Budování osobní značky je důležité pro každého. Nejde přitom jen o reference nebo vyladěné webové stránky a sociální sítě, ale celkově o to, jak vás vnímá okolí.
Do osobní značky se promítá všechno
Nejen na českém trhu neustále přibývá konkurence a nestačí tak samotné vykonávání práce. Je potřeba neustále zlepšovat výkon, ceník, styl života i kvalitu dodávek a je také potřeba o tom více komunikovat. A o tom je budování osobní značky, o vědomé komunikaci hodnoty, kterou pro zákazníky tvoříme nejen tím, co děláme, ale především tím, kdo jsme jako lidi,
vysvětluje Cristina Muntean, jednatelka PR a vzdělávací společnosti Media Education CEE. Přitom tak není podstatné, jestli zrovna jste nebo nejste v práci, protože osobní značku netvoříte, ale žijete,
jak říká Magdalena Čevelová, marketingová čarodějnice. Osobní značka se podle ní promítá do úplně všeho, co děláte, jak vypadáte, jak mluvíte, jaký máte účes, brýle, hodinky, boty, doplňky, jak se chováte, co je pro vás v životě důležité nebo v jakých organizacích a kauzách se angažujete. Teprve další vrstvu značky tvoří barvy, logo, vizuální obsah a různé marketingové nástroje, jako je web, blog, sociální sítě, přednášky, videa, podcasty, články do médií a podobně,
dodává.
Při volbě marketingových nástrojů hodně záleží také na oboru, protože spousta řemeslníků může ignorovat sociální sítě a mít zastaralý web, a přesto nebude vědět co dříve. V tomto ohledu stále platí, že hlavně u profesí s lokální působností bude osobní doporučení fungovat nejlépe. Pokud však nabízíte služby celorepublikově či globálně, bude mít navrch internetová propagace. Základem je podle lektora Pavla Ovesného vyladěný web nebo blog, nad kterým máte plnou kontrolu a okolo něj „ekosystém“ sociálních sítí, newsletterů atd. Ze své zkušenosti doporučuju kombinaci prvků z online a offline světa, chodit na různá setkání, networkingy či být přímo jejich iniciátorem, především v branžích, stavících na znalostech,
doplňuje.
Zvláštní formou networkingu je netwalking. Přečtěte si o něm více v článku Netwalking je trend, co spojuje chůzi se síťováním. A může zvednout tvořivost
Výhody budování osobní značky
Mezi hlavní výhody budování osobní značky patří dobrá rozeznatelnost na trhu, protože když máte jasnou osobní značku, lidé si vás snáze zapamatují a lépe vás odliší od konkurence. Za své produkty a služby si navíc můžete říct vyšší ceny a zpravidla se dostanete i k lepším zakázkám. Dobře nastavená osobní značka přitáhne ty správné zákazníky, a naopak odradí ty ostatní. Což je přesně to, co má dobrý marketing dělat,
upřesňuje Magdalena Čevelová. S tím souhlasí také Pavel Ovesný, podle kterého dobře a cíleně budovaná osobní značka vzbuzuje očekávání a funguje jako magnet: Přitáhne klienty, se kterými si budete rozumět, a ti, se kterými by vás dost možná očekávaly nesnáze, vám nejspíše ani nezavolají.
Cristina Muntean sumarizuje, že budování osobní značky přináší podnikatelům klid, jistotu, že jsou pořád konkurenceschopní, lepší vztahy se zákazníky a možnosti růstu díky novým partnerstvím v byznysu. Když vás lidé znají, vydrží vedle vás déle a stanou se z nich loajální klienti. Právě ti vás doporučí dál a posílají k vám víc nových zakázek a přesně takové zákazníky, se kterými je radost spolupracovat. Paradoxně tak budete investovat méně do marketingu. Lidé, kteří vás vidí třeba na konferenci, vás též doporučí a vy máte z toho nové zakázky,
dodává.
