Úspěšnost vymáhání daňových nedoplatků roste, klesá objem vymáhaných částek

31. 7. 2019
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Úspěšnost vymáhání daňových nedoplatků v rámci finanční správy stoupá. Je to především tím, že se výrazně snížil objem vymáhaných nedoplatků.

Za poklesem vymáhaných nedoplatků stojí podle finanční správy důsledky koncepce správy a vymáhání nedoplatků, která byla přijatá koncem roku 2016.

Úspěšnost vymáhání narůstá

Zatímco v roce 2015 činila úspěšnost vymáhání daňových nedoplatků 13 %, loni to již bylo 42 %. Jak upozornila finanční správa, vymáhání nastupuje až po uplatnění ostatních zákonných způsobů, jimiž finanční úřady mohou přimět daňové dlužníky k splnění jejich daňové povinnosti. Největší objem zaujímají nedoplatky u DPH. Finanční správa je v této oblasti na správné cestě, protože celkový objem daňových nedoplatků se každoročně snižuje a úspěšnost vymáhání stoupá, uvedla generální ředitelka finanční správy Tatjana Richterová.

Nárůst úspěšnosti je způsoben především poklesem celkového objemu vymáhaných nedoplatků. Zatímco v roce 2015 vymáhaly úřady k polovině roku 89 miliard korun, letos to už bylo jen 28 miliard. Reálně vymožené částky za první pololetí se pak v posledních letech pohybují mezi 5,6 a 6,6 mld. korun.

Vývoj vymáhaných a vymožených nedoplatků (mld. Kč)
Stav k 30. 6. 2015 30. 6. 2016 30. 6. 2017 30. 6. 2018 30. 6. 2019
Vymáháno 88,9 74,7 40,7 38,1 28,1
Vymoženo 5,6 5,7 6,5 5,9 6,6
Úspěšnost vymáhání nedoplatků (%)
Rok/měsíc 2015 2016 2017 2018 2019
červen 6,3 7,6 16,0 15,4 23,5
prosinec 13,0 30,2 36,4 41,7

Co stojí za nárůstem úspěšnosti

Postupný pokles objemu evidovaných nedoplatků koresponduje podle finanční správy s pozitivním stavem české ekonomiky a souvisejícím růstem zaměstnanosti a mezd. V oblasti vymáhání se kladně projevují důsledky koncepce správy a vymáhání nedoplatků FS ČR, přijaté koncem roku 2016. Byla rozšířena neformální komunikace s dlužníky za účelem plnění jejich povinností. Dále byla rozvinuta a vymáhacím útvarům je poskytována pravidelná automatizovaná podpora v podobě aktualizovaného přehledu o provedených a možných dalších vymáhacích postupech vůči dlužníkům. Plynule zaváděná opatření umožňují vymáhacím útvarům zefektivnit práci s nedoplatky, což má pro stát pozitivní fiskální přínos, uzavřel Petr Habáň, mluvčí Generálního finančního ředitelství (GFŘ).

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).