Stejně jako při nákupu v e-shopu, kde by si měl zákazník přečíst obchodní podmínky, měl by se také uživatel loterijní hry Účtenkovka seznámit s tzv. Herním plánem.
Ten mimo jiné definuje podmínky registrace jednotlivých účtenek, postup registrace a také detaily ohledně hráčského účtu, který si uživatelé mohou na státní loterii dostupné na adrese uctenkovka.cz zřídit.
Provozování Účtenkovky soukromou firmou způsobil problém v podmínkách loterie
Provozování účtenkové loterie ale leží na bedrech soukromé společnosti Diebold Nixdorf s.r.o. V Herním plánu je proto v závěrečném ustatnovení uvedeno, že případné spory může hráč řešit prostřednictvím takzvaného mimosoudního řešení sporů nebo také ADR – Alternative Dispute Resolution, které je při České obchodní inspekci.
Čtěte také: Účtenková loterie už má logo, je barevné jak duha a stálo 80 tisíc Kč
V Herním plánu se pak konkrétně uvádí: V případě, že dojde mezi Provozovatelem (Diebold Nixdorf, pozn. redakce) a Hráčem ke vzniku spotřebitelského sporu, který se nepodaří vyřešit vzájemnou dohodou, může Hráč podat návrh na mimosoudní řešení takového sporu určenému subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kterým je: Česká obchodní inspekce, Ústřední inspektorát – oddělení ADR, Štěpánská 15, 120 00 Praha 2, e-mail: adr@coi.cz, web: adr.coi.cz. Spotřebitel může využít rovněž platformu pro řešení sporů online, která je zřízena Evropskou komisí na adrese http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
S Účtenkovou nechceme mít nic společného, ohradila se ČOI
Proti tomuto odstavci se ale ostře ohradila samotná Česká obchodní inspekce, která nechce mít s Účtenkovkou cokoli společného. Mimosoudní řešení sporů při ČOI se totiž může využívat pouze v případě, že spotřebitel za službu či zboží zaplatí.
Jenže účast v loterii Účtenkovka je zdarma, proto zde možnost ADR neplatí: Česká obchodní inspekce řeší v mimosoudním řízení o spotřebitelských sporech ve smyslu § 20d a násl. zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v platném znění, pouze ty spory z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování služeb, ve kterých spotřebitel vystupuje v závazkovém vztahu jako kupující nebo objednatel či příjemce služby a současně poskytuje podnikateli v tomto vztahu přímé finanční protiplnění. V případě účtenkové loterie, pořádané jménem České republiky, zajišťované společností Diebold Nixdorf s.r.o., uvedené předpoklady splněny nejsou a Česká obchodní inspekce proto není příslušná případné spory z těchto vztahů řešit,
komentoval právní díru v Herním plánu Jiří Fröhlich, mluvčí ČOI.
Ten zároveň upřesnil, že informace v Herním plánu je tedy pro spotřebitele v daném případě nadbytečná. Běžně se v případech soutěží či loterií může ČOI v rámci mimosoudního řešení spotřebitelskými spory zabývat, nicméně u tohoto konkrétního případu by byl ze strany ADR spotřebitel z uvedených důvodů odmítnut,
upřesnil pro server Podnikatel.cz Fröhlich.
Ministerstvo financí si však trvá na tom, že toto ustanovení je běžnou součástí obdobných dokumentů. Sporný bod proto v podmínkách zatím nechá, ale vyhodnotí ho: Ministerstvo financí herní plán, stejně jako celou Účtenkovku, po určité době vyhodnotí a pokud by se toto ustanovení ukázalo jako nadbytečné, z herního plánu ho odstraní,
říká mluvčí ministerstva financí Kateřina Vaidišová.