Začněte u sebe
Magdalena Čevelová zdůrazňuje, že zatímco značku pro firmu lze vymyslet od nuly, u osobních značek to neplatí, protože základní prvek osobní značky už je daný. Je jím osobnost podnikatele. Proto věřím na budování značky systémem „zevnitř ven“. To znamená napřed alespoň v hrubých rysech poznat sebe sama, a na tom pak budovat další prvky osobní značky, jako je vizuální styl a tonalita komunikace,
vysvětluje. Se sebepoznáním pak mohou pomoci například sebezkušenostní semináře, kurzy osobního rozvoje, koučování, meditace nebo terapie. Nebojte se vydat na cestu sebepoznání, protože budování osobní značky není nic jiného než poznání sebe a komunikace svého nejhlubšího jádra se světem. Jste důležitější než to, co zrovna děláte, a jste víc než vaše práce,
vyzývá Cristina Muntean.
Sebepoznání vám pomůže i v plánování práce. Přesvědčete se v našem článku Zápasíte s organizací svého času? Plánujte, až když víte co a proč
Důležité je také si ujasnit, čeho chcete osobní značnou dosáhnout. Zda mít více zakázek nebo prodejů nebo být i tím, kdo v daném oboru vědomě formuje názory a směřování. Pavel Ovesný při hledání osobní značky doporučuje propojit analytický a intuitivní způsob. Ten by na jednu stranu stavěl na průzkumech a datech (s myšlenkou na zákazníka), ale na druhou získával zpětnou vazbu od okolí. A to jak na ně působí, v čem vidí jeho přednosti a podobně. Doporučil bych navštívit kurzy nebo toto téma otevřít ve vlastní mastermindové skupině. Prostě umět prodat svoji osobitost, ale zároveň nestavět značku jen na dojmech a pocitech,
shrnuje.
Cristina Muntean dále radí podnikatelům, aby budování své osobní značky postavili na třech krocích. Tím prvním je identifikování svého „proč?!“, tedy své motivaci v práci, pak aby se podívali na svůj život a identifikovali úplně vše, co je na nich jedinečné: hodnoty, minulost, vzdělávání a zkušenosti, koníčky, přezdívky, profily osobnosti a veškeré další aspekty jedinečnosti. Druhým krokem je rozpoznat, kdo by zrovna měl jejich osobní značku znát, tedy cílové skupiny. Třetím krokem je pak sladění sdělení hodnoty s potřebami cílové skupiny. Podnikatelé by měli směřovat pozornost tam, kde mají největší efektivitu – kde skutečně probíhá konverzace s klienty. Věřím, že nemusíme být všude a na všech kanálech, stačí být tam, kde je naše cílová skupina a tam si budovat dobré jméno,
uzavírá.
Cílovým skupinám jsme se věnovali zde: Při uvažování o cílové skupině nezapomínejte na stávající zákazníky
Autenticita je zásadní
V osobním marketingu je důležité se odlišit, ale musíte přihlédnout i k nepsaným pravidlům dané profese a nebýt originální za každou cenu. Neformálně vystupující účetní bude jistě dobře zapamatovatelný, ale klienti budou v tomto případě oceňovat spíše důvěryhodnost a diskrétnost. Originalitu a nadsázku ocení více například u marketéra,
uvádí na příkladu Pavel Ovesný. Vycházejte z toho, že každý je jedinečný a je naprosto unikátním souhrnem vlastností, dovedností, zkušeností i hodnot.
Pro inspiraci se můžete podívat, jak osobní značku budují tito odborníci:
Zásadní je autentičnost, protože základ vaší značky, vaše osobnost, musí být pravdivá. Viděla jsem několik příkladů, kdy si volnonožci vytvořili jakési ideální já, kterému by se chtěli podobat. A kolem něho pak stavěli osobní značku. Jenže ono to nefunguje. Nátěr se časem oloupe a skutečná osobnost vyjde na povrch,
popisuje závěrem Magdalena Čevelová.