Stále vede, a bude vést, dobírka. A to až do té doby, dokud se obchody nenaučí dodržovat to, co slibují, dodržovat termíny, které si sami sobě určili.
Do té doby bude dobírka jediný způsob, jak se dostat jakž takž spolehlivě k požadovanému zboží v rozumném termínu.
A platba kartou? Pokud to dopravce umožňuje, a bez příplatku, tak proč ne. Problém ovšem je, že jestliže si dnes za platbu kartou strhávají kolem 2%, tak takový obchodník musí být dražší, tudíž platba kartou dost omezuje kšeft. Lidé jdou radši jinam, kde to mají bez poplatku karetním společnostem levnější.
Ale uvidíme, až vstoupí v platnost omezení poplatků...
Jenže ten první odstavec je klasický rozšířený omyl - v reálu jsou možnosti reklamace u platby kartou a tlaku na prodejce lepší než u dobírky.
Pokud prodejce akceptuje kartu a zboží nedodá (nebo pošle cihlu), tak lze vesměs vyreklamovat u karetní společnosti jako chargeback, když vám přijde "cihla" na dobírku, tak to musíte řešit s obchodníkem či dokonce policií a i když třeba nakonec uspějete, tak s tím bude nervů a práce vesměs více. A není to jen o vyložených podvodech, ono i nějaké "nekonečné dodávání" se dá reklamovat a pro obchodníka není reklamace přes karetní asociace nic moc příjemného, v praxi má motivaci "makat" dost podobnou či spíše větší jako u dobírky.
To má smysl u nákupů na elektronickém blešáku, e-bay, nebo podobném. U zavedených slušných firem nějaká cihla nehrozí.
Také se na to dívej z pohledu obchodníka: zákazník ho může buzerovat lživým tvrzením, a on tahá za kratší konec provazu. Takže je to riziko, které je nutno zohlednit...
No a proč řešit za drahý poplatek problém, věnovat tomu čas a úsilí, který jiným způsobem platby vůbec nevznikne?
Nic proti kartám, v principu je to dobrá věc. Ale ne za současné situace nehorázně vysokých poplatků a nevyváženého postavení smluvních stran.