Není žádným tajemstvím, že dobré věci se kopírují. Stejně jako kopírování těch správných genů hnalo evoluci kupředu již od dob prvních organismů a stejně jako učení nápodobou je jeden z hlavních principů, jak seznamujeme naše děti s životem, i ve světě podnikání představuje kopírování cestu k úspěchu. Samozřejmě máme na mysli to správně aplikované kopírování, kdy se nedostanete do konfliktu se zákonem a kdy zkopírujete jen to, co vám dělá největší trable, popř. to, co představuje chybějící dílek do puzzlí vaší profese.
Kopírování je všudypřítomné
Je až zarážející, na kolik více či méně pozměněných duplikátů narážíme na každém rohu – ať už jde o automobilní, či mobilní průmysl, řetězce rychlých občerstvení, poskytovatele IT služeb, anebo dokonce i tak svobodnou a tvůrčí oblast jako je umění. Už dávno jsem se divil, jak mohou být v naší zemi tak populární písničky, u nichž někdo vykrade melodii ze zahraničí a pouze předělá texty do češtiny? Anebo proč se například Těžkej Pokondr těší (resp. svého času těšil) větší popularitě než řada jiných originálních tvůrců?
Když opustíme rovinu hodnocení umělecké kvality, a také když se vzdálíme od nějakého morálního hodnocení, dostaneme se až k samotnému jádru věci – umění prodat. Vzít to, co funguje právě teď, a zkopírovat to. Ušetří se práce, čas, prostředky, má tahle taktika vůbec nějakou slabinu? (Zdůrazňuji, že stále hovoříme o tom, co je legální). Na druhou stranu, ruku na srdce, dá se v dnešní době „jen tak“ přijít s něčím vskutku originálním?
Asi bychom neměli hanit souseda od vedle, který si otevřel na protějším rohu ulice podobnou restauraci, jako máme my, jen s tím rozdílem, že on jídlo více solí. Dnes to zkrátka jinak nejde a je aspoň světlem naděje a velkou motivací pro začínající (nejen) podnikatele, že průlomová, inovativní myšlenka se cení o to více. Náš hypotetický soused s okopírovanou restaurací si možná vydělá na chleba, ale druhý Mark Zuckerberg z něho nikdy nebude.
Co je Netspot
Netspot je malé zařízení, díky kterému je možné využít přihlašovací stránku k WiFi internetu a vydělávat tak na zobrazování vlastní nabídky nebo reklamních sdělení na mobilech, tabletech i noteboocích zákazníků.
Firma Netspot je nyní v podnikatelském akcelerátoru xPORT VŠE.
Trocha inspirace ještě nikoho nezabila
Drobné aférky s kopírováním se nevyhnuly ani naší firmě. Pokud jste četli náš první článek o vzniku Netspotu, možná si vzpomenete, že jsme začali jako nadšenci a učili se metodou pokus-omyl. Byť se jednalo o velmi kreativní proces plný získávání cenných zkušeností, vzal si svou daň především na časové náročnosti. A jak už se tak v neúprosném tržním hospodářství stává, konkurence mezitím vyvinula jiná, ale přitom ne zcela odlišná řešení. Jelikož je oblast monetizace Wi-Fi poměrně specifická, není divu, že naše i konkurenční řešení sdílí několik málo styčných bodů, proto nebylo po zveřejnění našeho zařízení jednoduché vyhnout se narážkám na, ehm, přemíru inspirace. Bohužel, ne každý dokáže pochopit, že jsme ke svým produktům dospěli různými cestami.
Perličkou je, když jsme se párkrát při řešení dílčích problémů (např. prvky uvítací obrazovky Netspotu – welcomepage) snažili přijít s něčím unikátním, abychom byli jiní než konkurence, a pak jsme zjistili, že již existující řešení sedí i do našeho systému zkrátka lépe. Člověk pak stojí před otázkou, zda být fér ke svým budoucím klientům a přinést jim to nejlepší, anebo zda být fér k jiným firmám a nepřejmout od nich ani čárku. Já tvrdím, že trocha inspirace ještě nikoho nezabila, důležité je nabídnout vašim zákazníkům to nejlepší. Je pak otázkou kvality firmy, do jaké míry je to nejlepší pouze to vaše a do jaké míry se jedná o inspiraci jinými.
