Britský řetězec supermarketů a čerpacích stanic Asda představil ve své kampani tým gnomů, tedy zahradních trpaslíků. V této souvislosti uvedl, že trpaslíci pomohou k tomu, aby udělali Vánoce tento rok extra.
Co se dozvíte v článku
Mise na záchranu Vánoc
Hlavní gró této kampaně tvoří video zveřejněné na portálu YouTube na začátku listopadu. Tato reklama začíná, když se dva kolegové Asda, Maggie a Bill, dívají z obchodu na zuřící sněhovou bouři. Maggie je znepokojená a ptá se, jak připraví obchod na Vánoce, když jsou uzavřené všechny silnice. Bill na to zareaguje tím, že zvedne trpaslíka a stiskne jeho nos. Ten se rozsvítí zeleně a vyšle signál stovkám trpaslíků napříč zahradami, regály, hospod a paneláky po celé zemi. Ti následně dorazí do obchodu a pouští se do práce na přeměně obchodu na vánoční říši divů. Než vyjde slunce, šéf trpaslíků Max zavelí, že je čas jít domů („It’s time to go Gnome“) a trpaslíci vyráží v dodávkách Asda zpátky. Příběh končí upravenou známou vánoční klasikou Chrise Rey s textem upraveným na ‘Driving Gnome for Christmas‘.
K oblíbenosti reklamy přispívá také fakt, že vychází z populárního filmu z 80. let A-Team. Byla sestavena z více než 3000 hodin animovaného záznamu. Hlavní hrdinové v podobě trpaslíků navíc mají unikátní dovednosti a vlastnosti. Max je dobrodruh, Gnicky je drag queen, Gnibbles je gurmán a šéfkuchař, další je Gnarla jedoucí na skateboardu a plánující Gnorma.
Trpaslíci navazují nejenom na oblíbeného trpaslíka „Mrs Claus“ a od listopadu je možné koupit jejich figurky v obchodě. David Hills, Chief Customer Officer ze společnosti Asda, k tomu doplnil, že trpaslíci patří u jejich zákazníků mezi dlouhodobé oblíbence a dávalo jim tak smysl využít je do vánoční kampaně a předvést s jejich pomocí šíři jejich nabídky. Za poslední čtyři vánoční období prodal tento obchod před sto tisíc figurek a má také vyhrazeného zaměstnance, který má za úkol manipulovat s trpaslíky.
Nejen vánoční trpaslíci
Video s reklamou bylo zveřejněno na YouTube 2. prosince a od té doby nasbíralo téměř 1,2 milionu zhlédnutí. O několik dní později, 6. prosince, se pak objevilo také jako reklama v televizním vysílání. Kromě reklamy se koncert s trpaslíky objevuje ve všech kanálech Asda, včetně venkovní reklamy, v prodejnách, online nebo prostřednictvím public relations. Na e-shopu řetězce funguje slogan „The Gnome of Christmas“, a to především u vánočního zboží. Také je možné zde spatřit trpaslíky například u akčních nabídek.
S kampaní je spojen také hashtag #AsdaGnomeofChristmas. Na Instagramu je jím označeno přes sto příspěvků, a to především od zákazníků v obchodě, kteří využili možnost vyfotit se s trpaslíky. V této souvislosti běžela na sociálních sítích také výzva, ve které Asda hledala dvojníky pěti hlavních trpaslíků s tím, že z nich poté vytvoří galerii. Na začátku prosince probíhala také soutěž o doručení vánočních dobrot za pomoci trpaslíků (Gnome Delivery) a zákazníci zde mohli „gnominovat své domovy“.
Trpaslíci ve spojení s řetězcem Asda však nejsou jen sezónní záležitostí. PR tým společnosti ve spolupráci s agenturou Cow vytvořil malé náznaky trpaslíků prostřednictvím událostí a příběhů v roce 2024 nejen na sociálních sítích. Trpaslíci se dokonce objevili ve venkovní reklamě během klíčových sportovních událostí v průběhu celého roku. To vše bylo jako oslava příchodu trpaslíků na Vánoce.
Podívejte se na skřítky do galerie
Britové skřítky milují
Společnosti se sázka na hravost a postavy trpaslíků evidentně vyplatila. Podle samotného řetězce drobní protagonisté reklamy berou zemi útokem. V tiskové zprávě zmiňují také reakce nakupujících: Miluji to! Všechno zní zábavně a Gnomely – přesně tak, jak by Vánoce měly být!
nebo: Letošní nejlepší vánoční reklama. Nic to nepřekoná. Je to reklama @asda gnome – ideální pro nás fanoušky gnomů!
.
Britský server The Standard zařadil tuto reklamu mezi nejlepší britské vánoční reklamy tohoto roku, a to i přesto, že autorky v článku nevnímají trpaslíky jako dostatečně slavnostní, naopak spíše děsivé. Pozitivně však hodnotí trpaslíky dovádějící v reklamě v supermarketu a zmiňují také fakt, že vyhledávání skřítků na webu Asda od zveřejnění reklamy vzrostlo o 1572 %.
Kdy by podle vás měla správně začínat vánoční kampaň?
Za kampaní stojí velká jména
Za kampaň je zodpovědná agentura Havas London. Ta s Asdou spolupracuje už déle – minulý rok také vytvořili vánoční kampaň řetězce a loni v létě představili novou identitu této značky. Kreativní ředitelka Havas London Vicki Maguire k tomu dodala, že Asdovi trpaslíci nejsou jen ikoničtí, všichni je milují a zaujímají čestné místo v domech a zahradách lidí po celé zemi. Oživení těchto Vánoc pokračuje v zaměření společnosti Asda na vtipné a značkové kampaně, které využívají toho, co zákazníky na Asdě a jejich nabídce opravdu zajímá a co mají rádi,
upřesnila.
Reklamu režíroval známý americký filmový tvůrce, scenárista a producent Bryan Buckley. Ten je označovaný jako král Super Bowlu, protože režíroval desítky nejvyhledávanějších reklam. V tomto případě trpaslíky vytvářel v rámci svého studia Hungry Man s odborníky na postavy Legacy Effects majícími na kontě mnohá ocenění jako například Emmy. O animaci a postprodukci se postaralo také oceňované Rascal Studios spolupracující se značkami, jako je Disney nebo Red Bull.