Jak spočítal server Podnikatel.cz z faktur ministerstva financí, které od ministerstva získal programátor Marek Sušický, jenž provozuje web Datazeet.cz, jen provoz loterie stál za dva roky 32,4 mil. Kč. Na výhry pak směřovalo skoro 128 mil. Kč. Kromě provozu a výher ministerstvo platilo například i za propagaci loterie, průzkum k loterii či za oběd ministryně se sedmi výherci ve výši 10 tisíc Kč.
Čtěte také: Vystavili jsme účtenku Účtenkovce, v prvním roce může vyjít až na 86 mil. Kč
Nejvíce stojí výhry
Poslední slosování účtenkové loterie bylo 24. v pořadí, což znamená, že Účtenkovka funguje již dva roky. Jak spočítal server Podnikatel.cz, za tu dobu vyšla české daňové poplatníky na více než 172 milionů Kč. Největší část prostředků směřuje na výhry, měsíčně je na ně vyhrazeno 5,4 mil. Kč. Celkem se měsíčně rozděluje 21 025 výher. 1. výhra činí 1 mil. Kč, 2. výhra automobil v hodnotě zhruba 400 tis. Kč, 3. výhra 300 tis. Kč, 4. výhra 200 tis. Kč a 5. výhra 100 tis. Kč. Větší část výher pak má následující podobu: 20 výher po 20 tis. Kč, 1000 výher po 1000 Kč a 20 000 výher po 100 Kč. Především u nejnižší výhry 100 korun však platí, že ne vždy si ji účastníci nechají vyplatit, v průměru tak vyjdou ceny na 5,34 milionu Kč měsíčně. Za dva roky fungování jde celkem podle faktur a doplňujících informací o reálně vyplacených výhrách o 127,8 mil. Kč.
Za provoz loterie se zaplatilo přes 32 milionů korun
Druhou největší částku zaujímají náklady na provoz loterie, které se platí firmě Diebold Nixdorf. Paušál, který se hradí každý měsíc, činí 1,25 mil. Kč. Vzhledem k tomu ale, že firma systém v návaznosti na další požadavky ministerstva musela měnit, rok se společnosti platil paušál o skoro 100 tisíc korun vyšší. Zároveň se firmě Diebold Nixdorf hradí SMS, co v rámci loterie posílá výhercům, a také bankovní poplatky související s převodem výher. Tyto dvě částky však nejsou fixní a závisí vždy na počtu SMS a počtu vyplacených výher. V posledních měsících činí bankovní poplatky necelých 42 tisíc Kč měsíčně a poplatky za SMS v průměru 2700 Kč za měsíc. V počátcích loterie se za SMS ale platilo i přes 10 tisíc Kč a po prvním slosování zprávy dokonce vyšly na 43 500 Kč. Za provoz loterie se každopádně po sečtení faktur zaplatilo za dva roky 32,4 mil. Kč.
12 milionů stála propagace a příprava loterie
Další miliony ministerstvo stála propagace loterie. Například firma Fox Hunter si za sérii roadshow k Účtenkovce, zpracování instruktážních a propagačních videí a grafických posterů přišla na 3,1 milionu Kč. Společnosti RADIO UNITED BROADCASTING zaplatilo ministerstvo za dvě smlouvy o zajištění vysílání rozhlasové reklamy a o výrobě reklamních spotů dokonce 7,8 mil. Kč. Firma Event Service má zase dle smlouvy z letošního roku za 1,4 mil. Kč zajistit kreativní zpracování a výrobu reklamních videospotů a grafických posterů. Doposud ji ale bylo fakturováno jen za 251 874 Kč. Firma Barrandov Televizní Studio obdržela 24 200 Kč za zajištění výroby grafiky minutového spotu k Účtenkovce na TV Barrandov, samotné vysílání výherních kódů, které probíhalo od prosinec 2017 do června 2018 bylo zdarma.
Ještě před startem loterie pak ministerstvo zaplatilo další náklady. Jiřímu Maixnerovi uhradilo 70 500 Kč za poradenskou a konzultační činnost v rámci pracovní skupiny účtenkové loterie při ministerstvu financí (např. účast na jednáních). Grafička Hana Kolbe dostala za logo Účtenkovky 96 800 Kč. Na propagační předměty s logem Účtenkovky (deštníky, trička, pera, hrnky ad.) pak směřovalo 449 189 Kč firmě ADAP print. STEM zase připravil pro ministerstvo dva průzkumy týkající se loterie, a to celkem za 251 680 Kč. Za 10 tisíc samolepek Účtenkovky pak ministerstvo zaplatilo 23 475 Kč.
