Jak vyplývá z loňských údajů, v únoru bylo založeno meziročně o 19 % více velkých e-shopů. Během podzimních měsíců září a října naopak výrazně stoupala poptávka po internetových obchodech malé a střední velikosti. Tady se poptávka pohybovala dokonce kolem 35 %. A trend má pokračovat i letos. Vyplývá to z údajů společnosti NetDirect.
Tato období vyplývají z logického uvažování obchodníků, kteří se připravují na předvánoční prodej. Zatímco spuštění malých a středních e-shopů je otázkou dnů, některé jsou schopny začít fungovat během 24 hodin, u velkých výroba trvá i tři až pět měsíců,
dodává Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. S tímto tvrzením souhlasí i Radek Havlík z NetDirect a dodává: Třetinu obratu e-shopů tvoří právě předvánoční nákupy a je proto nutné, aby na to obchodníci byli připraveni.
Z toho důvodu se také nejméně nových internetových obchodů zakládá před koncem roku. V listopadu a prosinci již musí všechny e-shopy naplno běžet a správně fungovat. Evidujeme tak snížení poptávky po založení e-shopu téměř o třetinu,
říká Radek Havlík.
Čtěte také: Jak založit a provozovat e-shop
Letos utratíme skoro 50 miliard
Počet internetových obchodů se bude dále navyšovat a rok 2013 určitě nebude výjimkou. Při tak velké penetraci e-shopů musí ale internetové obchody klást velký důraz na přidanou hodnotu a o zákazníka maximálně pečovat,
podotýká Miroslav Uďan, autor průzkum Stav e-commerce v ČR v roce 2012.
Díky novým e-shopům a zájmu zákazníků se bude letos zvyšovat i obrat peněz. Asociace pro elektronickou komerci odhaduje, že by Češi mohli na internetu utratit zhruba 48 miliard korun. Kromě největších e-shopů by se na růstu měla podílet i dvacítka dalších významných online obchodů se specializovaným zbožím. Za rostoucími online tržbami stojí stále se zvětšující sortiment, který si Češi mohou pořídit na internetu. Již to není pouze televize či pračka jako v minulosti. Nyní je už možné na webu zakoupit prakticky veškeré zboží včetně zboží denní spotřeby,
dodává Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.
Šanci na úspěch budou mít velcí prodejci elektroniky nebo potřeb pro domácnosti. Stále populárnější je ale i móda nebo kosmetika. Mezi službami je zájem o vstupenky, letenky a celé zájezdy.
Ve větší míře by se měl rozjez i prodej potravin. Lídrem trhu je společnost Tesco Stores, která má teď přibližně 25 000 pravidelných zákazníků. V letošním roce plánujeme rozšířit dostupnost služby pro čtyři milióny lidí ze stávajících dvou. Do konce roku představíme možnost nákupů přes internet například v Brně a v Hradci Králové,
říká mluvčí společnosti, Jan W. Dvořák.
E-shopy ale v žádném případě nejsou zlatými doly, ze kterých se peníze pohrnou okamžitě po jejich otevření. Zakladatelé by si měli uvědomit, že je na začátku potřeba investovat i do propagace. Drtivá většina všech zákazníků v České republice nakupuje v kamenných obchodech. Přes e-shopy se u nás loni prodalo jen 6 % veškerého zboží.