Českému maloobchodu se příliš nedaří. Jeho vývoj nejvíce ovlivnil prodej ostatního nepotravinářského zboží a potřeb pro domácnost. Tržby očištěné od sezónních vlivů s vynětím motoristického segmentu meziměsíčně reálně klesly o 0,6 procenta. Oproti loňskému roku se zvýšily o jedno procento, včetně sezónních vlivů pak o 3,4 procenta.
Dle analytiků je situace způsobená vlivem vyšší inflace, která citelně zasahují do rozpočtu spotřebitelů. Ti tak musí vynakládat například stále vyšší částky za bydlení. Reálná kupní síla domácností tak klesá, což má za následek právě stagnaci tržeb maloobchodu. Jedním z podstatných důvodů je i pokles tržeb v motoristickém segmentu, který po očištění dosáhl 2,2% poklesu. Rovněž oblast ubytování, zejména v zařízeních hotelového typu po očištění sezónních vlivů zaznamenala pokles ve výši 7,2 %. K poklesu došlo i u tržeb za potraviny.
Celkově zaznamenaný růst byl způsoben zejména zvýšeným zájmem o nepotravinářské zboží nabízené ve specializovaných prodejnách, poptávkou po elektronice, nábytku a jiného zboží pro domácnost. Vůbec nejrychleji rostly tržby maloobchodu provozovaného přes internet a zásilkových služeb.
Podle analytiků nastane zlepšení v oblasti maloobchodu až koncem roku, a to s poklesem inflace. Celkově data stále ukazují na pomalou poptávku, které se dotýká inflace. I když tento efekt postupně vymizí, příští rok bude kvůli zpomalení ekonomiky růst nezaměstnanost, což částečně efekt vyšších reálných mezd na agregátní výdaje utlumí,
řekl analytik České spořitelny Martin Lobotka.