Umíte vyhodit svého zaměstnance tak, aniž by se šel věšet?

3. 11. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Najít schopného zaměstnance není leckdy nic snadného. Není ale o moc snazší zaměstnance propustit. Umíte to udělat tak, aniž by si odnesl šrám na duši?

Důvodů, proč propustit zaměstnance, je celá řada. Neschopnost, neloajálnost, nadbytečnost atd. Způsob, jak člověku oznámit, že už ho do svého byznysu nechcete nebo nepotřebujete, by měl být v každém případě šetrný. Tato životní zkušenost se totiž do duše člověka zaryje tak hluboko, že na nějakou dobu ovlivní jeho sebevědomí. A to i v případě, že se jedná o vyhrocenou situaci, kdy si zaměstnanec za své propuštění může svým chováním sám.

Mohlo by vás zaujmout: Čtěte, jaký je rozdíl mezi výpovědí a dohodou pro nadbytečnost

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Metodika propouštění neexistuje, je to individuální

Propouštět zaměstnance není zrovna populární činnost, a neberme teď v potaz, z jakého důvodu musí z kola ven. Zaměstnavatel by měl být za každých okolností dobrým manažerem, který dokáže jednat s lidmi a který dokáže i takto nepříjemný fakt oznámit šetrně. Existuje celá řada kurzů, které školí v oblasti manažerských dovedností. Sdělovat nepříjemné přijatelným způsobem patří mezi ně. Jak se ale odborníci shodují, je to vždy individuální.

Psali jsme dříve: Jak vyhodit zaměstnance a neporušit přitom zákon?

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Propustit zaměstnance si žádá šetrnost, jinak to může skončit špatně. 

Podle slov business konzultanta Romana Mikluše, neexistuje žádný ustálený postup, který lze vždy aplikovat: Jediné pravidlo, které je potřeba mít vždy na paměti, je dodržet zákonné postupy, tak aby se zaměstnancem bylo zacházeno podle platných norem. To však samo o sobě nestačí, je to jen rámec, ve kterém se musí manažer pohybovat. Samotná kvalita a způsob sdělení dělá ten podstatný rozdíl, mezi nelidským a neuctivým způsobem.

Upřímnost nade vše

Zrušený přístup do budovy, zrušený firemní profil, strohá komunikace typu: Nejsem s tvou prací spokojený, končíš. Žádné další vysvětlení, žádná motivace do další práce, žádné díky za práci dosavadní. I takové praktiky se objevují. V tomto případě se jednalo o externistu, kterému ke dni tohoto oznámení končila smlouva. Dovolání neměl nikde. Nezbylo, než sklopit hlavu a se sebevědomím nula odejít.

 

Potřebujete radu od odborníka? Využijte našich odborných poraden.

S podobnou zkušeností se nové zaměstnání bude shánět opravdu těžko. A to může být člověk sebevíc otřelý. Přitom by z pozice zaměstnavatele, který zaměstnance propouští, stačilo tak málo: Být upřímným a konzistentním v tom, jak komunikuji se zaměstnanci během spolupráce a také v tak vypjaté chvíli, kterou je propouštění. S citem říci pravdu, opravdové důvody propouštění včetně osobního vyjádření manažerského názoru na celou situaci a podporu podřízeného. V takových chvílích je autentičnost a pravda to nejcennější, co můžete jako manažer pro propouštěného zaměstnance udělat, popisuje přijatelný přístup tzv. vyhazovu pro server Podnikatel.cz Roman Mikluš.

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).