U stánků platí čím extravagantnější, tím lepší. Ale je to i o lidech

19. 6. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Blíží se festivalová sezóna a s ní jsou spojené také nejrůznější stánky. Jaké jsou trendy poslední doby a čím zaujmout?

Stejně jako v ostatních oborech se i ten se stánky stále mění a vyvíjí. Už dávno neplatí, že se využívá jen toho, co je nejlevnější, ale dbá se také na vzhled a odolnost. 

V devadesátých letech se objevovaly textilní stany a po nich přišly nafukovací konstrukce. Obě technologie se sice stále objevují, ale jsou již natolik uniformní, že je těžké s nimi zaujmout. Navíc se většina provozovatelů postupem času přesvědčila, že při nepřízni počasí takto křehkou stavbu nemohou provozovat a riskují poškození stánku a vybavení, vysvětluje Aleš Burger, jednatel firmy Promobox. Pak se staly trendem námořní kontejnery. 

Ty jsou sice pevné, odolné vůči počasí a snadné na skladování, ale jsou náročné z hlediska dopravy. Proto se v poslední době objevily hliníkové boxy s dálkovým ovládáním pro rozložení. Například Tomáš Zahradil ze společnosti Mobilnistanky.cz vyjmenovává, že nejvíce poptávané jsou nejrůznější úpravy jízdních kol, cargo kol a starých automobilů – veteránů a podobně. Velmi zajímavý byl koncept vozíků za jízdní kolo jako vlečka či instalace kávovaru do automobilu Smart, vzpomíná.

Co se týče nabídky stánků, vítězí snaha o originalitu a kvalitu prodávaného sortimentu. S tím souhlasí Tomáš Zahradil, který říká: Mnohdy platí, že u stánku dostanete lepší kvalitu něž v restauraci. Je to vždy o lidech. Viditelný je také nárůst foodtrucků s kvalitním jídlem a pojízdných kaváren s dobrou kávou. Dávno padl turek či rozpustné do plastu a také sleduji ústup vietnamských prodejců nudlí, doplňuje Michal Šolc ze společnosti Stanky.eu zabývající se managementem a produkcí stánkového prodeje.

Dále čtěte: Provozovatelé stánků musí zbystřit. Pivo do plastového kelímku už brzy nenatočí

Jak tedy zaujmout?

Stánek musí být v první řadě odlišný, protože pro první kontakt je důležité zaujmout, a to je spíš vizuální než verbální záležitost. Je třeba myslet na to, že na místě bude podobných staveb mnoho, musím tedy být vyšší, větší, osvětlený nebo ozvučený, prostě jiný, popisuje Aleš Burger. Originální jídelní sortiment a také výraznou a viditelnou reklamu vypichuje také Michal Šolc, který dodává: U jídelních stánků je důležitá hlavně čistota stánku a personálu na první pohled. A neměli by zapomínat na úsměv. S důrazem na hygienu souhlasí také Tomáš Zahradil  a zdůrazňuje: Umaštěný a špinavý stánek každý raději mine.

Své zkušenosti popsala Andrea Dostálová z firmy České ghíčko, která festivaly objíždí už několik let. V zařizování stánku se řídila vlastním vkusem a inspirovala se i u sousedů. Ve stánku jsou věci, které nesmí chybět, ale občas přijde i na improvizaci. Podle ní obecně záleží na tom, kdo na stánku stojí a prodává: Pokud jedu já a naše dámské osazenstvo, víc si hraji s detaily, přidávám např. kytky nebo světýlka. Pokud tam stojí hoši, je stánek jednodušší a dám jim tam třeba chilli.

A každý si to upraví podle svého, dodává. Právě prodejci jsou velmi důležití, protože i když máte ten nejlepší stánek, se špatným personálem tam nic neprodáte. Například na festivalu se hodí bavit lidi, netlačit na pilu při prodeji nebo prezentaci, snažit se odlišit v dobrém slova smyslu a být nápomocný. Ti lidé jsou několik dní mimo domov, potřebují si před jídlem umýt ruce, chtějí si nabít telefon apod. Tohle jsou benefity, pro které vás budou vyhledávat a třeba si něco koupí, zdůrazňuje Aleš Burger.

Přečtěte si: Myší trus, plíseň a špína. Tady jsou odstrašující případy gastro byznysu

Než začnete, myslete na všechno

Pokud by vás lákalo mít svůj vlastní prodejní stánek, musíte myslet na spousty věcí a také pečlivě zvážit, zda se do tohoto byznysu pouštět. Musíte dobře kalkulovat náklady a výnosy, zjistit od jiných maximum informací o tomto podnikání a jeho lukrativnosti. A nemyslet v malém, dodává Michal Šolc. Také je potřeba ujasnit si, co budete ve stánku prodávat. Nestačí se jen odrazit od toho, že se vám někde líbil stánek s kávou – je třeba se v daném oboru také vzdělat. Především jak pečovat o technologie stánku, zbožíznalství, potraviny a jejich uchovávání atd. Jaké budou provozní náklady, energetická náročnost, dostupnost WC atd, vyjmenovává Tomáš Zahradil. 

U stánku samotného je pak zásadní četnost použití. Rozhodující je, zda se chystáte na jednorázovou akci nebo se prodeji chcete věnovat dlouhodobě. V prvním případě je prioritou cena, v opačném případě se vyplatí větší investice, například do uzamykatelného promoboxu s dálkovým ovládáním, klimatizací, gelovou baterií nebo solárním panelem. Přes větší investici na počátku stánkaři začnou od prvního dne šetřit na dopravě, personálu, bezpečnosti apod. Navíc i reprezentativní vzhled je často důležitým kritériem, dodává Aleš Burger. 

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Ohledně festivalů je ideální se nejprve jet podívat jako divák, obhlédnout situaci a všímat si ostatních stánků. Nezapomeňte si zjistit nezávisle na pořadateli info o akci a splnit zákonné požadavky pro prodej – ŽL, hygiena atd, radí Michal Šolc. V tomto ohledu se rozhodně vyplatí kontaktovat organizátora a probrat s ním potřebné náležitosti a také to, co budete prodávat, protože zde bývá velká konkurence. Festivaly jsou velmi kontrolovány nejrůznějšími úřady, takže tady nejde ani tak o to, jak stánek vypadá, ale hlavně zda máte v pořádku všechny papíry, doplňuje Tomáš Hradil. 

Zapomínat nesmíte ani na to, kde bude stánek stát, jak se tam přepravíte, o jaký jde terén nebo jaké jsou povětrnostní podmínky. Počítejte s tím, že může přijít velká voda, vítr nebo prudké slunce. Nikdy nevíte, jaké stanoviště bude, takže být připraven na všechny varianty, uzavírá Andrea Dostálová.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).