Toto jsou luxusní zákusky. Zavřené restaurace vsadily na degustační menu domů

22. 3. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Gastronomické provozy jsou dlouhou dobu zavřené, a proto podnikají kroky, aby zaujaly své zákazníky. Někdo vsadil na unikátní produkty, jiní na spojení.

Koronavirová omezení mají největší dopad na podniky orientované na noční život. Petr Menclík, ředitel Dotykačky.cz, podotýká, že například diskotéky a kluby, podobně jako bary nebo hospody, nemohou pořádně fungovat už od konce léta a situace je pro ně likvidační. Oproti tomu situaci lépe zvládají kavárny a bistra fungující v takzvaném režimu „take away“. 

Co se dozvíte v článku
  1. Degustace v obýváku 
  2. Je libo vakcínu?
  3. Připomeňte si kreativní řešení restaurací z loňského roku:
  4. Bar a divadlo, které neexistují
  5. Další zajímavé spojení

Podle Luboše Kastnera, který obor zastřešuje v rámci Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, aktuálně hrozí smrt každému čtvrtému zařízení. Víc než třetinový pokles hodnoty trhu v kombinaci s nejistými kompenzacemi a slabým nájezdem tržeb v roce 2021 způsobí odliv zhruba čtvrtiny provozovatelů a analogicky stejného počtu zaměstnanců. Pro záchranu odvětví je nyní zásadní, kdy dojde alespoň k částečnému rozvolnění a obnově provozu, vysvětluje.

Degustace v obýváku 

Některé bary i společnosti se rozhodly přistoupit k online degustacím. Funguje to tak, že si člověk koupí danou degustaci, domů obdrží všechny potřebné suroviny a poté se on-line spojí s barmanem nebo someliérem, který mu prostřednictvím obrazovky poradí, co a jak. Například rumový bar La Casa de la Havana vieja se specializuje na moderní koktejlové a rumové trendy a nabízí čtyři balíčky: Úvod do Světa rumů, Staň se MasterBlenderem, Rumy Britského typu a Večer s koktejlem. Kromě toho jsou schopni připravit i individuální degustaci pro jednotlivce i skupiny. Podobné degustace nabízí také spousta vinařství. Například u těch, které má na svědomí sommeliér Jiří Humpolík, jsou na programu také znalostní kvízy, vizuální prezentace nebo neformální povídání o vínech a vinařstvích nebo dalších tématech. V případě degustací od Winebar.cz je zase součástí degustačního balíčku degustační list a také mapy.

Je libo vakcínu?

Pražská prvorepubliková restaurace Černá Madona v loňském roce představila „jediný koronavirus, co chcete mít“ a následují další „VIRUS“ dezerty z limitované edice jejich cukrárny. První zákusek nazvali covidník, má příchuť pistácie s malinou a je přelitý mléčnou čokoládou. Dezert kulatého tvaru s červenými výrůstky vznikl jako recese, ale dnes patří k nejoblíbenějším produktům a stále plní sociální sítě. 

Dalším aktuálním zákuskem je pak vakcína, která má vyléčit covidové naštvání a naočkovat hosty proti chmurným myšlenkám. K dalším jejím výhodám patří, že se aplikuje lžičkou, takže ji ocení i ti, co se bojí jehel, nemá vedlejší účinky a na přeočkování můžete přijít několikrát za den. Jedná se o červenobílou kostku s piškotovým základem, banánovým mousse, náplní z jahod a banánů a pro ty starší 18 let i pipetou s jahodovým ginem.

Jedna pobočka indické restaurace Hotel TempleCity přidala loni do menu pokrm s názvem „maskot parotta“ připomínající třívrstvou chirurgickou ústenku. Ředitel podniku Lakshman Kumar k tomu v rozhovoru pro The New Indian Express prozradil, že motivací k tomuto pokrmu byl alarmujícího nárůstu případů COVID-19 na jejich území a velké množství lidí nenosících ochranu úst a nosu. Prostřednictvím oblíbených placek parottas chtěl místním předat zprávu a změnit jejich chování. Tento pokrm se brzy stal virálním hitem a jeho prodeje rychle rostly. V běžný pracovní den se prodá 50 sad parott po dvou kusech a nyní se jich prodalo 500 jen za úterý, doplnil Kumar. 

Připomeňte si kreativní řešení restaurací z loňského roku:

Bar a divadlo, které neexistují

Bar, který neexistuje přišel s jedinečným koktejlovým menu s názvem Paralelní reality. Popustili uzdu fantazii a spojili dvanáct koktejlů s dvanácti snovými scénáři, ve kterých najdete sci-fi vize budoucnosti, absurdity dnešních dnů, humorné metafory anebo vaše vlastní skryté významy. Prostřednictvím našich Paralelních realit si budete moci vyzkoušet Nitrožilní četbu, objednat si Tatéra na dobírku nebo se ponořit do světa Hypnospace, popisují na Facebooku

MM 25 baliček

Pokud si zákazníci toto menu obsahující 12 lahviček s koktejly, booklet s grafickým zpracováním jednotlivých příběhů a informacemi o koktejlech a jejich servírování a plakát paralelních realit objednají, mohou se těšit také na divadelní představení. Půjde o on-line stream nazvaný Divadlo, které neexistuje, bude ušitý na míru paralelním realitám brněnským divadlem Husa na provázku. Vysílání proběhne 6. května živě přímo z barových prostor a má symbolizovat zejména sounáležitost kulturního a gastronomického odvětví. 

Další zajímavé spojení

S netradičním spojením přišel také Vínoograf, který využil akci Březen – měsíc knihy a navázal spolupráci se společností Knihobot.cz. Vínograf k tomuto spojení podotýká, že někdy je fajn zpomalit a pomoci navíc dobré věci. Zákazníci si mohou na e-shopu zakoupit balíček s názvem Březen – měsíc knihy! vol. 5, ve kterém se nachází šest pečlivě vybraných vín, kniha a odlehčený doporučující komentář šéfsommelierky Kláry Kollárové. Ta k tomu pro server Horeka dodala, že někdy jsou instrukce konkrétnější. Třeba teď jsem doporučila zakončit četbu knihy Nezavěšujte se od Ireny Obermannové vínem Fat Baron, a to ideálně na straně 143 se začátkem kapitoly Konečně sympaťák, uvádí závěrem. 

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).