Tento článek je určen všem manažerům, kteří se úspěšně přehoupli přes pozici, na které se fasují Octavie, ale zároveň to ještě nedotáhli na audinu či bavoráka. Předmětem diskuze je nový Volkswagen Passat – nejúspěšnější fleetové auto ve své třídě. To, proč se mu daří v korporátu, si ukážeme na konkrétním příkladu – Passat Variant s dieselovým motorem 2,0 TDI 110 kW.
Spojení Passat a TDI je něco jako káva a smetana nebo špagety a kečup. Zkrátka to k sobě náramně pasuje. Dovedete si představit Passat s benzínovým motorem? Ale dovedete! Jezdí s nimi po dálnicích mužíčkové v reflexních bundách, s pistolí a radarem u pasu. Jenže „firma“, která tyhle stroje kupuje, si může dovolit vyhazovat peníze (daňových poplatníků) z okna. A to není případ Vaší společnosti, kde se počítá každý spotřebovaný toner v kopírce. Z tohoto důvodu mají auta ve firemních flotilách dieselové motory. V případě Passatu nové generace to bude dvoulitrový motor s výkonem 110 kW.
Nadupaná áosmička generálního Vám to sice vždycky natře, ale s tou Vy stejně nezávodíte (jen jí řediteli závidíte). Takže zpátky na zem. Spíše než výkon by Vás měl zajímat točivý moment, v tomto případě 340 Nm dostupných v rozmezí 1750 až 3000 ot./min. To je přesně to pásmo otáček, ve kterém se pohybujete při cestách ze satelitního městečka, kde bydlíte, do velkoměsta, kde pracujete. Z vlastní zkušenosti Vás mohu ubezpečit, že Passat s tímhle motorem není žádný udejchaný loudal. A protože plní emisní normu Euro6 a vypouští jen 122 g škodlivin na kilometr (v kombinovaném provozu), může být Vaše firemní CSR v klidu. Pokud firmě pustíte trochu žilou, pak se nebojte objednat dvouspojkový automat. Jezdí se s ním skvěle a spotřeba je rovněž velmi dobrá. Dlouhodobě se dá jezdit v kombinovaném provozu za 6 až 6,5 l/100 km.
Snad každý druhý Passat se prodá v kombíku a protože máte dovolené používat služební vůz k soukromým účelům, tak proč se tísnit v sedanu? Takhle alespoň máte k dispozici zavazadlový prostor o objemu 650 litrů. V případě nouze stačí potáhnout dvě páčky v kufru, zadní sedadla udělají bác a z původních 650 litrů je najednou 1780 litrů. To si pamatujte, protože až v korporátní kuchyňce náhle klekne lednička, budete to Vy, kdo narychlo pojede pro novou.
Kufr máte tedy vyřešený, ale co interiér jako takový? Německé auto, Volkswagen, to přece nemůže dopadnout špatně. Pravda, přestože je tohle nová generace, z té předešlé si půjčila pár knoflíků. Důležitá zpráva – spojení s telefonem je funkční a navigace je také user friendly. Pro někoho možná až příliš strohá, ale z hlediska funkčnosti výborná ergonomie. Designéři interiéru se ale přeci jen odvázali, když navrhli výdechy ventilace tak, aby zároveň plnily úlohu jakéhosi dekoru palubní desky. Je to imidžovka, ale k tomu, aby byl Váš soused z Nošovic tááákhle malý, to bohatě stačí.
Řeč čísel
Volkswagen Passat Variant s motorem 2,0 TDI 110 kW koupíte s výbavou Comfortline od 748 900 Kč vč. DPH. S lepší výbavou Higline startujete na ceně 794 900 Kč vč. daně. Za automat DSG si Volkswagen účtuje 61 000 Kč. Prodloužení záruky na 4 roky resp. 80 000 km vás přijde na 12 000 Kč.
Servisní interval je naplánován na každých 30 000 km. Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100 000 km stojí celkem 18 178 Kč vč. DPH u výše zmíněné motorizace. Cena zahrnuje jak materiál (oleje, filtry atd.), tak práci. Hodinová sazba v autorizovaném servisu se pohybuje v průměru kolem 793 Kč.
Pro srovnání jsme oslovili Ford, aby nám spočítal náklady na servisní prohlídky modelu Mondeo 2,0 TDCi. Servis do ujetí 100 000 km (materiál vč. práce) vyjde v autorizovaném servisu na částku 25 100 Kč vč. DPH. Důležitá je ale poznámka, že servisní interval Mondea je 20 000 km, takže do ujetí 100 000 km provede servis pět prohlídek.
Zajímá Vás, jak nový Volkswagen Passat Variant jezdí? Čtěte redakční test na webu TopDrive.cz