Blogujete? Skvělé. Neblogujete? Začněte. Z blogů se začínají stávat tradiční marketingové nástroje, jejichž prostřednictvím můžete dát vědět o své firmě, svých výrobcích a přilákat nové zákazníky. Blogy nejsou jen internetovými deníčky, mohou být jakýmsi méně formálním firemním prostředím a opravdu stojí za to, aby o nich podnikatelé začali přemýšlet.
Čistě firemních blogů je u nás ve srovnání se světem zatím ještě málo. Přitom představují relativně snadnou a finančně nenáročnou cestu k vyšším cílům. Tady je několik oblastí, ve kterých si díky blogu můžete polepšit:
1. SEO
Ruku na srdce. Jak často aktualizujete vaše webové stránky a jak často se na nich objevují novinky? Pokud to neděláte pravidelně, pro vyhledávače budete postupně ztrácet na atraktivitě a upadat hlouběji a hlouběji. Problém může vyřešit právě psaní blogu. S každým novým příspěvkem, a nemusí být publikován denně, přibude na vašem webu jedna nová indexovaná stránka. Vyhledávače na to budou reagovat, uvidí, že vaše stránky jsou aktivní, a vy budete v žebříčku vyhledávačů stoupat. Nakrmte vyhledávače články, které si čtenáři oblíbí a odkážou na ně či je nasdílí, odkazujte na autoritativní weby a brzy se dočkáte odezvy – návštěvnost poleze nahoru. Komentujte aktuální dění ve vašem oboru a odezva bude stejná. Pište články, v nichž vysvětlíte nejčastěji hledané pojmy vašeho oboru a traffic zase poskočí,
potvrzuje copywriter Marcel Kupka z Dictum.cz. A být viděn, o to v online marketingu přece jde.
2. Oživení webu
Díky psaní blogu budou vaše stránky také kvalitnější. Tedy co do obsahové náplně. A nemusíte být profi copywriter. Pokud budete volit aktuální a zajímavá témata, stačí psát tak, jak vám slova přijdou na mysl. Není potřeba texty zbytečně cizelovat, protože čtenáře blogů zajímá především jejich opravdovost. Rádi si čtou texty, kterým rozumí, které jsou lidské a všeobecně užívané češtině blízké. Nebojte se do psaní blogů zapojit i vaše kolegy nebo podřízené. I oni mohou přijít se zajímavým komentářem, který váš web osvěží. Pokud se vám to podaří, můžete mluvit o dvou mouchách zabitých jednou ranou. Nejenže zatraktivníte váš web, ale zároveň získáte důkaz o tom, že vaši zaměstnanci jsou pro firmu přínosem a dokážou pro ni dělat i nadstandardní věci.
Nové blogy pak pošlete do světa prostřednictvím sociálních sítí. Každý nový příspěvek je obsahem, který se dá sdílet na Twitteru, LinkedInu, Facebooku nebo Pinterestu a pomáhá zviditelnit vaše podnikání těm skupinám lidí, kteří o vás ještě neví. Pro propagaci je blogery nejčastěji využíván Facebook. Ten je volen ve 72 %. Na druhé pozici je Instagram a o pomyslnou třetí příčku se v rámci propagace blogu dělí Twitter, YouTube a Pinterest,
uvádí Ivan Tomek z poradenské agentury MR. Think.
Podobně jako na sociálních sítích na sebe na blozích nabalíte komunitu. Oproti sociálním sítím ale vytváříte obsah doma, u sebe. Ne někde, kde stačí, aby se někdo za mořem špatně vyspal a vy jste přišli o roky budované společenství fandů, kterým jste dlouhodobě dokazovali svoji odbornost a erudici v oboru. Právě na to se firemní blog výtečně hodí – prodáváte čaj nebo kávu a napsal Cuketka článek, se kterým nesouhlasíte? Napište kontra článek. Polemizujte, ale neurážejte ani neútočte,
radí Marcel Kupka.
Psali jsme: 10 podnikatelských blogů, které se vyplatí sledovat
3. Nárůst počtu návštěvníků/zákazníků
Jakmile přilákáte čtenáře, můžete je proměnit na zákazníky. Neměli byste to ale dělat násilně. Blog není e-shop. Na e-shop nebo na speciální nabídku na webu je vhodné upozornit decentně například jedním odkazem. Je potřeba si uvědomit, že blog není přímý prodejní kanál a mnozí lidé se na něm rádi inspirují k nákupu jen díky tomu, že k utrácení nejsou nuceni, ale jen motivováni. Nejúspěšnější blogeři mají velkou sílu a dokážou ovlivnit nákupní rozhodování tisíců lidí. Často se mi stává, že lidé díky mému blogu objeví novou věc, kterou si s radostí koupí. A to právě proto, že o ní dosud nevěděli nebo třeba něco podobného dlouho sháněli, ale netušili, kde si to pořídit. U jiných blogů to ale zase může fungovat třeba tak, že čtenáři chtějí stejnou věc jen proto, že ji má jejich zbožňovaná blogerka nebo ve své recenzi potvrdí, že to opravdu funguje. Síla všech tří variant je ale rozhodně obrovská a samotné firmy kolikrát překvapí,
komentuje blogerka Iri Novak z Můjdůmmůjsquat.cz.