V neposlední řadě mezi náklady patří i snídaně předchozího ministra Ivana Pilného s 3 výherci z řad výherců hlavních cen prvního slosování a oběd ministryně Aleny Schillerové se 7 výherci hlavních cen z několika předcházejících slosování. Obě akce proběhly v restauraci hotelu Augustine. Za snídani zaplatilo ministerstvo 1691 Kč, za oběd 9750 Kč. I nadále platí, že pokud o to výherci hlavních cen projeví zájem, je paní ministryně připravena se s nimi osobně setkat,
doplnil serveru Podnikatel.cz Michal Žurovec, mluvčí ministerstva financí.
Za výše zmíněné náklady na přípravu loterie, propagaci, výzkum či posezení s výherci ministerstvo doposud utratilo 12,1 mil. Kč.
Celkově tak Účtenkovka za dva roky provozu vyšla na 172,3 mil. Kč.
Obchází hráči pravidla?
Zatímco náklady na loterii lze poměrně přesně vyčíslit, nad případnými přínosy visí otazník. V posledních týdnech se k tomu objevily pochybnosti, zda někteří lidé neobchází její pravidla. Ze statistik totiž vyplývá, že například v srpnu registroval nejaktivnější hráč 11 128 účtenek, což by teoreticky znamenalo jít denně do 370 obchodů a v každém si něco koupit. Hráči nicméně účtenky mění v různých facebookových skupinách či na specializovaných bazarech účtenek. Ve slosování se navíc objevují účtenky v hodnotě 0,01 Kč. Bazar účtenek profíkům pomáhá, protože pokud zadají účtenku v hodnotě 0,01 koruny, tak ji mohou dát na internetový bazar a tam se účtenky ihned properou,
uvedl serveru iRozhlas programátor Marek Sušický, jenž provozuje web Datazeet.cz.
Ministryně financí Alena Schillerová sice již oznámila, že od prosincového slosování se změní pravidla Účtenkovky a bude platit, že jeden hráč bude moct registrovat maximálně 500 účtenek měsíčně, podle Sušického to však není dostačující. Sušický například navrhuje povinnost předkládat fyzicky danou účtenku, a to minimálně při osobním vyzvednutí vyšších výher. Druhým návrhem je nutnost registrovat jen ty účtenky, které mají hodnotu alespoň 1 koruny. Tyto změny však ministerstvo zatím odmítá.
Ministerstvo považuje Účtenkovku za úspěšný projekt
Navzdory výše zmíněným nákladům a otazníkům považuje ministerstvo financí Účtenkovku za úspěšný projekt, a to jak z pohledu počtu hráčů, tak počtu účtenek. Za úspěch považujeme také minimální pokles počtu hráčů, který je v čase nevyhnutelný u každé loterie či obdobné hry. Neoddiskutovatelný je přínos pro motivaci hráčů přebírat účtenky, což je standardem v ostatních vyspělých zemích. To se podle průměrného počtu zaregistrovaných účtenek okolo 16 milionů měsíčně daří,
podotkl Michal Žurovec, mluvčí ministerstva financí.
Za dobu fungování loterie bylo do Účtenkovky zaregistrováno 380 milionů účtenek, přičemž do slosování jich bylo zařazeno 335 milionů. Počet soutěžících, kteří se Účtenkovky aktivně zúčastnili a zaregistrovali alespoň jednu účtenku, dosáhl podle ministerstva financí více než 980 000. Pravidelně se do hry zapojuje 300 až 400 tisíc spotřebitelů, což je množství, které více než garantuje naplnění cílů projektu – tedy, aby významné části spotřebitelů nebylo lhostejné, zda účtenku dostane či nikoliv. Motivovaný zákazník si o účtenku, v případě že ji nedostane, řekne, a to má pozitivní dopad na dodržování zákonné povinnosti evidovat tržby,
domnívá se Michal Žurovec.
Čtěte také: Účtenky nekončí v koši. Tedy až na ty 2 miliardy účtenek, které v koši skončily
Ačkoli je sice pravda, že se do Účtenkovky zapojuje 300 až 400 tisíc hráčů měsíčně, zároveň ale platí, že zájem o ni dlouhodobě klesá a počet hráčů se oproti prvním tahům výrazně snížil. Například posledního slosování se zúčastnilo 338 197 lidí, což je nejméně od startu loterie. Jak oproti minulému měsíci, tak meziročně jde zhruba o pokles o 8 tisíc hráčů. V porovnání s rekordním druhým tahem se posledního kola loterie zúčastnilo dokonce o 140 tisíc lidí méně. Počet účtenek ve slosování se v posledních měsících pohybuje okolo 14 milionů (počet registrovaných účtenek okolo 16 milionů).
Čtěte více: Zpět na sestupné vlně? Počet hráčů Účtenkovky je nejnižší od startu loterie