Čtěte také: Zkušenosti s investorem: Jsem rád, že jsem nepodlehl vidině rychlých prachů
Jedna firma okopírovala naše obchodní podmínky včetně chyby
Mohu otevřeně přiznat, že Netspot se inspiruje například v překladech do angličtiny – už jen kvůli sjednocení terminologie se raději podíváme, jak jsou určité termíny vysvětleny jinde a poté se sladíme. Je to zkrátka praktičtější a jako podnikatel musíte vždy zvažovat, co je praktičtější z hlediska vynaloženého času a prostředků (však i proto byl do běžné praxe zaveden třeba outsourcing). Kapitolou samou pro sebe je pak kopírování firemního chování. Může to znít trochu kuriózně, ale jedná se vlastně o naprosto jednoduché principy jednání s klienty i partnery. Může jít jednoduše o to, že po tom, co uvidíte někoho na obchodní schůzku přijít v obleku, přestanete chodit po kanceláři v teplákách, může jít o to, jakým způsobem prezentujete a hovoříte o obchodních partnerech a může jít taky o to, jak si budete cenit svých zákazníků.
Vybavuji si docela přesně jeden svůj specifický střet s klientem, kdy nás agresivním způsobem nařknul, že jsme mu při flashování firmware poškrábali router, což nebyla tak úplně pravda. Nicméně „okopírovali“ jsme chování například mobilních operátorů a omluvili jsme se i za to, co jsme neudělali a nabídli, že zaplatíme škodu, kterou jsme nezpůsobili (výměna routeru). Budování dobrého jména firmy je v některých specifických případech cennější než domáhání se pravdy.
Z druhé strany jsme situaci okusili, když si jedna nejmenovaná firma „vypůjčila“ naše všeobecné obchodní podmínky (VOP) a to dokonce včetně drobné chybky ve výkladu jednoho termínu a jedné chyby v gramatice. Vzali jsme to s humorem a dané firmě po opravě zaslali novou verzi s omluvou, že se naše chyba dostala i do jejich VOP. Bohužel zatím bez reakce…
Čtěte také: Proč jsme přestěhovali firmu z Brna do Prahy a proč je Praha jako nový svět
Plagiátorství se trestá jen na školách
Názory na tyhle menší, či větší „vykrádačky“ se ve společnosti i uvnitř naší firmy různí. Někdo tvrdí, že kopírování je odrazovým můstkem začínajících firem, někdo s humorem dodává, že plagiátorství se trestá maximálně na VŠ a jiní by se ve stejné situaci chtěli i soudit. V Netspotu jsme dospěli k názoru, že vynaložený čas a prostředky na soud by za ten výsledek nestál. Vždyť ani vyhraný soud by naše služby neudělal lepšími, na kvalitě firmy je třeba pracovat jinými způsoby. Koneckonců ono „uloupení“ našich VOP si můžeme vyložit i jako kompliment, byť to není zrovna ten typ lichotek, na které bychom chtěli narážet často.
Dále podle mě stojí za zvážení, proč spousta lidí, která chce dělat něco „jako konkurence“, popřípadě „něco jako konkurence, ale lépe“ se raději nepokusí k té konkurenci přidat a vylepšit ji? Proč budovat od nuly něco, co již existuje, když by mohlo být pro všechny efektivnější přiložit ruku k dílu? Nevím, jak fungují ostatní firmy, ale pokud se někomu líbí princip vydělávání na Wi-Fi, tak než zakládat vlastní firmu, může raději prodávat Netspot (tuhle výzvu berte s humorem). V souvislosti s tím však upozorňuji na další fenomén, s kterým je třeba se smířit a to je vychování si vlastní konkurence.
Čtěte také: Co dělat s tím, když se vám na pozici programátora hlásí uklízečka?
Zejména v souvislosti s rozšiřováním Wi-Fi v restauracích jsem se dozvěděl, jak ohromné procento provozních si po určité době založilo vlastní restauraci. Zazlívat jim to určitě nelze, každý má přeci právo na svůj vlastní kousek svobody a na založení vlastního podniku, pokud si na něj vydělá. Aneb oklikou se zde vracíme k našemu hypotetickému sousedovi na protějším rohu ulice…
Co slovem na závěr? Třebaže chcete podnikat, není ostudou začít od píky u cizí firmy a naučit se, jak to vlastně všechno funguje. Člověk nenese riziko spojené s vývojem a změnou trhu, pozná, že vytvořit prosperující business skutečně není jednoduché, anebo může taky objevit, že by ho vedení vlastní firmy třeba ani tolik nebavilo, může pro sebe najít jiné a neméně zajímavé uplatnění. Možností je spousta, stačí se rozhlížet okolo. Důležité je, se na své cestě neustále učit, vzít si to dobré, inspirovat se a přitom nezabřednout do (s)prostého vykrádání druhých. Vypůjčit si dílek – ano, ale skládat ty samé puzzle znova by přeci nikoho nebavilo…