Udělejte ze svých zákazníků pátrače. Pak vyděláte více. Víme, jak na to

22. 1. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Pokud zákazník poptává určitý výrobek či službu, začne po něm pátrat. Jak z pátračů udělat své zákazníky? Osvojte si pár základních dovedností.

Jeden z častých omylů obchodních firem je, že dobrý marketing je o umění někoho přesvědčit k nákupu. Jistě, za určitých podmínek to možné je, pokud prodejce zapojí techniky využívající určitý druh nátlaku a manipulace. Většina obchodníků však neprodává hrnce a elektrické deky seniorům na nákupních zájezdech. Většina obchodníků by jistě raději uvítala, kdyby byl jejich úspěch založen na pevnějších vazbách se zákazníky a obě strany odcházely po uskutečněném obchodu spokojeny.

Pokud tedy pojmete marketing jako přesvědčování lidí, aby udělali něco, co vlastně udělat nechtějí, můžete být možná krátkodobě úspěšní, dlouhodobě se však připravte spíše na neúspěch vašeho podnikání. V takovém případě totiž dochází mezi vámi a vašimi zákazníky ke konfliktu, protože takový prodej je založen na východisku, že lidé nechtějí to, co jim nabízíte, a že je nutné použít taktiku nebo triky, abyste je přesvědčili, že váš produkt nebo službu potřebují.



Čtěte také: 33 marketingových tipů a rad, jak svoji firmu ještě lépe zviditelnit

Takovýto přístup však nepřinese vám ani vašim zákazníkům nic jiného než frustraci. Místo toho, abyste přitahovali zájemce o vaši nabídku, tak je budete naopak odhánět. Přitom se stačí zamyslet nad jiným pojetím marketingu, který není o přesvědčování lidí, ale o tom, abyste vašim potenciálním zákazníkům pomohli obstarat to, co chtějí.

Sdělte jasně a stručně svou nabídku pátračům

Jedním z prvních kroků, který lidé udělají, pokud si chtějí něco pořídit je, že začnou po žádaném výrobku nebo službě pátrat. Lidé rádi nakupují, protože tím uspokojují své potřeby nebo řeší své problémy. Některé věci a služby jim mimo jiné přináší také pocit uspokojení. Kupují auta, jídlo, domy, oblečení, televizory, vstupenky na koncerty, autopojištění, knihy, hračky, fotoaparáty, kosmetické služby atd.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Udělejte ze svých zákazníků pátrače.

Jakmile se někdo rozhodne si něco pořídit, přepne se do režimu „pátrání“. Zapne ve své mysli radar, který vyhledává a shromažďuje veškeré informace týkající se produktu nebo služby, kterou zvažují.


Osobně jsem se například rozhodl na popud mé partnerky pořídit si po deseti letech bydlení ve svém bytě vestavnou skříň, abychom oba měli dostatek místa na své věci. Jakmile rozhodnutí o pořízení vestavné skříně padlo, můj mentální radar začal hned pracovat. Reklamy firem montujících vestavné skříně, které byly pro mě do té doby neviditelné, jsem nyní začal v časopisech vnímat. Ptal jsem se přátel, od koho si své skříně pořídili a jakou mají zkušenost.

Čtěte také: Jak dobře vybrat jméno firmy? Poradíme vám

Připomíná vám to něco? Neudělali jste něco podobného sami už nesčetněkrát? Každý spotřebitel přejde do režimu pátrání, když něco chce, a pro obchodníky je to ideální příležitost, aby jim pomohli v jejich hledání. Když se zaměříte na „pátrače“, je třeba nejprve pochopit, jak hledají, a pak zaměřit jejich pozornost na váš podnik.


To, jak vaši potenciální zákazníci uvažují, kde hledají nabídky a informace, závisí na tom, co prodáváte a kdo je vaše cílová skupina. Mladí lidé, trvale připojení na sociální sítě na internetu, hledají informace jinak a jinde než senioři, pro které je Facebook jen záhadné slovo.

Svou nabídku byste měli sdělit stručně a jasně. Prodáváte vestavné skříně? Pak to napište a neskrývejte to do nic neříkajících líbivých sloganů typu „Krása pro váš domov“. Někdy se podnikatelé rozhodnou pro kreativní a originální marketingové přístupy, které ovšem ve skutečnosti zakrývají to, co prodávají – podobné reklamy můžete vidět všude kolem sebe a všimněte si, že ne vždy jednoduše odhalíte, co nějaký billboard či leták nabízí. Proto nikdy neztěžujte lidem získání informace o tom, co jim nabízíte. Své sdělení naopak udělejte jasné a zřetelné.

Zájemci potřebují dostatek informací

Málokterý člověk se ovšem rozhodne pro vaší nabídku jen na základě vaší reklamy. Většina lidí potřebuje více informací, aby mohli udělat nákupní rozhodnutí. Lidé většinou totiž nehledají pouze výrobky nebo služby, ale také často hledají informace týkající se těchto výrobků nebo služeb, zkušenosti jiných lidí apod. Pokud jim tyto informace dáte a přitom zaměříte na vaši firmu, máte napůl vyhráno.

Čtěte také: Jak oslovit zákazníka v obchodě? Zapomeňte na otřepané fráze

Vaším cílem je tedy pomoci lidem, kteří jsou ve fázi pátrání, najít to, co skutečně hledají a předat jim všechny informace potřebné pro jejich rozhodnutí. Nyní si můžete uvědomit rozdíl mezi prodejem zaměřeným na lidi, kteří skutečně hledají to, co poskytujete, a snahou přesvědčit lidi, aby měli zájem o to, co prodáváte. Tento rozdíl je obrovský. Budete mnohem lépe prosperovat, pokud se naučíte pomáhat lidem získat to, co skutečně chtějí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).