Buď o údaje požádají osobně na finančním úřadě či elektronicky přes Daňový portál. Jiné alternativy nejsou přípustné.
Jak o údaje požádat
Druhá vlna EET startuje již měsíc, a přestože se týká zhruba 250 tisíc podnikatelů, o autentizační údaje doposud požádalo jen přibližně 40 tisíc z nich. Finanční správa proto podnikatele opakovaně vyzývá, aby o autentizační údaje požádali co nejdříve. Možnosti, jak lze o údaje požádat, existují dvě. Buď elektronicky, prostřednictvím Daňového portálu (EPO žádost) s využitím přihlašovacích údajů do datové schránky (tj. s ověřenou identitou osoby způsobem, kterým se lze přihlásit do její datové schránky), nebo osobně (ústně do protokolu) na kterémkoliv územním pracovišti finančního úřadu.
Jiným způsobem požádat o údaje, například datovou schránkou nebo papírově, to není možné. Žádost o autentizační údaje podaná nepodporovaným způsobem je vadná a správce daně nebude moci autentizační údaje přidělit. Podatel, který podá žádost nepodporovaným způsobem, bude správcem daně vyzván k odstranění vady podání. Uvedenou vadu lze odstranit podáním nové žádosti o autentizační údaje, a to jedním z výše uvedených, zákonem stanovených způsobů,
upozornila již dříve Petra Petlachová, mluvčí Generálního finančního ředitelství.
K čemu slouží autentizační údaje
Přes autentizační údaje se podnikatelé následně přihlásí do webové aplikace Elektronická evidence tržeb. V ní musí ještě před startem evidence vyplnit údaje o všech provozovnách, prostřednictvím kterých provádí činnosti, z nichž plynou evidované tržby. Poté, co podnikatel uvede údaje o provozovnách, může v dané aplikaci získat digitální certifikát.