Život na vesnici může být zajímavý, ale na druhou stranu se může změnit v nepohodu. Ve městě je přeci jen více možností, jak nudu zahnat. Většině lidí, kteří ve větších městech vyrostli nebo tam například po studiích zůstali, chybí servis, který v naší republice najdete jen na málo vesnicích. I tuto situaci se však spousta lidí snaží změnit. Rozhodnou se tak i přes spoustu handicapů, které jsou s tím spojené, na vesnici podnikat. Jenže pozor – na podnikání na vesnici už si vylomil zuby nejeden odvážlivec.
Nováčkové to mají všude těžké, takže drobnou výhodu mají ti, co začali s podnikáním záhy po revoluci. Například při otevření obchodu řekněme třeba se smíšeným zbožím tehdy ještě nebyla velká konkurence v podobě různých super a hypermarketů, se kterými se v poslední době roztrhl pytel a jejichž síť se v současné době rozplétá nejen na okrajích velkých měst, ale proniká už také do městysů i větších či menších vesnic. Otázkou je, jestli se toto větvení velkým obchodním řetězcům vyplatí, protože lidé si už navykli jezdit nakupovat do měst a „užít“ si trochu vzruchu, který na vesnici mají jen málokdy. Odpovědi však určitě najdou jejich početné týmy manažerů.
Čtěte také: Praha má nejvíce podnikatelů a jejich počet stále roste
Podnikání na venkově bývá jedinou možností k výdělku
Vlastní podnikání je pro obyvatele venkova jednou z možností, jak si vydělat. A to hlavně z důvodu nedostatku pracovních příležitostí a také proto, že větší města jsou pro některé sociální vrstvy obyvatel často málo dostupná například kvůli problematickému dopravnímu spojení. Když na vesnici není práce, tak lidé, kteří mohou, jezdí do města, kde si samozřejmě i nakoupí. Vesničtí prodejci jsou pak závislí hlavně na maminkách s malými dětmi a důchodcích, kterým se někam „daleko“ jezdit nechce. A pak v místech, která mohou nabídnout třeba nějakou zajímavou pamětihodnost, také na turistech. Ve spoustě vesnic zmizely obchody se smíšeným zbožím a nahradily je pobočky různých nadnárodních obchodních řetězců, ale ty prodávají to samé, co jinde.
Šancí drobných podnikatelů nejen v potravinářství, ať už jde o cukrárny, pekařství či masny, je tak zaměřit se na místní produkty a netradiční zboží, které v supermarketech jen stěží dostanete. A co jich naše země nabízí – vezměte si třeba med, kvalitní farmářské produkty, výrobky ze dřeva nebo různé pletené či ručně šité oblečení a ozdoby do nejen vesnických domácností. V poslední době se však na vesnicích setkáváme s podnikáním i v jiných oborech, které se mimo město dříve moc nevyskytovaly, nebo se jim hrubě nedařilo. Na mysli mám například benzinové pumpy. Ty se teď třeba předhánějí v tom, jak přilákat své klienty nejen levnějšími pohonnými hmotami (raději nebudu rozebírat, jak se to dá udělat).
Čtěte také: Proud investic k pokrytí nezaměstnanosti Ústeckého kraje nestačí
Zbourejte mýty a získejte si i své „závistivé“ sousedy
Jako ve všem tak i v podnikání je to především o nápadu a originalitě. Když se vám podaří s něčím takovým přijít, můžete uspět kdekoliv v místě svého bydliště. V případě něčeho, co tu ještě není, si navíc myslím, že máte naopak větší šanci uspět mimo město, protože tam je větší šance, že si vašeho počinu někdo všimne a začne podnikat ve stejném oboru jako vy. Naopak v případě něčeho klasičtějšího jako například kadeřnictví nebo kosmetika bude hodně záležet mnoha dalších faktorech, které je potřeba převést do praxe tak, aby podnikání bylo úspěšné a zákazníci se jen hrnuli.
Všeobecně se dost lidí přiklání k názoru, že smysl takto podnikat má pouze ve městě, protože lidé na vesnici jsou zvyklí na sobě šetřit. A nejen na sobě, uspořit se snaží také na řemeslnících a dalších službách. Spousta si drobné práce udělá sama, a když to náhodou neumí, tak „zaskočí“ soused nebo příbuzný. A když i tahle možnost zklame, v hospodě řemeslníka najdeš vždycky. Dalším problémem je lidská závist. Každý, kdo by se snad měl líp, je pro ostatní trnem v oku. A jak bohužel známo, úspěch se v této republice „neodpouští“. A to nejen na poli podnikatelském. Někteří k vám třeba do kadeřnictví nepůjdou už z principu: „Proč bych jí (mu) měl nechat vydělat, když já na to nemám, nebo mě to kadeřnictví nenapadlo dřív?“
Čtěte speciál Začínající podnikatel
Originalita a nápad – to je to, co láká
Pro úspěšné podnikání mimo velká města je prostě důležité najít něco, co zákazníka nejen přitáhne, ale už se mu nikam jinam, tedy ani do města, za touto službou či zábavou nebude chtít. Tedy jinými slovy zkusit podnikat v něčem, co na vesnici nebylo a může se to lidem líbit. A to nejen místním, ale i z okolních vesnic a nejlépe pak i z blízkých či vzdálených měst. A že to jde, potvrzují například pěkná „vesnická“ koupaliště (byť jde jen o sezonní záležitost) nebo v posledních letech velmi oblíbená golfová centra. A to nejen ta klasická, ale i jejich zmenšené napodobeniny jako jsou různé mini, crazy nebo adventure golfy. A důležitá je samozřejmě i podpora vedení obcí. Když radnice nepomůže, stěží si atraktivního živnostníka udrží. A tak se podnikatelům snaží vycházet vstříc třeba tím, že jim prostory pro podnikání nabízejí mnohem výhodněji než ve městech.
Každý, kdo se chystá začít podnikat, by si měl prostě rozmyslet, jak budou jeho potenciální zákazníci na jeho služby reagovat a jestli má šanci v daném místě podnikání uspět. Jde tedy o to prodávat služby nebo zboží, které jsou v dané lokalitě žádané. Vesnice se nikdy městu nemůže svými možnostmi vyrovnat, může se mu však v mnohém přiblížit.