Tvůrci webů si ze zákazníků mohou udělat nevolníky. Jak se tomu vyhnout?

2. 9. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Při zadávání výroby nových webových stránek nebo i online marketingových kampaní pozor na obsah smlouvy. Stránky a kampaně vám mohou patřit jen z části.

Chystáte se pořídit své firmě nové webové stránky? Pak si pečlivě prostudujte smluvní podmínky předložené tvůrcem webu a podepište je jen v případě, že je v nich i přesně nastavený exit plán. Může se totiž stát, že si tvůrce webu ponechá ve svém vlastnictví takzvaný zdrojový kód, tedy klíč k webu, bez něhož není možné se stránkami nakládat. Takových případů popisují zklamaní lidé řadu a zejména v případě podnikatelů na internetu jde o skutečně velké riziko. Bez zdrojového kódu může váš e-byznys úplně skončit. 

Jakkoliv toto jednání není nezákonné, lze ho jistě označit za neetické. České zákony navíc umožňují určité situace interpretovat různými způsoby. Pro nečestné agentury je to příležitost, jak ve smlouvě najít mezeru a ve výsledku kód nedodat. Jejich motivace je jasná, chtějí si chránit své know-how a zákazníkovi zkomplikovat obchod, říká Tomáš Odl, vedoucí oddělení vývoje společnosti AITOM Digital s tím, že neznalost českého právního prostředí a nedůslednost při uzavírání smluv se už nevyplatila celé řadě firem.

A k čemu je vlastně zdrojový kód potřeba? Může nastat situace, kdy tvůrce webu z nějakého důvodu přestane reagovat na vaše požadavky nebo není schopen udělat úpravy, které na firemních stránkách či e-shopu potřebujete provést. Vy se pak začnete poohlížet po jiném správci. Jenže ten vám s problémem bez zdrojového kódu nebude schopen pomoci. Není možné obecně říci, pro jaké operace výslovně potřebujeme přístupy ke zdrojovým souborům. Bez správných přístupů a s omezenou licencí ale může být i banální práce nepřekonatelná překážka, která vás bude trápit. Jiný programátor bez zdrojového kódu nemůže provádět změny ani web přesunout jinam. Jedinou možností je vytvoření nového webu, což se značně prodraží a zkomplikuje zvlášť v případě, pokud je původní web nový a žádnou zásadní rekonstrukci ještě nepotřebuje. Tvůrce tímto uživatele může omezit v tom smyslu, že se na něm uživatel stává závislý, vysvětluje webová designérka Iveta Rumlerová z IR-webdesign.com.

Ve chvíli, kdy smlouva nespecifikuje jasná práva, povinnosti a funkce e-shopu a na to navazující garance provozuschopnosti, může dodavatel řešení část funkcí nebo celý e-shop třeba pravidelně odpojovat. Nejkatastrofičtější scénář je ten, že po neshodě může dodavatel celé řešení vypnout a vy s tím nic neuděláte, varuje Roman Voženílek, CEO digitální agentury El TORO. Problémy se současným dodavatelem webu mohou nastat po neshodách kvůli financím, neochotě web dál rozvíjet nebo třeba pošramoceným mezilidským vztahům. Je proto dobré si promyslet, jak budeme webové stránky využívat a jestli je plánujeme rozvíjet a už ve smlouvě mít ošetřená vlastnická práva k webovým stránkám i zdrojovému kódu. Je to sice dražší, ale pokud máme ve vlastnictví i zdrojový kód, je možné se bez problémů obrátit na kohokoliv, kdo se zabývá programováním a ten úpravy provede.

Psali jsme: Budete předělávat váš eshop? Při špatném redesignu ztratíte až 30 % objednávek

Někdy zdrojový kód vydat nelze

Zdrojový kód je základním know-how zhotovitelů webů a není tedy vždy možné ho požadovat. Typicky jde o situace, kdy má tvůrce webu vytvořeno vlastní řešení CMS, tedy redakční systém pro správu obsahu. Tvůrce se tím brání například rozkopírování CMS na více webů a jeho poskytnutí třetím osobám. U čistě vývojářských společností, které využívají pouze vlastní řešení a následně je prodávají většinou licenčně, je to dokonce nezbytný krok pro udržení jejich podnikání. Pro tvůrce webů platí stejně jako třeba pro výrobce aut, že si musí v maximální možné míře chránit své investice. Nikdo přeci nechce dávat konstrukční plány od auta za cenu jednoho prodaného kusu, komentuje Roman Voženílek.

