tohle mi pořád vrtá hlavou, již jsem také dostal pokutu za to, že nejprve prodavačka vzala peníze a až poté vydala účtenku (automaticky), zatímco kdykoliv nakupuji v supermarketu, účtenku nikdy nedostanu dříve a očividně za tohle pokuty nedostávají. Nevíte někdo v čem je háček nebo se jedná jen o nerovný přístup?
§ 18 zákona o EET
(1) Poplatník je povinen nejpozději při uskutečnění evidované tržby
a) zaslat datovou zprávou údaje o této evidované tržbě správci daně a
b) vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne.
(2) Uskutečněním evidované tržby je
a) přijetí evidované tržby, nebo
b) vydání příkazu k jejímu provedení, pokud byl tento příkaz vydán dříve.
V podstatě z výše uvedeného plyne, že pokud zaevidujete tržbu a vystavíte účtenku poté, co přijmete platbu, porušujete zákon. Každý obchod zákon porušuje. V metodickém pokynu k EET se sice uvádí, že např. eshopy splní povinnost, když zaevidují platbu hned při nejbližší možné příležitosti (např. hned následující pracovní den), nebo že prodej zboží je ucelený souvislý proces úkonů a platba je jeho neoddělitelnou součástí, ale je jasné, že metodický pokyn nemůže být nad zákon. Zde zákonodárce udělal slovíčkem nejpozději fatální chybu a je jen na libovůli FS, zda Vás za to ztrestá.
Celé je to úplně absurdní. V první řadě musím konstatovat, že naprosto pohrdám těmi, kteří chodí takto šikanovat prodejce a úmyslně vytvářejí situace tak, aby prodejce s co nejvyšší pravděpodobností nevydal účtenku, nejlépe samozřejmě na pár korun. Vzít takové zaměstnání, to může jen zlá a zkrachovaná osoba, to je naprosté dno lidské společnosti.
Ale co jsem hlavně chtěl - zajímalo by mě, zda majitel prodejny může celou pokutu vymáhat po zaměstnanci. Podle mě totiž nemůže, a zde je právní vakuum a konflikt zákonů, kdy majitel prodejny má odpovědnost za něco, co nemůže ovlivnit.
Promiňte, ale jak prospívá kontrolor, který si koupí zmrzlinu, vydanou účtenku nechá ležet na pultu a za pár minut se vrátí a chce tu účtenku, a protože je už dávno někde v koši, tak vyměří pokutu.
Bohužel podobné finty používá většina kontrolórů. Pokud by opravdu dělali svoji práci a jen kontrolovali poctivost, nikdo nic neřekne. Ale oni se vyžívají v provádění podobných podrazů. A prospěšní nejsou ani trošku, naopak všem jen škodí.
A pokud vy schvalujete takové praktiky, tak jste snad ještě pode dnem společnosti.
Dle zákona o EET musí prodávající potvrzení VYSTAVIT, nikoliv jej vecpat kupujícímu do peněženky či kapsy. Pakliže se kontrolor ve vámi zmiňovaném případě dopustil tohoto popisovaného jednání, nemá nejmenší šanci uspět s tvrzením, že byl porušen zákon. Můžeme se dohadovat, co je a co není vystavení účtenky, ale postup dle zákonných nařízení je následující: Prodávající nejpozději v okamžiku provedení tržby tuto tržbu zaeviduje a poté vystaví potvrzení o zaevidování tržby. Vystavením se rozumí například i elektronické vystavení, či lépe řečeno zaslání elektronickou formou, pokud se s kupujícím na takovém postupu domluví. Takže, pokud evidenci tržby prodávající provedl a například provedl vystavení účtenky formou tisku a položení na pult, splnil veškeré povinnosti uložené mu zákonem. Dokonce by je splnil i v případě, pokud by potvrzení zveřejnil elektronicky například na tabletu, s možností si jej dodatečně vytisknout papírově či zaslat elektronickou formou na libovolný cíl. To, že se případně stal vámi popisovaný případ svědčí POUZE o NEZNALOSTI a nerespektování detailů zákona jak na straně kontrolorů, tak na straně prodávajících. Pokud by k takové vámi popisované situaci případně skutečně došlo, musí kontrolor sepsat o provedené kontrole záznam a tedy i prodávajícího seznámit s výsledky kontrolního úkonu a v takovém případě by logicky měl prodávající vzít koš, vysypat jej kontrolorovi pod nohy a vyzvat jej, ať si dané potvrzení najde a podá písemnou omluvu za křivé nařčení. Prodávající, pokud není dement, má také evidenční zařízení, které uchovává historii odeslaných a následně i vystavených stvrzenek a může se tak jednoduše bránit s důkazem, který nelze zpochybnit. Pokud by kontrolor odešel s provozovny, a tvrdil by, že potvrzení neobdržel, tak jej pošlu do patřičných zadních patií, protože mi nemůže nikterak vyvrátit tvrzení, že potvrzení mu vystaveno bylo a on jej po opuštění prodejny zlikvidoval, aby si vytvořil falešné "důkazy". Pakliže jej prodávající takto nevypoklonkoval, mohl mít možná máslo na hlavě a zakrývat tím jiné, podstatné, porušení zákona, nebo pouze fabuloval a není to pravdivý příběh a nebo, čemuž bych se osobně přikláněl více, je to odpůrce tohoto (v celku špatně a nešťastně sepsaného) zákona o EET a vytváří pouze urban legends.
