Přepravní aplikace Uber se také v Česku stává fenoménem. Roste počet klientů, ale i neprofesionálních řidičů. Uber zde provozuje platformu UberPOP a dražší variantu UberBLACK, která nabízí placenou jízdu prostřednictvím nelicencovaných aut.
A to se dlouhodobě nelíbí pražskému magistrátu a jeho primátorce Adrianě Krnáčové. Hlavní město zatím vyčkává a jen poukazuje na porušování platné legislativy, tedy že každý podobný řidič musí mít platnou licenci na provozování přepravy osob. Jenže Uber mezitím raketově roste a už se chce rozšířit i do dalších měst. Uber se snaží výtky magistrátu marketingově zdůvodňovat tím, že jeho aplikace funguje na principu sdílené ekonomiky a je pouze softwarovým zprostředkovatelem. Díky tomu se úspěšně vyhýbá případným sankcím, kterým ale čelí v zahraničí. Například ve Francii dostala služba pokutu ve výši 800 000 eur a pokutu dostali i dva francouzští manažeři Uberu.
Čeští úředníci jsou však na Uber krátcí. Společnost totiž našla způsob, jak zastaralý systém sankcí obejít. Blokuje totiž platební karty magistrátním kontrolorům. Informoval o tom už v únoru deník Mladá fronta DNES. Magistrát tehdy pouze podal trestní oznámení. Proti aplikaci je tak bezmocný. Primátorka Adriana Krnáčová proto začátkem června vyzvala Uber, aby společnost zlegalizovala svoji činnost přechodem na platformu taxi Uber, s kterou jezdí pouze licencovaní taxikáři. Jak však ukazuje další vývoj aplikace, nic takového se v Česku zatím nekoná.
Čtěte také: Stane se z taxíků prodělečný byznys kvůli mobilním aplikacím?
Od února nabízí Uber firmám partnerskou smlouvu, řidiči jezdící přes aplikaci Uber jsou tak zaměstnanci
Od února letošního roku Uber svoji činnost navíc ještě rozšířil. Řidiče oslovil s nabídkou stát se tzv. Uber Partnerem. Jakýkoli řidič se tak může stát zároveň zaměstnavatelem. Stačí s Uberem uzavřít smlouvu o spolupráci. Uber svého Partnera v manuálu popisuje jako nezávislou osobu s platnými daňovými a fakturačními údaji na svou osobu či je jednatel své firmy.
Náhled manuálu pro partnerskou smlouvu
Publikováno se souhlasem společnosti Uber Technologies Inc.
V manuálu a smlouvách, ke kterým získal Podnikatel.cz přístup, tak Uber Partner může své podřízené řidiče přímo zaměstnat nebo s nimi uzavřít dohodu. Jenže má to háček. Uber Partner musí na základě smlouvy o poskytování služeb s Uberem uzavřít také dodatek pro řidiče, který nadefinoval přímo Uber. A v něm se výslovně hovoří o tom, že řidič Partnera musí mít pro přepravu osob platnou licenci. Tím Uber přenáší na Partnery odpovědnost za případné sankce ze strany magistrátu, že auto neřídí licencovaný řidič.
Že se stále jedná o sdílenou ekonomiku? Uber si na tom trvá: Toto nejde proti podstatě sdílené ekonomiky. I tito řidiči zpravidla sdílí – využívají své automobily,
řekl serveru Podnikatel.cz David Sahula, mediální zástupce společnosti Uber. Ta se tak snaží za slovíčka „sdílená ekonomika“ schovat systém služeb, které fungují na stejné bázi jako u taxislužby, tudíž pro přepravu osob, která je ve smlouvách Uberu několikrát citována, musí mít přepravce platnou licenci.