Zadavatel webu by ale s tímto měl být dopředu srozuměn a vyjádřit s neposkytnutím zdrojového kódu souhlas ve smlouvě nebo akceptací obchodních podmínek. Firma, která si objednává nové webové stránky, by měla dopředu myslet i na ty nejhorší scénáře pro případ, že by kdykoli během vývoje nebo po něm chtěla spolupráci s dodavatelem webu ukončit. Je velký rozdíl, jestli si ve smlouvě kupujete jen licenci nebo hotové dílo. Máte-li pouze licenci, nemáte právo na kód. Pokud byste chtěli od agentury z jakéhokoli důvodu odejít, budete mít problém přístupy a kód získat, varuje Tomáš Odl. Základem veškerých vztahů mezi agenturou a klientem by proto podle něj měly být takzvané exit plány, jejichž podmínky bývají jasně definovány ve smlouvě.

Toto ale platí jen v případě, že se rozhodnete pro řešení na míru. V dnešní době mnohé weby a e-shopy vznikají šablonově a jeden zdrojový kód sdílí mnoho e-shopů nebo webů, které běží jako jeden systém. Není možné mít tedy vlastnická práva k takovému zdrojovému kódu, nebo si ho přesunout na jiné místo. Pak je třeba si vybrat řešení, o kterém víte, že vám bude vyhovovat. Šablonové systémy bývají levnější. Individuální zpracování je dražší, ale přinese vám kontrolu nad webem a v mnoha případech i klidnější spaní, říká Iveta Rumlerová.

Mohlo by vás zajímat: Microsites. Malé weby, které vás zviditelní víc než ty běžné

Problémy mohou být i u online marketingu

Ostražitost se vyplácí i při podepisování smlouvy o spolupráci v oblasti online marketingu. Online marketingové agentury zajišťující PPC kampaně také odmítají předat klientům přístup k účtům v softwaru. Některým firmám jejich agentury před předáním přístupů například smazaly všechny reklamní kampaně. Nepřímo může spor s dodavatelem on-line marketing ovlivnit do takové míry, že budete propagovat něco, co nebude řádně nebo vůbec fungovat. PPC může běžet, ale pokud vám dodavatel vypne e-shop, moc toho neprodáte, říká Roman Voženílek. 

Dále čtěte: Dobrý hospodář se bez UTM parametrů neobejde. Analyzujte

skoleni_8_1

Pokud klient pracuje se svým webem v oblasti online marketingu, tak je nutné i občasných úprav ve zdrojovém kódu, například úpravy onpage faktorů z hlediska SEO, nastavení měřicích kódů pro PPC systému a podobně. Teoreticky tedy může nastat situace, kdy klient potřebuje zásah do kódu, ale tvůrce webu nechce úpravu provést. Pak by se hodilo mít ke zdrojovému kódu přístup a tedy požádat někoho jiného, říká Martin Sobotka, jednatel společnosti Shopea.cz. Toto je podle něj ale poněkud extrémní případ. Více dochází k tomu, že si klient přeje nějakou úpravu, web má vytvořen na uzavřeném CMS a tvůrce tuto úpravu neprovede, jelikož úprava CMS by byla velmi pracná nebo negativně ovlivnila jiné klienty, kteří používají jednotné jádro aplikace.

Situace je ale v případě online marketingu přeci jen snazší. Smlouvy se většinou uzavírají na období od jednoho do tří měsíců a nasazení kampaní online marketingu se pohybuje v rozmezí dnů či týdnů. I v případě velmi špatných podmínek, které klient mohl podepsat s dodavatelem, se tak celá situace většinou vyřeší po uplynutí smluveného kontraktu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).