Up-cycling je ekologický a nabízí spoustu nápadů pro podnikání. Co to je?

27. 11. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Chcete podnikat a nevíte v čem? Inspirací při hledání podnikatelského záměru může být stále oblíbenější up-cycling. Navíc jím prospějete životnímu prostředí.

Existuje spousta návodů a rad na opětovné zpracování odpadového materiálu a starých nepoužitelných věcí v domácích podmínkách. Jedná se o výrobky, které nejsou vyráběné sériově, a každý z nich je originálem. Pro takové se v zahraničí vžil výraz up-cycling. Vyznavači tohoto stylu ale nepatří do kategorie skrblíků, kteří nechtějí utratit ani korunu navíc a používají věci až do té doby, než se rozloží na prvočinitele. Up-cycling je přeci jen o něco hlubší. Je to zcela nový způsob života lidí, kteří si uvědomují, že suroviny jsou drahé a jejich získání nemá vždy dobrý dopad na životní prostředí. Tak proč neustále vyrábět nové a nové, když je možné velmi dobře zužitkovat už jednou vyrobené. Up-cyclingu, chcete-li znovuzužitkování, se dá využít nejen v soukromí, ale také pro podnikání. A několik zajímavých zástupců je i v České republice.

Psali jsme: Na půdě najdete spoustu zajímavého. Třeba právě tím odstartujete své podnikání

Módní a praktické doplňky ze starých plachet

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Vidíte jen kontejnery na odpad nebo i „sklad výrobního materiálu“? 

Batohy, peněženky, obaly na notebooky a mobily a ještě mnoho dalšího. To jsou výrobky firmy RESPIRO, která vznikla v roce 2012 a velmi rychle se díky neotřelým nápadům etablovala na trhu. Myšlenka na výrobu založenou na skutečném ekologickém přístupu a trvale udržitelném rozvoji je ale v tomto případě stará přes 10 let a jejími autory jsou dva kreativní nadšenci, kteří tím vytvořili nejen originální značku, ale i sympatický koncept obživy. Stačilo začít zužitkovávat staré reklamní plachty, cykloduše, požární hadice nebo staré autopásy. Výrobky stále přibývají a troufám si říct, že možnosti jsou téměř neomezené. Společně s našimi fanoušky přicházíme na stále nová řešení a možnosti, která up-cycling nabízí. Začínáme malými klíčenkami, pak to jsou toaletní tašky, batohy, nákupní tašky, hodiny, obaly na diáře, šperky a nesmíme taky zapomenout na trička, která před rokem 2012 byly naší hlavní činností. Pro naše firemní zákazníky designujeme up-cycled výrobky na míru. V tomto kontextu bych rád zmínil, že jsme se letos stali nejúspěšnější agenturou v oboru 3D reklama, říká Jakub Mastík, obchodní ředitel společnosti RESPIRO a připomíná i heslo firmy, „Dostaneme Váš billboard do ložnice vašich zákazníků“, což se v tomto případě daří beze zbytku plnit.

Ne všechny věci, které na první pohled ztratí svůj původní smysl, musí být nutně označovány za odpad. V ostravské firmě se proto vžil výraz nepotřebný materiál. Tento materiál ale bývá v poslední době čím dál složitější sehnat. A samozřejmě není možné počítat s tím, že bude vždy zadarmo. Finanční náročnost se liší podle druhu materiálu. Například velmi obtížně a nákladně se dostáváme k větším kusům desek plošných spojů. Naštěstí máme kolem sebe kamarády a lidi, kteří nám pomáhají, protože je jim naše filosofie sympatická a dělá jim radost, vysvětluje Jakub Mastík.

Výraznost a zásadní odlišnost od ostatního zboží na trhu je velkou devizou. O výrobky je větší zájem nejen proto, že jsou šetrné k životnímu prostředí, ale také proto, že přidaných hodnot mají mnohem více. Každý kus je originál, všechno je vyráběno ručně v České republice a část sortimentu dokonce v neziskovém sektoru. Naši firemní zákazníci tímto získávají pozitivní PR a marketingové nástroje, které nikdo v komunikaci doposud nepoužil, dodává Jakub Mastík.

Na jihu Čech oživují tonery do tiskáren

Česká republika je také domovem evropské jedničky ve výrobě alternativních náplní do tiskáren. Podnikání českobudějovické firmy ARMOR tvoří mimo jiné sběr vypsaných tonerových a inkoustových kazet. A aby toho nebylo málo, její sesterská firma, která kazety vykupuje, používá materiál nevhodný pro renovaci k výrobě dalších produktů, například kancelářských potřeb. Důvodů pro zpracování vypsaných náplní do tiskáren je více, přičemž dva hlavní jsou ochrana životního prostředí a respektování patentových práv OEM výrobců. V některých případech není možné vyrobit technicky použitelné řešení za přijatelnou cenu. Renovace je proto částečně i nutností, chceme-li dodržovat politiku naší společnosti založenou na Patent free výrobcích, tedy takových, které plně respektují patentovou ochranu, vysvětluje Michal Med, jednatel společnosti ARMOR. V několika, spíše výjimečných, případech je podle něj renovace tiskové kazety ekonomičtější než samotná výroba nového kusu.

