Úředním obsílkám kvůli e-občankám neunikneme, možná

2. 10. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Ministerstvo vnitra dokončilo zákon, který zavede e-občanku. Pomocí ní budou lidé přistupovat ke svým datovým schránkám a vybírat si úřední dopisy elektronicky. Bude to komfort nebo spíš nátlak státu na příjímání úředních dopisů?

e-government má svou další vlaštovku. Je jím elektronický občanský průkaz, který umožní lidem přistupovat ke svým úředním dopisům stejně jako k běžným e-mailům. Pokud vše klapne, bude zákon, který e-občanku zavádí, platný od 1.1.2010. Podmínkou však je, že se zákon nebude nikde zdržovat a propluje všemi komorami Parlamentu bez povšimnutí. O e-občance informovaly Hospodářské noviny.

Nový průkaz, který bude vypadat jako platební karta s fotografií a jménem, ušetří svým uživatelům čas. Nebudou se muset trmácet na svou poštovní pobočku, aby si vyzvedli dopis s barevným (nepopulárním) pruhem, protože je zrovna doručovatelka nezastihla doma, a v klidu si ho přečtou z domova. Je tu ale velké ALE.

I když je e-občanka zdůrazňována jako zvýšení komfortu pro své držitele, zároveň jim zavádí povinnost si takové dopisy přečíst, respektive po jejich doručení do datové schránky budou ze strany úřadů považovány za doručené. Adresát se tak už nebude moci vykroutit například ze soudního jednání, ke kterému bude předvolán. Pro státní správu je takový způsob doručování velmi pohodlný. Nebude muset obsílky urgovat a zastihne svého adresáta, kdykoli se jí zachce. Ten se pak nevyhne prakticky ničemu, k čemu ho úřady budou chtít svým dopisem donutit. Nabízí se otázka, jak se státní správa zaručí, že tento systém nebude ze strany úředníků zneužíván. Čtěte více: E-government, kladivo na byrokracii už klepe na dveře

Že si úředníci vykládají zákony po svém, zažil každý z nás na vlastní kůži a jejich písemná rozhodnutí jsou někdy úplně na hlavu, tedy pokud jim adresát plně rozumí, což není rovněž pravidlem. Druhou otázkou je, jak bude takový systém zabezpečen. Podle informací Hospodářských novin bude k šifrování použit PIN, který bude zakódován přímo v občance. Ministerstvo vnitra tak chce obejít elektronický podpis, který veřejně shazuje, přičemž doposud to je jediný elektronický prostředek, jak s úřady komunikovat. Co si budeme povídat: kolik lidí elektronický podpis má a používá? Pro běžného člověka je to příliš složité, řekl Hospodářským novinám náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček, který projekt připravuje. Diskutujte: Finančák požadoval „vytopené“ doklady

Necháte si vystavit e-občanku?

Vytvořit složitý systém, aby lidé mohli s úřady alespoň částečně komunikovat elektronicky, a pak to celé shodit ze stolu, je opravdu podivné. Vypadá to, že s elektronickým podpisem vláda šlápla vedle a teď to chce nahradit projektem, který nebude určitě nejlevnější a navíc i lehce zneužitelný. Zabezpečení pomocí jednoho čísla je na dnešní poměry opravdu výstřelkem neználka internetového prostředí. Proč bych se jako občan nemohl vymluvit, že jsem dopis do své datové schránky prostě nedostal? Že by se mi do schránky někdo naboural a celou mi ji záhadně smazal? Hm, byl to asi hacker! Čtěte více: eJustice: Na soud přes internet

Naštěstí u e-občanky budou mít lidé, kteří nepracují pro státní správu, na výběr. Dopisy mohou buď dál dostávat poštou, nebo si zažádat o zřízení elektronického občanského průkazu a vše si vybírat elektronicky. U firem ale zřejmě bude situace jiná. Ty mohou datovou schránku, jak zdroj komunikace s úřady, dostat povinně. I když podnikatelé projekt e-governmentu vítají, otázkou je, jak dlouho jim takové nadšení po jeho kompletním spuštění vydrží. Čtěte více: E-government: Datové (poštovní) schránky pro každou firmu

Reklama

ŠKOLENÍ: Elektronická komunikace s úřady a datové schránky

Datové schránky - logotyp větší

Školení je určeno běžným uživatelům datových schránek z řad podnikajících i nepodnikajících fyzických osob, ale také právnických osob, které budou datovou schránku používat bez zřízení spisové služby. Dozvíte se, co je datová schránka, komu je určena povinně a kdo si ji může aktivovat dobrovolně. Ukážeme si, jak datovou schránku zpřístupnit, zasílat jejím prostřednictvím dokumenty a jak komunikovat s orgány veřejné moci.

Proč kurz absolovat?
Před samotnou aktivací datové schránky se seznámíte s její obsluhou, naučíte se přijímat a ukládat dokumenty, včetně jejich konverze do listinné podoby. Zjistíte, že používání schránky není vůbec složité a její zřízení může uživateli ušetřit spoustu času. Na školení bude hostovat odborník, který prozradí více o použité technologii a dalších technologických možnostech a výhodách elektronické komunikace. Registrovat ihned

Aktuální cena: 1 245 Kč bez DPH

Tlačítko: Registrovat

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).