Proměny pracovního trhu v posledních deseti letech souvisí také s nástupem Generace Y. Generaci Y se říká internetová generace. Jsou to lidé narození mezi léty 1976 a 1990 (předchozí generace, lidé narození od roku 1961 do roku 1975, se nazývá Generace X). Sociologové a analytici trhu práce se o Generaci Y intenzivně zajímají. Tito lidé totiž mají na své zaměstnavatele jiné nároky, jejich chování na pracovním trhu ovlivňují jiné hodnoty a také se s jejich přítomností na trhu práce proměňuje způsob komunikace zaměstnance se zaměstnavatelem.
Ohodnotíš mě málo? Půjdu jinam
V roce 2007 například zkoumala Generaci Y společnost Deloitte ČR. Generace Y považuje peníze za prostředek a ochotně se zadlužuje. To následně souvisí i s tím, že je přesvědčena, že za svou práci musí být řádně odměněna. Představitelé této generace proto pružně mění místa. Úspěch v práci je pro ně důležitý, neobětují mu však partnerské vztahy. Založení rodiny často odkládají na později, ale ani pak na kariéru nerezignují,
popsala Generaci Y auditorská společnost Deloitte ČR v materiálu Generace Y mění tvář výrobní sféry, s podtitulem Řízení nedostatku zaměstnanců v globální výrobní sféře. Čtěte více: Generace Y – nový pojem také u podnikatelů
Nejsem loutka
Letos zkoumala Generaci Y společnost Hays, zaměřující se na lidské zdroje. Profil vzdělaného příslušníka této generace popsala následovně:
- peníze jsou pro něj nástrojem uspokojení jeho současných potřeb
- nebojí se zadlužit, nemá potřebu dlouhodobě šetřit, více myslí na současnost než budoucnost
- hledá ideální balanc mezi zaměstnáním a soukromým životem (již není ochotný práci všechno obětovat – soukromí, rodinu…)
- je přesvědčený, že za práci má dostat adektávní odměnu, pokud ji nedostane, rozhlíží se po jiných příležitostech
- pro jeho život nejsou podstatné jen peníze, ale také osobní a odborný rozvoj, úspěch
- častěji střídá zaměstnání – hledá zkušenosti, lepší kolektiv nebo finanční ohodnocení
- vyjadřuje své názory a potřeby a chce, aby jim vedení společnosti naslouchalo; není loutka
Mnoho společností se teprve nyní učí naslouchat potřebám těchto mladých lidí a zjišťuje, jakým způsobem získat zájem těch nejlepších, potažmo jak je udržet ve své organizaci i přes stále sílící konkurenční prostředí na trhu práce,
uvádí Radka Vantuchová, Corporate Accounts Manager, Hays Czech republic.
Příliš rigidní, neflexibilní společnosti s direktivním řízením, které chtějí zaměstnance vyždímat jako citron, tak zřejmě u Generace Y neuspějí. Radka Vantuchová pro server Podnikatel.cz upřesňuje, jak se s touto generací vyrovnávají české malé a střední firmy: Z naší zkušenosti můžeme konstatovat, že malé a střední firmy spíše nerealizují komplexní programy zaměřené na motivaci a rozvoj zaměstnanců z Generace Y, naopak ale nabízejí celkové flexibilnější prostředí než společnosti nadnárodní.
. Většinou je zde podle ní možná individuální dohoda mezi zaměstnancem a přímým nadřízeným, která vyhovuje oběma stranám. Malí a střední zaměstnavatelé navíc nejsou svázaní koncernovými pravidly, ani důslednými procesy tolik jako velké organizace. I to je podle Vantuchové důvod, proč tedy většinou nepovažují za nutné řešit tuto problematiku z projektového pohledu.