Firemní blog je pro čtenáře/zákazníka lákadlem i proto, že ho píšou lidé z praxe. Pokud člověk nečte klasický popisek, ale může se dozvědět něco víc, je mnohem pravděpodobnější, že přistoupí k nákupu, protože autentickému blogu bude věřit víc než jen profesionálně provedenému popisku. Stačí přidat osobní zkušenost se službou či zbožím, připsat několik tipů nebo postřehů a je to. A čím to, že tak rádi dáme na blogery? Tím tajemstvím je opravdovost. Konečně za článkem nestojí redakce, mnohdy redaktorka, která text někde převzala a třeba v případě například food blogů recept ve skutečnosti nikdy nevyzkoušela. Lidé také mohou psát dotazy a komunikovat s autorem, který pro ně může být inspirací, ale hlavně je někým konkrétním, s kým se mohou ztotožňovat,
říká blogerka Markéta Pavleje z Kitchenetteshop.cz. O výsledcích svědčí čísla, která jsou snadno čitelná v analytických aplikacích.
Někdo by mohl namítat, že někteří blogeři jsou prodejní a za peníze píšou PR články. Pak je samozřejmě relevantnost blogu a důvěryhodnost blogerů ohrožena. Záleží jen na každém z nich, jak se k blogu postaví. V zahraničí je vydělávání si blogy docela běžné a začíná se to dařit i Čechům s velkým počtem followerů. Pravdou ale je, že to blogům není vlastní a osobní vyjádření bez nutnosti vydávat placené příspěvky jsou právě tím kořením, které dělá blog atraktivním. Proto se alespoň ze začátku spolehněte sami na sebe a blog plňte svými myšlenkami a vlastním obsahem.
Zaujměte blogery
V případě, že na psaní nejste, spojte se s profesionálními blogery. Že už řada firem nespoléhá jen na klasické reklamní formáty, ale hledají i oporu v takzvané blogosféře, to potvrdil i průzkum Blogobarometr 2015. Aktivita firem vůči českým blogerům vzrostla meziročně o třetinu. Blogeři se postupně profesionalizují a pro firmy se stávají partnery. Téměř polovinu z nich společnosti oslovují a nabízejí jim vedle širší spolupráce vzorky, produkty a pozvánky na všemožné události a akce. Firmy loni mnohem častěji oslovovaly renomované blogerky a blogery v rámci svých marketingových a PR kampaní,
říká Tomáš Jelínek, výkonný ředitel agentury Donath Business & Media, která průzkum provedla. Nejlépe se daří blogerům z oblasti módy a kosmetiky. Těm se věnují hlavně ženy, stejně jako tématům životního stylu nebo cestování. Muži blogují především o politických a technických tématech.
Další možností, jak zaujmout čtenáře blogů, je dostat se do hledáčku zkušeného a lidmi následovaného blogera. A čím? Nejvíc mě baví objevovat nové projekty z oblasti designu, módy nebo ilustrace, o kterých se moji čtenáři dozví jako první. Tyhle věci si sama aktivně vyhledávám a můj blog je na těchto objevech vlastně založen. V případě, že mě firma sama osloví, rozhoduje způsob komunikace, originalita, nápad, styl a ekologický aspekt výroby. A v poslední době se čím dál víc zajímám také o technickou a praktickou stránku, což mě naučil můj přítel, který působí v IT oboru. Nepotřebných a neužitečných věcí je totiž na světě už zbytečně moc,
říká blogerka Iri Novak. A blogerka Markéta Pavleje dodává: Pokud myslíte samovolně, bez ohledu na výzvy ke spolupráci, tak jde o cokoli, co stojí za řeč. Co je něčím unikátní a mohlo by být přínosem pro čtenáře. A co se komerční spolupráce týče, hodně si vybírám. V první řadě jde vždy jen o jednoho partnera blogu. Obsah musí souznít s filosofií blogu a inzerce nesmí být rušivá ani nijak nevkusná.