Upozorněte na sebe zpětnými odkazy. V základu to je zadarmo

9. 3. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Linkbuilding se dá dělat i s minimem peněz. Mnohem důležitější než finance je u něj přemýšlet a spojit se s kvalitními a tématicky sladěnými stránkami.

Být vidět na internetu dnes kvůli velké konkurenci není vůbec jednoduché. A mnohem složitější to je v případě, že nepřicházíte s unikátním obsahem, a k tomu nemáte peníze na to, abyste si zaplatili zkušeného odborníka z oblasti SEO a kupovali si odkazy. Jak tedy proniknout blíž k lidem, potažmo k novým zákazníkům a neutrácet velké sumy? Řešením je takzvaný linkbuilding, tedy budování zpětných odkazů, kdy rozmisťujete odkazy na své stránky na jiných stránkách. Díky nim se zlepší pozice vašeho webu ve vyhledávání a budete mít šanci na oslovení většího počtu uživatelů. Pak už je jen na vaší šikovnosti, jak z návštěvníka udělat zákazníka. První věcí je ale dostat ho do obchodu, respektive na váš web.

Možností linkbuildingu je celá řada. Začíná to registracemi v internetových katalozích a pokračuje publikováním PR článků, aktivní účastí v diskuzních fórech, psaním blogů a využíváním sociálních sítí a sdílením obsahu na nich. A protože linkbuilding je založen na budování vztahů, jednou z velmi častých metod je výměna odkazů, na kterou se tentokrát zaměříme.

Připomeňte si: Budete předělávat váš eshop? Při špatném redesignu ztratíte až 30 % objednávek

Jak vybírat weby pro výměnu odkazů

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Upozorněte na váš web zpětnými odkazy.

Vůbec nejlepší je se spojit s autoritami a opinion leadry vašeho oboru. Pro začátečníky nebo provozovatele malých webů to samozřejmě není jednoduché, ale proč to nezkusit. Pokud na vás odkáže známá firma nebo se dokážete spojit se známou osobností vašeho oboru, jistě tím svému webu prospějete. Pokud to nejde, můžete zpětné odkazy poměrně snadno nasbírat i u svých dodavatelů nebo obchodních partnerů. Spojenectví dále hledejte také u sobě rovných provozovatelů jiných webů. 

A podle jakých kritérií bychom si měli weby, se kterými zvažujeme spolupracovat, vybírat? Ze všeho nejdůležitější je tématická relevance. Čím více se web, od kterého chci zpětný odkaz získat, blíží tématu mého webu, tím lépe. Je to důležité pro vyhledávače, ale také pro uživatele. V reálném světě bude web, který prodává garážová vrata, jen těžko odkazovat na e-shop s parfémy, upozorňuje SEO konzultant na volné noze Martin Šimko. Pamatujte, že vyšší podobnost buduje i vyšší hodnotu odkazu. Pokud jste našli vhodného partnera, zkuste o něm zjistit co nejvíce informací a zaměřte se na kvalitu jím šířeného obsahu. Výměna odkazů má smysl s provozovateli webů, kteří mají kvalitní náplň a prokazují dlouhodobou aktivitu. Měli by být aktivní na sociálních sítích a v diskuzích, říká Pavel Ungr, nezávislý konzultant online marketingu a SEO. Ideální jsou pro spolupráci stránky s vlastním obsahem, který pravidelně přibývá a je čtený. Že jsou stránky navštěvované, můžete jednoduše zjistit třeba podle aktuálních komentářů čtenářů. 

Rozhodujícím faktorem by měly být metriky. Důležitým prvkem je počet odkazujících domén – čím více, tím lépe – nebo S-rank, dodává Pavel Ungr (www.pavelungr.cz). Zjistěte si také, jak dlouho web funguje. Je pochopitelné, že je-li doména s delší historií dobře spravována, bude mít větší autoritu a zajímavější online profil než začátečníci, o kterých nikdo neví. Stáří domény se dá zjistit pomocí řady specializovaných nástrojů. S faktory jako jsou indexace nebo přirozenost odkazového profilu vám zřejmě bude muset pomoci odborník, ale i toto je důležité. 

