Jedna třetina projektů zaměřených na přeměnu obchodních procesů, nepřináší v evropských společnostech takový výsledek, jaký je očekáván, zjistila studie agentury The Economist Intelligence Unit (EIU), která do výzkumu zapojila 380 vedoucích pracovníků z firem západní Evropy.
Třicet procent projektů zaměřených na přeměnu obchodních procesů se nevydaří v evropských společnostech tak, jak by měla, informuje studie agentury (EIU), která do výzkumu zapojila 380 vedoucích pracovníků z firem západní Evropy. Průzkum se zaměřoval na vliv přeměny obchodních procesů na podnikové procesy a celkovou výkonnost. Firmy dle studie investují poměrně vysoké částky do svých procedurálních přestaveb. U většiny je to 1 – 6 % všech výnosů. Převážně se tak evropské společnosti snaží zlepšit finanční výkonnost. Ve skutečnosti však tyto projekty nepřinesou vždy kýžený výsledek, neboť nezvýší procedurální efektivitu či celkový výkon společnosti,
tvrdí studie s tím, že se tak každoročně vyplýtvá zhruba 10 miliard euro. Tohle zjištění nás vedlo k tomu, že jsme začali ve snahách o přeměnu obchodních procesů hledat faktory úspěchu a neúspěchu a vyčíslili finanční výkon společností, které při řízení projektů vedoucích ke změnám obchodních procesů zvolily ty nejvhodnější postupy. Na základě rozdílů v přístupu mezi nejúspěšnějšími a neúspěšnými jsme identifikovali rozhodující prvky úspěchu a také jsme vytvořili seznam doporučení pro úspěšný průběh přeměny obchodních procesů,
uvedl Leon Manet, manager ze společnosti Logica.
- Tlak každodenních obchodních záležitostí (48 %)
- Nedostatek zdrojů určených pro projekt (38 %)
- Malá propojenost mezi funkcemi (38 %)
- Chybějící podpora vrchního vedení (15 %)
- Špatné plánování (16 %)
- Nedostatek potřebného IT/ infrastruktury/softwaru (22 %)
- Nedostatek zkušeností v oblasti navrhování podnikových procesů a/nebo řízení přestavby (21 %)
Společnosti, které v testu dopadly úspěšně, se snaží změny obchodních procesů vnímat jako samostatný projekt s vlastním rozpočtem, který není součástí každodenní administrativy. Jako hlavní motivaci pro přeměnu obchodních procesů pak studie uvádí nejčastěji zavedení nové technologie, outsourcing a integraci mezi různými regiony. Na strategické úrovni jsou motivátory finanční výkon, zlepšení péče o zákazníka a reakce na konkurenční tlaky.