Od 1. ledna 2015 musí majitelé zpřístupněných datových schránek činit vybraná podání elektronicky. Finanční správa ČR však vyšla těmto podnikatelům vstříc a v letošním roce jim umožní podat přiznání (a další podání) i tzv. e-tiskopisem.
Kdo nepodání přiznání elektronicky, dostane pokutu
Majitelé zpřístupněných datových schránek musí od letošního roku činit vybraná podání pouze elektronicky. Konkrétně tak musí učinit ti, kdo mají zpřístupněnou datovou schránku nebo mají za povinnost mít účetní závěrku, a to pouze datovou zprávou ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně. Tato novinka se týká přihlášky k registraci, oznámení o změně registračních údajů, řádného daňového přiznání a dodatečného daňového přiznání. U podnikatelů navíc záleží, jaký typ datové schránky mají zřízený.
Čtěte více: Povinnost elektronického podání se netýká všech majitelů datových schránek
V daňovém řádu je v souvislosti s elektronickým podáním rovněž zavedena nová pokuta. Kdo učiní podání jinak než elektronicky, ačkoli to měl za povinnost, vznikne mu povinnost uhradit pokutu ve výši 2000 Kč. Pokud daňový subjekt nesplněním povinnosti učinit podání elektronicky závažně ztěžuje správu daní, může dostat penále až 50 000 Kč. Pokutu lze uložit nebo rozhodnout o povinnosti ji platit nejpozději do 3 let ode dne, ve kterém došlo k porušení povinnosti.
Čtěte také: Pokuta 2000 Kč za nedodržení elektronické podoby přiznání vzniká automaticky
Letos postačí i e-tiskopis
Daňový řád sice stanovuje, že za elektronické podání (dle požadavků výše) nelze považovat podání tzv. e-tiskopisem, finanční správa se však rozhodla pro letošní rok stanovit výjimku. S ohledem na to, že se jedná o nový přístup v rámci povinnosti činit podání elektronicky, bude Finanční správa ČR, s ohledem na základní zásady správy daní, zejména zásady přiměřenosti, spolupráce a vstřícnosti, po přechodné období roku 2015 (tj. pro podání učiněná v období od 1. 1. 2015 do 31. 12. 2015) akceptovat pro splnění povinnosti činit podání elektronicky podle § 72 odst. 4 daňového řádu i podání, učiněná postupem podle § 71 odst. 3 daňového řádu,
uvedla finanční správa na svém webu. Jedná se tedy o podání skrze daňový portál.
Aby finanční úřady podání e-tiskopisem vzaly, musí mít podání podobu datové zprávy ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně a tato datová zpráva je v zákonné lhůtě potvrzena některým ze způsobů uvedených v § 71 odst. 1 daňového řádu. To znamená, že jej podnikatelé musí opatřit elektronickým podpisem či do pěti dnů od podání doručit na úřad potvrzení o e-tiskopisu opatřené podpisem.