Neformální autorita, kde neexistuje žádná jiná, je na nic. I když podnikatel disponuje například jen dvěma zaměstnanci, měl by se vždy nad svým stylem řízení dostatečně zamyslet. Různé situace vyžadují různá řešení. A aby ve firmě dál vládl mír a pohodová atmosféra, nesmí se dělat nic uspěchaně, a to ani v krizových situacích. Hlavním heslem pro kvalitní řízení je: Udržet si chladnou hlavu
.
(Varujeme před zamrzlou! Může nadělat pěknou paseku, pozn. redakce)
Tvrdé dodržování směrnic, řízení „shora”, alibismus. To jsou základní prvky byrokratického řízení, které by v žádné firmě nemělo co dělat. Dodržování jednotlivých nařízení, manuálů a zmiňovaných směrnic zaměstnanci je bezpochyby žádoucí, dohlížení nad dodržováním i těch nejmenších detailů z nich se vždy setká s odporem.
Byrokratické řízení je od jiných stylů rozeznatelné také podle toho, že je potlačován tvůrčí způsob řízení, je zde vysoká úroveň použití moci a naopak nízká úroveň spolupráce. V tomto duchu jsou často zmiňovány úřední systémy a jedna civilizace v mezigalaktickém prostoru.
Mezi další styly řízení patří:
-
Autoritativní (Autokrativní)
založen na příkazech a jejich striktním plnění, manažer prosazuje vlastní názory bez ohledu na názory svých podřízených, ke kterým je velmi formální a udržuje si velký odstup
-
Liberální
šéf zasahuje do činnosti svých zaměstnanců minimálně, bojí se kritiky, sankcí, deleguje rozhodování směrem dolů
-
Demokratický (Partnerský)
vedoucí má přirozenou autoritu, naslouchá svým podřízeným, nechává si však prostor pro vlastní rozhodnutí, které je jako konečné na něm, součástí tohoto stylu řízení je i kontrola
Za pozitivní a zlatou střední cestu se považuje styl řízení demokratický. Jsou zde jasně vymezené hranice. Podřízení ví, co mohou čekat od svého šéfa a šéf ví, co může chtít po svých zaměstnancích. Jde to ale i jinak. Personalisté upozorňují, že pokud jsou ve firmě schopní lidé, může se jim dát větší volnost, nemá to však nic společného s liberálním stylem řízení: Rád v této souvislosti zmiňuji styl Management-by-Objectives, kdy jsou zaměstnancům dány cíle a nástroje k jejich dosažení a za minimální kontroly je jim ponechán prostor pro dosažení těchto cílů,
říká Jakub Hejsek, Branch Manager společnosti Grafton Recruitment.
- Chvalte veřejně, kritizujte mezi 4 očima
- Žen – manažerek je více, musí však zapracovat na sebedůvěře
- Pozor, možná nevědomě demotivujete své zaměstnance
Když se k tomu přidá přátelská atmosféra, úspěch v plnění cílů společnosti se brzy dostaví. Manažeři by však měli být na pozoru před úplnou neformální autoritou. V určitých případech může mít negativní dopad. Jedná se hlavně o případy, kde ve firmě není žádná jiná autorita, či se chystají změny, které bývají zaměstnanci vnímány negativně. Týká se to hlavně propouštění nebo radikálního navyšování prodejních cílů,
doplňuje Hejsek.
I v této situaci platí pravidlo otevřenosti a upřímnosti. Zatajováním či mlžením manažer nic nezíská, spíš tím u lidí ztratí respekt. Bohužel, jak potvrzují sami personalisté, tuto část práce zvládá bez problémů jen hrstka manažerů, většinou ostřílených.
Se stylem řízení jde ruku v ruce i kritika. Kritizovat a chválit je také umění. Rozčilovat se nad neschopností jednoho člena týmu přede všemi nelze, emoce se musí každý vedoucí naučit krotit. Školení manažerů nabízejí obecný univerzální postup:
- popis situace,
- zdůraznění pozitivních prvků situace a jednání zaměstnance,
- popis negativních prvků situace a jednání zaměstnance,
- diskuze nad nimi,
- společné hledání řešení nebo rozhodnutí o řešení ze strany manažera,
přičemž se zdůrazňují pozitivní prvky. I tento by pak měl být ušitý individuálně na míru, především pak obsah jednotlivých kroků. Jakub Hejsek, manažer ze společnosti Grafton Recruitment, zároveň upozorňuje: Při kritice by se měl manažer držet spíše formální autority.
A to platí také v nastalých krizových situacích. Podnikatel například neobdrží od svého dodavatele zásilku zboží, které mělo být aktuálně na pultech. Aby na pracovišti nevznikla panika, je důležité objektivně popsat situaci s možnými důsledky, a to nejlépe všem ideálně ve stejný čas. Minimalizuje se tak prostor pro spekulace a fámy zaměstnanců. Formální brainstorming, který hned následuje, předejde panice a nasměruje energii na hledání řešení,
řekl business serveru Podnikatel.cz Jakub Hejsek.
K tomu, aby organizování a řízení mělo co nejlepší efekt, je důležité proniknutí do sebe sama. Nemůžeme řídit druhé, pokud nedokážeme zorganizovat sebe sama. Podrobněji o tom pojednává tzv. selfmanagement, který souvisí se sebereflexí, tedy sebepoznáním, dále se sebevzděláváním, sebekontrolou a sebehodnocením. Selfmanagement zároveň eliminuje stres, což jedině dokládá jeho užitečnost.
A pokud nepomůže selfmanagement a styl řízení připomíná spíš chaos, nastává čas pro historickou hlášku:
DON'T PANIC!
(anglický výraz, nezaměňovat druhé slovo s českým ekvivalentem jiného významu, pozn. redakce)