I jihočeští podnikatelé potvrzují, že materiál, v tomto případě kazety vhodné k renovaci, je poměrně náročné sehnat v dostatečném množství. Vždy záleží na typu kazety a na době, po kterou je na trhu v oběhu. Obecně lze říci, že čím novější je typ kazety, tím hůře se shání vypsané kusy a tím jsou také dražší. Jde o další důkaz toho, že up-cycling není jen moderním výrazem pro zužitkování odpadu, ale skutečně jen nepotřebného materiálu. A také nejde o recyklaci. Při té se materiál většinou rozkládá a je přepracováván do nového, často na úkor kvality a za velké spotřeby energie. Up-cycling naopak nepoškozuje původní materiál a po renovaci nabídne minimálně stejnou kvalitu jakou měl původní produkt. A v případě tonerových kazet pak navíc ještě právní ochranu. Nabízíme možnost získat konkurenční výhodu oproti firmám, které patentová práva OEM výrobců porušují a vystavují tak nejen sebe, ale zejména své zákazníky významným postihům. Český trh je bohužel stále málo dotčený v otázce dodržování patentových práv, byť se situace v posledních měsících nepatrně zlepšuje, komentuje Michal Med.

Výrobu alternativních kazet do tiskáren považuje za konkurenční výhodu, kterou oceňují především ve státech na západ od našich hranic. Je podle něj ale velmi těžké čelit konkurenci, která nabízí kazety nerenovované, zpravidla asijského původu, které většinou nevyhovují ani z hlediska kvality, ani v otázce dodržování patentových práv. Konkurence, která nabízí stejný produkt jako my, tedy renovované, kvalitní, patent free výrobky, nám v zásadě nevadí, neboť si navzájem vzděláváme a vychováváme klientelu, doplňuje Michal Med.

Mohlo by vás zajímat: Palety jsou mým osudem, říká živnostník a vyrábí z nich netradiční nábytek

Staré krabice nepatří do sběru, dá se na nich vydělat

Ve zpracování odpadního materiálu se našel i zakladatel firmy TRIPET. Ta se zabývá především výrobou proložek, fixačních střiží a nepohyblivými zásobami v oblasti obalů, hlavně pak kartonáže včetně výkupu použitých kartonů. Byl jsem odejit z velké potravinářské firmy, kde jsem působil ve funkci vedoucího materiálově technického zabezpečení. Práci jsem nesehnal a lákalo mě začít podnikat. Proto jsem začal na živnostenský list pracovat pro několik tiskáren. Objížděl jsem známe a kolegy s nabídkou tiskařských služeb. Každý ale řekl – víš, jak to funguje, nemám zájem, ale skladem mi tu leží koření, nějaké stroje, kartony, různé obaly, prostě nevyužité zásoby – zkus to nabídnout v jiné firmě. Tak jsem začal zprostředkovávat prodej těchto zásob, popisuje svou cestu k novému podnikání zakladatel firmy TRIPET Dušan Tripal. Postupně došel ke zjištění, že ve všech firmách jsou nepotřebné kartony, které se dají docela dobře zužitkovat. Začal je vozit do firmy, kde je zpracovávali řezáním. Pak se rozhodl zcela osamostatnit a koupil své první kruhové nůžky a pronajal sklad.

Podstatou celé výroby je, že jako vstupní materiál slouží především použitá kartonáž, použité krabice, případně vadná výroba z velkých kartonážních firem. Díky tomu si jako jeden z mála výrobců v oboru up-cycling nestěžuje na nedostatek materiálu. Nákladná je ale doprava. Proto tvrdím, že zpracování odpadů, případně biomasy, je ekologické pouze v okruhu do 50 kilometrů od místa zpracování, říká Dušan Tripal. Při výrobě nových proložek je například vynechán proces recyklace starého papíru (rozmělnění ve vodě, jeho vyčištění, válcování na požadovanou tloušťku a sušení), který je velmi náročný na spotřebu energie a vody. Jeden metr čtvereční nové lepenky se vyrábí v řádech kWh, zatímco tady je to v řádech Wh.

A je o jeho výrobky větší zájem z toho důvodu, že jsou ekologické? Zájem má mladší generace, ale každého prý nakonec zajímá jen cena a ekologie nikoho netrápí. Jeho podnikatelský záměr se nicméně líbí a pravidelně se umisťuje v soutěžích typu Živnostník roku a podobně.

Dále čtěte: Nakládání s odpady. Na to je potřeba vyšší dívčí

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).