 3 roky a hotovo :-) Navíc dneska si lze objednat In-kartu na Internetu, včetně nahrání fotky a hotová karta přijde poštou nebo bude k vyzvednutí ve vámi zvolené stanici... Za to kvůli autu budete muset jednou ročně na poštu, plus výlet pro letní / zimní pneumatiky a nějaký ten servis. Auto je velmi pohodlné, ale je taky tak bezpečné? To by měli automobilky radost, do každé rodiny 4 osobní vozy a mateřskou prodloužit do 18 let, jinak nevim, jak by se děti dostávali do školy :-)
presne tak, jezdim autem a jezdime 2, je to levnejsi nez zeleznice bez slev ... a protoze k tomu jeste musim mit 2 lokalni MHD, tak to vyjde draho i na jednoho ... ja bych i jezdil kolmo, jenze: kdybych jezdil jen 1/2 na nadrazi a zpet ... tak mi toho treka za 20.000 proste ukradou, zijem v CR, kdybych jej vozil sebou vlakem, tak 40kc navic .... no usetril bych 10kc ;-)) ... a prukazky MHD jsou vypocteny tak, ze 2x jizda denne bez So-Ne se nevyplati ... a u nas doma mi pak jezdi So-Ne 1 MHD autobus za 2hod ....
kdybych bydlel ve meste, tak by ale vlak vysel dobre, nebot jezdi 2x za hod a nektere jedou jen 22min misto 45min autem nebo vlakem ... a po 1. meste bych chodil jen pesky a v druhem by to slo hure, ale kdybych vychytal nektere spoje, tak ti mi jezdi i 10min chuzi od prace, to by slo, ale tim normalnim je to tak 1 hod chuze ;-))
takze auto, jsem svym panem, zadne cekani, naprosta volnost a neni to drazsi ... nemam co resit.
No jo, tohle je typicky povrchni a bezohledny pristup. Ja bych pro ridice osobnich automobilu zavedl specialni dan ze silnice, minimalne 20 000 rocne a ekologickou dan minimalne 50 tisic rocne. A hned by bylo po problemech se smradem ve mestech, zacpama, vykacenou zeleni aby byl prostor pro plechove obludy a dalsi negativni jevy spojenimi s osobnim automobilismem. Automobilismus je levny jen proto, ze se neplati externality a zaríven je dost nesetrny k okoli.
Při spotřebě současných aut je přeprava dvou nebo více osob kamkoli levnější, než cesta vlakem, o rychlosti nemluvě, proti vlastnímu autu, zejména když nebydlíte přímo na nádraží, nemá vlak absolutně šanci. Z Prahy do Ostravy to sice Pindolíno, pokud cestou neklekne, stihne o 15 - 20 minut dřív, než já autem, ale když připočtu cestu z domova na nádraží a z nádraží do cíle cesty, není o čem uvažovat, včetně ,,bonusu" místenky za 200 Kč. A komu je benzin příliš drahý, může jezdit na naftu (za 4,5 l/100 km), nebo LPG, či CNG.
No to je zaujímavé, aké rozdiely sú hneď v susednom štáte. :) Ja vidím automobilovú dopravu nie ako "naprostú volnost a zadne cekani" ale ako posúvanie sa rýchlosťou 20km/hod v centre mesta v špičke a problémy s parkovaním pred úradmi/prácou/bytovkou ...teda všade možno okrem nákupných centier.
Spotrebnú daň z benzínu/nafty musí platiť tak prepravca na železnici, ako cestný prepravca rovnako ako každý motorista.
Dôvod, prečo je železnica drahšia je ten, že tam musí každý platiť od prejdeného km na údržbu, opravy a rozvoj trate. Niečo podobné, ako mýto pre kamióny a autobusy na diaľniciach u nás. Za používanie ciest fyzickými osobami sa však neplatí, resp. len paušál v podobe diaľničnej nálepky. Keby si mal platiť za opotrebovanie cesty a neskladali by sa ti na to ostatní občania svojimi daňami, videl by si skutočnú cenu za možnosť jazdiť autom. Takto si to zaplatíš trebárs cez vyššiu DPH, štát "zadarmo" opravuje a stavia cesty a tebe sa neoplatí ísť verejnou dopravou...
opotrebeni vozovky prujezdem jednoho kamionu je mozna az nekolikasetnasobne vetsi, nez prujezdem osobniho vozidla, takze pomer mezi mytnym pro kamiony a dalnicnimi znamkami neni zcela nesmyslny.
