Když se řekne okno, vybaví se mi to, které jsem měla u zkoušek ve škole. Co vám?
Nechci, aby to znělo jako fráze, ale okno je bránou do nové dimenze. Vzpomínáte si, jak často jsme jako děti stáli před oknem, dívali se ven a představovali si, jaký je život tam venku? Z pracovního hlediska považuji okna za vstup do této dimenze. Je to výzva a to mě na tom přitahuje.
Jak se ocitne cizinka ve vedení české firmy?
V této době je celkem běžné, že je cizinec ve vedení české společnosti. Vstup České republiky do Evropské unie smazal tyto společenské hranice a umožnil propojení různých společností. Nicméně, žiji v České republice již 17 let, takže zde rozhodně nejsem zase takový cizinec.
Proč jste si vybrala právě tento obor?
Byla to zajímavá příležitost. Tento sektor má v České republice velký potenciál. Region střední a východní Evropy má před sebou ještě dlouhou cestu, než se dostane na úroveň trhu v západní části Evropy. Tím myslím, že zákazníci zde nemají dostatek informací o různých možnostech, jako jsou bezpečnostní prvky, snížení nákladů, dvojité a trojité zasklení, možnost použití fotočlánků a mnoho dalších.
Kde si vás firma našla?
K AQ Okna jsem přišla ze společnosti Orco Property Group, kde pořád působím jako poradce ve výkonném výboru a marketingovém a prodejním oddělení. Novy Windows, investiční fond, který založil Jean Francois Ott, vlastník Orco Property Group, získal v loňském roce AQ Okna a posléze se rozhodl pro restrukturalizaci společnosti, která by zvýšila prodej a zmodernizovala výrobu. Součástí celého procesu bylo i mé jmenování.
Pracovala jste v různě odlišných oborech. Není důležité, co prodáváte, ale jestli je člověk dobrý manažer?
Každá společnost musí vykazovat zisk, to je bez diskuze. Nicméně, zisk by neměl vznikat na úkor lidí nebo životního prostředí. Dobrý manažer musí umět prodat svou vizi zaměstnancům, kteří se s ní z dlouhodobého hlediska ztotožní. Prodej a vedení společnosti je v tomto případě to samé.
Proč jste si vybrala právě naši zemi?
Pochybuji, že se můj příběh liší od příběhu ostatních cizinců, kteří se zde usadili. Kultura, architektura, celkové životní podmínky a skvělé české pivo by byly hlavní důvody.
Firma AQ Okna je třetím největším výrobcem oken a dveří na českém trhu. Jaké výsledky od vás vedení firmy očekává? Jaké cíle jste si stanovila vy?
Jednoduše řečeno, dostala jsem příležitost proměnit fungující, ale průměrnou firmu v dynamickou a úspěšnou společnost. Z krátkodobého hlediska je to restrukturalizace. Tím mám na mysli zaměstnance, kteří budou schopni realizovat vizi společnosti, investice do infrastruktury a nových technologií. Právě jsme například investovali do specializovaných výrobních zařízení, což nám umožní, aby se ze společnosti stal přední výrobce oken a dveří v České republice. S tím souvisí i naše obchodní ambice, i když si myslím, že prodej se zvýší už tím, že zkvalitníme výrobní proces.
Máte tip na Výslech?
Koho byste nejraději viděli v našich jemných poutech pod palbou otázek? Máte tip na osobnost či podnikatelský obor, o němž byste se chtěli dozvědět více? Pište na adresu: redakce@podnikatel.cz
Kdy jste si ve své kariéře mohla diktovat podmínky spolupráce? V Čechách není zvykem si říkat o peníze a diktovat podmínky, jaké máte zkušenosti ze světa?
Lidé, kteří mě znají, se při čtení této odpovědi budou určitě usmívat. Úspěšná žena to v obchodní oblasti v České republice nemá lehké, zvláště pak v realitním a průmyslovém sektoru. Musíte umět vyjádřit svůj názor, být neústupná a jít si za svým cílem. Než začnu s někým spolupracovat, tak si stanovíme jasné obchodní podmínky. Myslím, že to nemá nic do činění s konkrétní zemí, záleží spíše na filozofii společnosti a jestli jsou vaši zaměstnanci schopni a ochotni vydat ze sebe to nejlepší.
Co je pro vás největší bariérou ve vašem druhu podnikání? Jak čelíte překážkám?
Odborná terminologie. Co byste mi odpověděla, kdybych se vás zeptala, jestli dáváte přednost TQ 70 nebo HQ 95? Lidé v oboru sice vědí přesně, co to znamená, ale běžný zákazník, který si chce koupit, pronajmout nebo postavit dům, nemá tušení, o co jde. Rádi bychom v rámci AQ Okna vytvořili způsob, jak tyto informace prezentovat, aby jim rozuměl každý zákazník. Lidé přece nejsou stroje.
Jaká česká specifika vás překvapila? Jak se s nimi vyrovnáváte?
Každá země má svá specifika, člověk se musí umět přizpůsobit. Popravdě, myslím si, že život jinde je mnohem složitější, například v Anglii.
Považujete svoje působení v Čechách za dočasné nebo plánujete, že tady zůstanete?
Nedovedu si představit, že bych žila někde jinde.
Jak zvládáte náročné zaměstnání a rodinu?
Nenosím si práci domů. Nejdůležitější je pro mě moje dcera, se kterou se snažím trávit co nejvíc času.
Kolik hodin denně pracujete?
Kolik je potřeba. V průměru asi 12 hodin.
Jak si plánujete dovolenou? Jak by měl vysoký manažer odpočívat? Kde nabíráte síly?
Nesnáším dlouhodobé plány na dovolenou, prostě se rozhodnu a jedu. Každý má jiný způsob, jak si odpočinout. Ideální je, když můžu jet do Špindlerova Mlýna, kde mám byt, nebo hrát golf. Čerstvý vzduch je jako balzám.
U Výslechu
Jméno a příjmení: Karen Hartley
Vzdělání: Vysokoškolské
Kariéra: V současnosti – poradce ve výkonném výboru a marketingovém & prodejním oddělení Orco Property Group. Výkonná ředitelka AQ Okna.
Koníčky: Golf