Úspěch se dostaví, když se na crowdfunding pořádně připravíte

14. 8. 2019
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Za úspěšnými crowdfundingovými projekty se skrývají měsíce příprav a ne vždy záleží jen na samotném projektu. Co patří k tajemství úspěchu?

Crowdfunding založený na financování od jednotlivců se na jednu stranu jeví jako snadný způsob získání peněz. Za každým úspěšným projektem je však spousta práce. 

Crowdfunding je vhodný nastroj pro všechny velikosti firem. Zatímco začínající firma jej může použít pro validaci produktu na trhu, střední firma zase pro vstup na nový zahraniční trh, případně pro tvorbu komunity. Větší firmy pak vidí v crowdfundingu marketingový potenciál a mohou jej využít například pro ověření produktu u cílové skupiny zákazníků. Jako nástroj pro rozjezd a získání prostředků využili kampaň na Hithitu například Amálie Koppová a David Helidor stojící za značkou Nemléko. Díky kampani se dostali do povědomí lidí, začali spolupracovat s influencery a využili také možnost PR podpory. To vše jim hodně pomohlo. Více se o nich dozvíte v příběhu Vsadit na veganské potraviny se jim vyplatilo. Jak jejich „nemlékárna“ funguje?

Nepodceňte přípravu ani marketing

Podle Martina Vítka, spoluzakladatele společnosti Fundchaser, je základem úspěšné crowdfundingové kampaně dobrá příprava, unikátní produkt a správné zacílení na zákaznickou skupinu. Z hlediska přípravy doporučuje udělat takzvanou předkampaň. Ta má za cíl ověřit zákaznickou skupinu a vybudovat si dostatečný počet zájemců, kteří produkt zakoupí ideálně hned v první den po startu kampaně. Měla by trvat minimálně tři měsíce. V jejím průběhu budujete vlastní komunitu kolem produktu, ale zároveň pracujete na audiovizuálních materiálech, připravujete na novou kampaň svého výrobce a vytváříte texty, odměny a marketingové procesy pro samotný start, dodává.

O důležitosti přípravy ví své také Petra BarešováPetrem Krátkým podnikající s Vykrajovátky na přání. Ti se totiž pro crowdfundingovou kampaň rozhodli spontánně téměř ze dne na den a nikomu to nedoporučují. Zpětně totiž vidí, že je dobré si to vše krok po kroku promyslet. V tomto to bylo náročné a navíc pořád jsme jeli vykrajovátka a zároveň kampaň, vzpomíná Petra Barešová v článku V baťovském domku tvoří Vykrajovátka na přání. Podívejte se jim pod ruce. Správně však volili vykrajovátka jako odměny, s čímž souhlasí i Martin Vítek dodávající, že odměny by měly být produktem, pro který kampaň tvoříte

Podobně jako v ostatních marketingových disciplínách je i u crowdfundingových kampaní důležitý příběh, což podotýká také Aleš Burger, CEO Hithit.cz. Ten dodává, že pokud produkt za nic nestojí, nepomůže mu ani dobrý příběh. Ale pokud je projekt „prodáván“ s příběhem, určitě vybere daleko více a je třeba do popisu přidat kromě důležitých dat i trochu souvislostí a emocí. 

Dále také upozorňuje na důležitost samotného marketingu, protože řada lidí si myslí, že stačí umístit svůj projekt na Hithit a stane se zázrak. Tak to však není, je to jen platforma, která vám to umožní. Pokud sami nepřiložíte ruku k dílu, asi neuspějete. Máme denní návštěvnost kolem dvaceti tisíc a přes sto tisíc lidí odebírá náš newsletter, ale je to hlavně váš projekt. Musíte ho propagovat, zdůrazňuje. Rebecca Andruszka, odbornice na neziskové organizace a aktivistka, v článku radí, abyste vyprávěli příběh v různých podobách a především na různých místech. Základem by měla být stránka kampaně, ale využít můžete také e-maily, váš web nebo sociální sítě. Celkově to znamená, že musíte svůj příběh sdělit několika slovy, ale zároveň jej rozšířit na několik odstavců. Chcete-li to udělat správně, musíte do toho být ochotni investovat nezbytný čas a zdroje, popisuje. 

Přečtěte si více o vyprávění příběhů v článku Storytelling je umělecká disciplína, ale i řemeslo, které může využívat každý

Odměny, cíl, nebo text?

Crowdfundingový projekt se točí kolem stanoveného cíle a souvisejí s ním především odměny, které jeho autor nabízí přispěvovatelům. Další nedílnou složkou je pak obsah v podobě textů a grafiky a také marketing. Aleš Burger klade na první místo odměny, dále marketing a cílovou částku. Podle něj je totiž potřeba se na projekt dívat hlavně ze strany kupujícího jako na nabídku. Hithit není žádná charita, jsme e-shop a lidé u nás nakupují. Právě proto je rozhodující atraktivita nabízených odměn nebo, chcete-li, zboží, dodává. Cílová částka není tak důležitá díky tomu, že pokud zadavatel neuspěje, tak peníze přispěvovatelům přijdou zpět.

David Friedl, další zakladatel společnosti Fundchaser, upozorňuje, že je třeba nastavit balanc mezi tím, aby obsah a grafika návštěvníka bavily, neobtěžovaly a zároveň ho informovaly o všem potřebném předtím, než se rozhodne kampaň podpořit. Kampaň musí být zábavná a zároveň věrohodná, její cíl by měl být jen tak vysoký, aby bylo možné při jeho dosažení splnit vše, co slíbíte, radí.

Podle Aleše Burgera je také důležité být upřímný a ukázat váš opravdový zájem. Proto je podle něj dobré vystupovat na videích osobně, protože lidé chtějí vidět, komu posílají peníze. Efektní 3D animace a vzletné reklamní slogany si nechte na dobu, kdy bude váš byznys velký a úspěšný. Používejte vlastní sociální sítě, neskrývejte se za agentury, které vám slíbí, že to za vás zařídí, dodává.

Pokud potřebujete ukázat nějaké prostředí, můžete vsadit také na 360° video, kterému jsme se věnovali v článku Díky 360° videu můžete zažít i ukázat nepoznané. Zkuste to

MM 25 baliček

Bez strategie to nepůjde

Na samém začátku byste si měli udělat rešerši a zjistit, zda je váš produkt vůbec vhodný pro crowdfunding, vybrat si platformu a způsob financování. Pak je třeba si ujasnit, co by vám crowdfundingová kampaň měla přinést a také jestli pro ni máte odpovídající rozpočet. Cílem kampaně by neměl být primárně fundraising. Pokud nad kampaní přemýšlíte, měli byste ji tvořit za účelem vstupu na nový trh, validace vašeho produktu na trhu, vybudování komunity kolem vašeho produktu anebo jako důkaz pro potenciálního investora, že je o váš produkt zájem, dokážete ho vyrobit a doručit s odpovídajícím zákaznickým servisem, vyjmenovává Martin Vítek.

Aleš Burger doporučuje mít před vznikem kampaně zmapovaný trh, vymyšlený marketing a alespoň základní představu o byznys plánu. Na Hithitu je to zatím takové podnikání na zkoušku, která může ukázat cestu nebo vám dát zpětnou vazbu trhu, že o váš produkt není zájem. Na druhou stranu, pokud na Hithitu uspějete, a často se stává, že firmy uspějí mimořádně výrazně, hned po skončení kampaně je z vás skutečný podnikatel se vším všudy. Máte cashflow, zakázky, kvalitní databázi klientů a můžete to hned rozjet ve velkém, doplňuje závěrem. 

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).