Jinak souhlasim s tim, ze spravedlivejsi, nez dalnicni znamky, by bylo mytne i pro osobni vozy. Jenze by to muselo byt nejak rozumne nastaveno - coz zkorumpovana statni masinerie nedokaze.
A co je ta dan z paliva, co dela asi 1CZK na 1km? To nestaci? Aha, ono se to rozkrade a na nebere jako poplatek za pouziti. Ne kazdy ( a to je vetsina obyvatel) ma to stesti bydlet par km od hranic a jezdit tankovat treba do Nemecka.
To je hodně zjednodušený pohled na věc. Ono existuje spousta věcí, jež se na první pohled nevyplatí, tak proč je dotovat - kultura, MHD, zdravotnictví, sport, různé neziskovky, školy... Jenže to na to koukáte jen tak, kolik se přímo do těch institucí naleje a kolik z nich případně vypadne. Ale už nesledujete vedlejší efekty - že občani s vyšším vzděláním vytrhnou trn z paty v první řadě státu, že MHD a další veřejné prostředky dopravy zajistí dopravní obslužnost, čímž umožní lidem pracovat z větších vzdáleností a soukromým firmám dá větší možnost výběru pracovních sil; navíc člověk denně dojíždějící 15 km veřejnou dopravou obvykle zaplatí podstatně méně, než člověk dojíždějící tu samou vzdálenost svým autem, neboli aby se mu to vyplatilo tím autem, musel by relativně brát více peněz v místě svého zaměstnání, takže na tom vydělají jak zaměstnanec, tak zaměstnavatel, a ve výsledku oba dva na daních odvedou více, než kdyby se na to dotování stát vykašlal.
Lidi v téhle zemi podlehli jakési iluzi primitivismu - jako by neexistovaly v hospodářství žádně vazby mezi sebou, jako by stačilo všechno posuzovat případ od případu hlediskem má dáti - dal. Jenže už si neuvědomují, že "uspoření" pár set milionů u jedné takové instituce jejím zrušením může za rok, dva tři ročně stát miliardové ztráty. Vždyť stačí porovnat řivot cikánů a ten náš - jedni si nadělají děti kvůli tomu, aby na ně mohli brát přídavky, druzí se naopak snaží mít tolik dětí, kolik jsou schopni vychovat a umožnit jim co nejvyšší vzdělání, což stojí milionové náklady a je to závazek na dvacet let do budoucna. Podle těch primitivizujících soudů jsou cikáni ti chytřejší.
Opominul jste tam jednu podstatnou věc - stát Vám sebere polovinu platu na to, aby tyto vymoženosti pro Vás zajistil. Polovinu z těchto peněz rozkrade, čtvrtina padne na náklady a teprve pak ta čtvrtina jde na samotný účel. Kdyby místo toho ty peníze lidem nechal, tak by si tyto věci zajistil sám a zaplatil sám. To platí o dopravě dvojnásob. Problém je, že lidé jako Vy si nejsou schopný toto uvědomit. Vidí jen to, jestli ten autobus nebo vlak přijede, více je nezajímá. Řekněte sám, kdybyste měl 2x takový plat, nezaplatil byste si v pohodě ten autobus, který by byl bez dotací 2x dražší, v pohodě sám? Navíc by určitě byl v lepším stavu než teď.
Možná byste se měl také zamyslet, proč kraje daly ČD na 10 let smlouvu (s opcí dalších 10 let !!!) - protože politici jsou navázáni na své kamarády ve firmách, které dělají pro ČD různé práce a ty peníze nakonec končí tam, jak je vidět na stavu vlaků a záchodků. A politici z toho mají pěknou provizi. Ne tenhle systém nefunguje a nikdy nefungoval.
Mít dvojnásobný plat (důchod) tak mi může být jakákoli veřejná doprava totálně ukradená! A to mám ZTP, takže v MHD jezdím zdarma a vlaky a linkové autobusy mám za čtvrtinu obyčejného jízdného.
