"náleží autorovi odměna ve výši dvojnásobku obvyklé ceny licence"
Před pár lety někdo pochybil a na firemním webu se ocitla fotka, která tam neměla co dělat. Jestli to zavinila firma, co dělala web, nebo to tam dal někdo od nás, se už asi nezjistí a je to celkem jedno. Šlo o perexový obrázek, který se návštěvníkům webu zobrazoval v rozlišení menším než 150x100. (srovnatelná velikost s horním rozcestníkem tady na Podnikatel.cz)
Fotobanka to našla a vymahačská firma si to cení na cca 9 tisíc, takže po nás chtějí 18 tisíc. Argumentují tím, že to je cena obvyklá u fotek z vysokou kvalitou u speciální kolekce. Možná ta fotka je fakt dobrá, ale ne v rozlišení srovnatelném s displayem deset let starého mobilu.
Existují nějaké tabulky těchto "cen obvyklých", nebo podle čeho se to bere? Ta cena mi připadá za daný rozměr a využití naprosto zcestná a umím si to představit maximálně na webu s mamutí návštěvností typu iDnes a to ještě pod nějakou multilicenční smlouvou, kde to je o úplně jiných penězích.
Zjistěte si také, jestli ta "vymahačská" firma má nárok to po vás chtít. Děje se to dnes a denně, že vymáhají velké částky a nemají na to nárok. Dejte si hledat onu firmu na internetu a uvidíte, jestli to neprovádějí a čekají, kdo jim na to skočí - zvlášť při tak velké požadované částce.
No na kvalite fotky vubec nezalezi ;-))
Cena fotografie se sklada ze 2 casti:
1) Porizeni, zde se cana pohybuje od par stovek po statisice, dle narocnosti sceny, modelu, nutnosti retuse a 3D doplnku.
2) Licence, na tu existuje jakysi vzorec komory profesionalnich fotografu a del ni jde vypocitat neco, co zde temer nikdo za fotky nedosatne.
Zde se prihlizi k rozsahu uziti, zda se jedan o lokalni firmu, celostatni firmu, mezinarodni firmu, nekdy se odvyji od poctu zamestatncu, cimz se urci velikost uziti. Dale se presne specifikuje doba uzivani a zda je fotka exlusivni, tedy ze po dobu trvani bude jen vase, nebo ze na vas prechazeji veskera majetkova prava, pak se cena vynasobi 10x.
Nas zde zajima asi onen rozsah uziti, nebot fotka nebyla pouzita na kampan, nebyla na billboardech, byla nekde zastrecena na webu.
Pokud se jedna o omyl, bude tezke neco prokazat, doufam ze uz jste fotku stahli, tvaril bych, se, ze tam nikdy nebyla a jestli ano, tak to byl hackersky utok.
U Fotek, ktere vytiskente, nebo pouzijete na kampan tohle nejde.
#################
Ted se lae dostavame k veci, jedna vec je cena obvykla, druha je, za kolik fotky prodava dana fotobanka a ona se rozlisenim ridi!
Tedy nema narok nez na nasobek castky, za kterou ji bezne prodava.