Uber raketově roste, konkurenti s licencovanými řidiči ho dohánějí
I přes všechny útrapy, které s legislativou souvisejí, je Uber stále více populární jak mezi řidiči, tak i mezi cestujícími. Od srpna 2014 se aktivní uživatelská základna rozrostla na více než 80 000 lidí, kteří se v Praze zaregistrovali do aplikace Uber jako cestující. Z toho je přes 35 000 aktivních cestujících. Za aktivního cestujícího považuje Uber toho, kdo využil služeb aplikace alespoň jednou za posledních 30 dnů.
Co se týká řidičů, těch má Uber v Praze aktivních 1000. Za aktivní řidiče ale v tomto případě Uber považuje toho, kdo uskutečnil jízdu alespoň jednou za posledních 90 dnů. Zajímavostí je, že mezi řidiči se rozrůstá i počet žen. Ty se podílejí na přepravě z 10 až 15 %.
Uberu však v Praze významně sílí konkurence v podobě hned dvou dalších aplikací. Taxify a Liftago však s pražským magistrátem problém mít nikdy nebudou. Aplikaci totiž nabízejí výhradně licencovaným řidičům a ti jsou spokojeni: Pro řidiče rozhodně lepší výdělek, ale zákazníků by mohlo být více,
doplnil licencovaný řidič M., který si nepřál být jmenován. A jak si na tom konkurenti stojí s čísly?
Taxify má v současné době zaregistrováno něco přes 600 licencovaných řidičů, z nichž bylo aktivních za poslední tři měsíce 425. Jako aktivní řidiče Taxify chápe ty, co za poslední 3 měsíce dokončili alespoň jednu jízdu. Aplikace je tak zhruba na polovině čísel Uberu, co se týká řidičů.
Uberu však velmi dobře šlape na paty aplikace Liftago. Ta se chlubí naprosto shodným počtem aktivních řidičů, tedy rovnou tisícovkou. K tomu máme dalších 300 řidičů v Brně, Ostravě a Bratislavě,
doplnil spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký. Stejně jako u Taxify i Liftago využívá výhradně licencovaných řidičů.
A Liftago se chlubí i výbornými čísly kolem počtu aktivních cestujících. Měsíčně služby aplikace využívá kolem 50 000 cestujících. Taxify počet svých aktivních zákazníků pro jednotlivé regiony, v nichž působí, nezveřejňuje: Celkově však máme na všech trzích přes pět set tisíc aktivních uživatelů měsíčně,
řekl serveru Podnikatel.cz Roman Sysel, Country Manager pro Českou republiku.
Uber půjde do Brna, i zde budou mít úředníci krátké prsty
Uber si z konkurentů ani z požadovaných licencí těžkou hlavu nedělá. Jak informoval deník MF DNES, do konce roku chce svoji aplikaci spustit také v Brně. I vedení moravské metropole považuje systém aplikace za protiprávní a Uber už dopředu varovalo, že pokud výtky magistrátu nevyslyší, může provozovatel aplikace podle náměstka primátora Brna Richarda Mrázka očekávat kontroly a sankce. Jenže pokud stejně jako v případě Prahy bude i v Brně Uber velmi rychle blokovat platební karty brněnských kontrolorů, a tím pádem jim i kontrolu znemožní, sankce budou i zde minimální.
Pomoci by mohl až návrh novely zákona o silniční dopravě, který poslalo ministerstvo dopravy do připomínkového řízení. Zprostředkovatelé taxislužby by měli být podle návrhu povinni zajistit, že dopravce bude mít oprávnění nejen živnostenské, ale také oprávnění řidiče taxislužby. Za porušení této povinnosti hrozí dispečerům a dalším zprostředkovatelům půlmilionová pokuta. Ani té se však Uber nebojí, protože oproti pokutě, kterou Uber dostal ve Francii, je půl milionu korun částkou bezvýznamnou. Fenomén a popularita služeb jako je Uber prostě tady je, to je fakt,
uzavřel za Uber David Sahula.
Čtěte také: Taxikařina načerno se nevyplatí. Hrozí přísnější postihy