Správná úvaha. Také s poslední větou článku nesouhlasím. Statní dráhy by za současného stavu měly zkrachovat. Čím dříve, tím více my všichni ušetříme. Ve volebním programu vypadá „zajištění dopravní obslužnosti“ krásně, ale realita toho je jiná: „Vytáhneme vám peníze z kapes na provozování neefektivní dopravy.“
Když se někam nevyplatí jezdit s prostředkem veřejné hromadné dopravy (dále jen VHD), tak proč by tam měla VHD zajíždět? Nebude pak náhodou lepší, když stát přestane bránit soukromé dopravě? Například když Lojza posadí každé ráno do svého auta všechny, kteří potřebují ráno odvézt z Malé Lhoty do města, a pravidelně je tam bude vozit za obnos řádově nižší, než by daňoví poplatníci vydali na provoz VHD?
Nesmysl státních dotací do dopravy na první pohled nebije do očí. Náklad na neefektivní dopravu je rozložen i na poplatníky, kteří nikam nejezdí, a část daně jdoucí na dotaci železnice (cca 5000Kč ročně na pracujícího) se v celkové daňové zátěži ztratí.
Chceme-li jezdit do práce co nejefektivněji, proč by měla mít VHD protekci? Jak k tomu přijde ten, kdo přijel do práce na kole, a nedostal dotaci na dvojitý řízek a prací prášek? Není náhodou lepší, když bude každá doprava přeúčtovávat své plné náklady cestujícím? Pak se každý rozhodne podle potřeb, ceny, času a pohodlí, co je pro něj ten nejlepší způsob dopravy do práce.
Neefektivitu poloprázdného vlaku nezlepší žádná dotace, i kdyby se státní plánovači postavili na hlavu. Všechno to jsou jen umělé regulace, které zakrývají pravou podstatu věci:
Cestu do práce stejně nakonec zaplatí daňový poplatník ze své kapsy, ať už přímo v podobě jízdného, nebo nepřímo v podobě daní. V tom druhém případě z daní zaplatí často i několikanásobně dražší veřejnou dopravu, úředníka, který za něj rozhodne o tom, co je „výhodnější“. Cestou, jak z toho ven, není dále zkomplikovat daňový systém, ale ponechat lidem co nejvíce peněz, o nichž by si sami mohli rozhodovat.
Přikládám fiktivní příklad (trochu delší, aby osvětlil nesmyslnost tzv. „zajištění dopravní obslužnosti“):
Cesta busem 30Kč, cesta autem 25Kč. Na cestu busem dostane dopravce dotaci na cestujícího 10Kč, takže ze své kapsy vydá jen 20Kč. Cestující bude tedy jezdit busem.
Za rok činí dotace kolem 2500Kč. Ty zaplatíme v daních my všichni.
To však není všechno. Proti optimální variantě (v tomto případě cestování autem za 6250Kč ročně) je dotace hra s negativním součtem (náklady na cestování 7500Kč). Takže z celkového bohatství společnosti nenávratně mizí 1250Kč.
To stále ještě není všechno. Dotace snižuje motivaci VHD pracovat efektivně. V nepokřiveném prostředí by byl VHD pod tlakem konkurence osobní dopravy. Možná by přišli na to, že koupí mikrobusu by mohli stlačit náklady na 22Kč. Jenže takto nemají žádnou potřebu investovat; vždyť i za 30Kč jsou s dotací konkurenceschopní.
Takže výsledek je ještě horší. Kdyby nebylo pokřivení trhu, mohla by vzniknout VHD, která by ročně dopravovala za 5500Kč a lidé by s ní jezdili sami i bez dotací. Takto existuje VHD, která dopravuje do práce ročně za 7500Kč, a lidé s ní jezdí jen kvůli odpočtu. Tím však neviditelně zvyšují své daně, a z celkového potenciálního bohatství společnosti nenávratně mizí 2000Kč ročně.
A to se bavíme o jediné hloupé dotaci na VHD. Zkuste se někdy podívat pohledem teorie her na současnou regulaci trhů!