Jenže problém je asi v tom, že ne každý zmrzlinář je také dokror práv. A svůj čas tráví výrobou a prodejem zmrzliny, ne studováním zákonů. Takže jak má potom vědět, co si kontrolor může dovolit?
V současnosti to bohužel vypadá tak, že ten zmrzlinář má na výběr buď studovat zákony, vykašlat se na výrobu zmrzliny a zkrachovat, nebo vyrábět zmrzlinu, nechat se oškubat kontrolou berňáku porušující zákony a zkrachovat.
Zmrzlinář přece nemusí být právník - stačí, že zná své EET povinnosti - a to by měl znát v každém případě. Líbí se mi ta představa, jak vysype kontrolorovi ten koš pod nohy - to by byla i moje okamžitá reakce. Práva kontrolora by mi v tu chvíli byla rovněž putna, protože vědomí řádně splněné povinnosti by mi stačilo a faktem je, že dokazovat pochybení je na straně kontrolora, ne?
stačí když zná své EET povinnosti, povinnosti stran hygieny, povinnosti stran zákona o ochraně spotřebnitele, povinnosti stran vyhlášek a zákonů o ochraně životního prostředí, povinnosti stran zákona o dani z příjmu, povinnosti stran živnostenského zákona povinnosti stran občanského zákonníku...... ale vůbec nemusí být právník.
Jinak kontrolor bude mít svědecky potvrzeno (chodí ve dvou), že žádal účtenku a účtenku neobdržel. (To dá bezpochyby do zápisu.) Ostatní (námitky připomínky či že to bylo jinak) musí prokázat kontrolovaný subjekt.
To že mu něco vysypete pod nohy nebude považovat za splnění zákonem dané povinnosti.
Ale samozřejmě můžete zaplatit pokutu a pak se čtyři roky soudit, že to bylo neoprávněně, pak rok či dva kasační stížnost (pokud Vám dá soud zapravdu) k NSS a možná Vám ji vrátí.
Jo. A nejlepší je, že když v jedné diskusi někdo navrhoval, že spravedlivé by bylo, kdyby všechny kontroly u jednoho živnostníka dělal jeden kontrolór, tak to bylo hned hýkání, že to nejde, protože všechny ty zákony se přece jeden úředník nemůže naučit. Takže úředník, který to má jako jedinou náplň své práce, to zvládnou nemůže, a živnostník, pro kterého to je jen nutné zlo kvůli kterému se nemůže věnovat své hlavní činnosti, to zvládnout musí. Asi se úředníci rekrutují z propadlíků ze zvláštních škol, jiné vysvětlení pro to nemám.
Ono když s těmi voliči mluvíte, tak v 9/10 případů to není jen pocit. A nejde ani tak o to koho volí, týká se to velké části voličské základny SPD a ANO, kdy ti lidé na první pohled působí i dobře ale pak otevřou pusu a zjistíte, že mají velmi omezený rozhled a často nejsou nejbystřejší. Takže zcela objektivně pak může mít někdo pocit, že jsou lepší.
Ano působí to ode mě povýšeně, ale já nejsem názoru, že jsme si rovni. Já si nepřipadám nejlepším v zemi, jsou zase další lidé, kteří mají komplexně mnohem lepší dovednosti nebo mentální kapacitu než já, ale co z toho jak všude možně diskutuji vím, že patřím k vyšším patrům pomyslné pyramidy. Jen bych řekl, že nejsem schopný určit vrchol té pyramidy stejně tak úplné dno.
Dobře se dá určit jen to, zda je nějaká skupina lidí směřující podobným názorovým směrem společensky hodnotnější než druhá. A věřím, že pokud by se udělalo opravdu detailně rozbor české společnosti, nebudu daleko od pravdy, zatím se mi to totiž potvrzuje více něž spolehlivě.
Dobrý den, v roce 2016 mi přišla do obchodu celní kontrola na EET. Mladý pár si zakoupil zvýkačky v hodnotě 14 Kč. Právě jsme po poledni otevírali. Zvýkačky prodavačka zaevidovala 12.31, ale nebyla po pouze zaplá tiskárna, takže prodavačka hned nepodala účatenku. Kontrola vyšla z obchodu a pak se vrátila a požadovala účtenku. Pokladní účtenku dodatečně vytiskla. Bohužel kontrolorka po třech měsících mi poslala pokutu 24 tisíc. Odvolala jsem se a opět mi bylo napsáno, že nevytisknutí paragonu je jako nezaevidování tržby. Byl mi nabídnut splátkový kalendář. Pokutu jsem zaplatifla, rok jsem se z toho vzpamatovávala. Jde ještě proti tomu bojovat?