Psali jsme: Dobrý hospodář se bez UTM parametrů neobejde. Analyzujte

Partnerský web by měl být dobře strukturovaný, aby se na něm návštěvník neztrácel a snadno se dostal k vašemu odkazu. Obezřetní buďte tehdy, když na web vede mnoho odkazů z jedné konkrétní domény. Vyhledávače to mohou považovat za podezřelé. Například Google se zaměřuje na ty stránky, které jsou součástí prolinkované sítě. Poznáte je tak, že mívají v patičce nebo na nějakém postranním panelu uvedeny seznamy partnerů. 

Tím se dostáváme k otázce, zda je lépe umístit na partnerské weby celé texty včetně odkazů, nebo se spokojit třeba jen s možností prokliku v patičce. Odkazy v patičkách jsou až na pár výjimek zbytečné až škodlivé. Nejlepší je, když je odkaz na váš text stále viditelný z úvodní stránky. Vždy bychom se měli snažit získávat odkazy z míst, která vidí i uživatelé, ne jen roboti, což právě patičky nejsou. Zrovna nedávno jsem řešil penalizaci webu, který měl drtivou část odkazového portfolia z patiček jiných webů. Ideální je mít odkaz v rámci obsahového bloku na stránce. Vyhledávače dokážou velice dobře detekovat, kde se odkaz v rámci stránky nachází a podle toho mu přidělit hodnotu. Obecně platí, že čím výše, tím lépe jak pro návštěvníky, tak pro vyhledávače, uvádí Martin Šimko.

Uvědomte si, že váš odkaz by se na takovém webu mezi záplavou dalších stejně ztratil. A to zvlášť na webu, který nemá nejlepší relevanci. Výměnu odkazů mohou usnadnit některá specializovaná fóra a služby. Není to ale ideální řešení. Nenechte se proto zlákat nabídkami, které přijdou samy od sebe. Mohli byste se snadno dostat do problémů s vyhledávači. Vždy pamatujte na to, že hodnocení vašeho vlastního webu do značné míry ovlivňují i weby, které na ten váš odkazují. A to jak v pozitivním, tak v negativním slova smyslu. Vždy si položte otázku, zda vám stojí za to umístit odkaz na ten který web. Základem je pochopit, co je pro daný web i jeho čtenáře opravdu důležité. Zkuste se zamyslet nad tím, co by bylo zajímavé pro vás, říká Pavel Ungr. 

A jak jiný web nejlépe oslovit s nabídkou neplacené spolupráce? Co nabídnout? Důležité je zjistit, kdo za webem stojí a jaké s ním má cíle. Když jde o blog, který píše maminka na mateřské dovolené, bude jí možná stačit, když jí poradíte, co by na svých stránkách mohla zlepšit. Případně přijďte s nabídkou dárku nebo barteru. Pokud jde ale o čistě komerční web, který má za cíl vydělávat, je potřeba přijít s jinou nabídkou. Poskytněte váš produkt třeba výměnou za recenzi, uspořádejte pro web soutěž a podobně. 

Dále čtěte: 5 nejběžnějších chyb, které brání vašemu e-shopu v indexaci

fin 25 - early cena

Penalizace

Snažit se ošálit internetové vyhledávače, které považují zpětné odkazy vedoucí na webové stránky za jeden ze základních prvků pro určení pořadí stránky na určené klíčové slovo, se nevyplácí. GoogleSeznam se proto snaží zabránit manipulování svých výsledků a mají nastavenou celou řadu pravidel, která je dobré znát a neporušovat. Rizika jsou poměrně velká, od zhoršení pozic ve vyhledávání až po vyřazení z indexu. Případná penalizace často trvá měsíce až roky a připraví vás o velkou část obratu od návštěvníků, kteří přes vyhledávače na web přicházejí, varuje Martin Šimko (www.martinsimko.cz). Penalizace hrozí jak za příchozí, tak za odchozí odkazy. To znamená, že si musíte dávat pozor, kde zpětné odkazy získáváte, ale i na to, kam odkazujete vy. 

Penalizace hrozí například v těchto případech: 

  • vytvoření velkého množství zpětných odkazů během krátkého časového úseku
  • většina odkazů míří pouze na pár podstránek webu
  • texty odkazů jsou z velké části stejné a zaměřené na hlavní klíčová slova a ještě třeba i v prvním pádě
  • odkazy vedou z patiček, výměnných lišt nebo z výměnných systémů
  • odkazy vedou z tematicky nepříbuzných stránek

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).