Uvažujete o franšíze? Čtěte, co je důležité zvážit, než po konceptu sáhnete

16. 8. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Nadchnout se pro již fungující koncept nestačí. Před rozhodnutím, zda začít provozovat franšízu, zvažte několik důležitých věcí.

V České republice se franšízovým konceptům daří. Na výběr je aktuálně více jak 250 franšíz. A to v různých oborech. Od makléřské oblasti až po restauratérství, drogistiku či například lékárenství. Sáhnout lze jak po zahraničních konceptech, tak i po těch českých. 

Jaké franšízové projekty jsou aktuálně na výběr, najdete na stránkách České asociace franchisingu (ČAF). Ta také upozorňuje hned na několik věcí, které je třeba při výběru zohlednit. 

1. Zvažte, zda je tento způsob podnikání skutečně pro vás

Není dobré se rozhodovat impulzivně. Pátrejte po zkušenost jiných. Je třeba vzít na vědomí, že i když kupujete známou značku, není hned úspěch zaručen. 

Pokud chcete využít svou kreativitu a rádi byste do podniku dali něco ze sebe, raději na tento způsob podnikání nesázejte. Mohlo by vás to zklamat. Franšízing není pro kreativní lidi, nápady po vás nikdo nechce

Zeptejte se také vaší rodiny a blízkých, zda s tímto rozhodnutím souhlasí. Pokud máte pocit, že překypujete kreativitou a stovkami nápadů, do franšízingu se také nehrňte, protože zpravidla vyžaduje, abyste se řídili podle dodaného manuálu, což by vám nemuselo být příjemné, radí Jiří Lošťák, odborník na franšízové podnikání ČAF.

2. Vyberte si vhodný obor 

Mějte přehled o tom, jaké koncepty jsou k mání, a zvažujte obor, který je vám vlastní. Může se jednat o obor, ke kterému máte blízko, orientujete se v něm a víte, co obnáší. Je však také možné, že budete chtít změnu a zkusit něco zcela nového. 

Psali jsme: Kdy se skutečně vyplatí franšízing? Přinášíme pro a proti

Nemusíte se toho obávat, správný franšízor by vám měl vše důkladně vysvětlit, proškolit vás a naučit vás důležité postupy. Pokuste se sami odhadnout, jak se vámi vybraný obor bude vyvíjet do budoucna a jaké nabízí možnosti. 

3. Zvažte své finanční možnosti 

U franšízingu bohužel zpravidla není možné začít s nulovým kapitálem. Kromě klasických nákladů spojených se zahájením podnikání, jako je nájem nebo vybavení, je u franšízy potřeba zaplatit také licenční a průběžné poplatky. Výše těchto poplatků se u jednotlivých systémů velmi liší, a tak můžete začít s několika tisíci, ale i miliony, říká Jiří Lošťák. 

Čtěte také: Pro start podnikání sáhněte po franšíze. Podle čeho se orientovat při výběru?

Na franšízu je možné si také vzít půjčku u banky, ale i tak by měl být vlastní vklad alespoň 50 %. Stanovte si reálné cíle, kterých byste s franšízingem chtěli dosáhnout. Poté můžete zúžit váš výběr konceptů na ty, které vaše finanční požadavky splňují. 

4. Prověřte si vybrané koncepty 

Prohlédněte si důkladně internetové prezentace a zkuste se také poohlédnout, jak se o firmě píše v médiích. Bavte se o ní s lidmi a zjišťujte jejich názory a zkušenosti. 

Vyžadujte, aby vám dal franšízor důkaz, že je jeho koncepce přenositelná, přičemž tímto důkazem jsou již fungující úspěšné podniky. Ověřte si, zda má daný produkt na trhu dostatek odbytových možností. Zajímejte se, v čem jsou konkurenční výhody konceptu, co jiného oproti ostatním může nabídnout vám a vašim zákazníkům. Rozhodně s franšízorem také projednejte finanční stránku. Jeho propočty berte v potaz jako ukazatel, ale určitě si vše ještě důkladně spočítejte i sami, doporučuje Jiří Lošťák.

5. Dejte na svou intuici

Jestliže budete mít během vybírání o jakémkoliv konceptu nějaké pochybnosti nebo se vám bude zdát, že franšízor s vámi nejedná úplně fair, raději se mu vyhněte a vsaďte na koncept, který vás ničím neodrazuje. Při konečných jednáních se zaměřte hlavně na podpis smlouvy, kterou důkladně pročtěte. Odborníci doporučují určitě přizvat právníka, nejlépe takového, který se na franšízing specializuje.

Výhody a nevýhody franšízového podnikání

Ve stručnosti lze shrnout výhody a nevýhody franšízového podnikání proti klasickému v těchto bodech:

Výhody

  • Ověřené know-how (franšízor stále investuje do vývoje a trvale zlepšuje koncept s cílem zajistit větší prosperitu všem členům sítě).
  • Jednotný marketing, známá značka (žádné starosti s propagačními materiály, reklamou, nabídkou zboží či služeb).
  • Dlouhodobé partnerství (trvalá hodnota, s kterou může franšízant nakládat – prodat, přenechat, …).
  • Možnost výměny informací, nikdy nejste na problém sami (školení, vzdělávání, konference, setkání franšízantů,…).
  • Výhody z rozsahu (levnější nákup, pojištění, mobilní volání, rekreace, …).

Nevýhody

  • Potřeba kapitálu pro nákup a rozjezd franšízové provozovny (předpokládá se, že zájemce o franšízu má alespoň 40 % vlastních prostředků z předpokládaných nákladů na otevření provozovny, ostatní je možné řešit půjčkou, či jinak).
  • Částečné omezení podnikatelské samostatnosti (je třeba dodržovat know-how sepsané v provozní příručce a pravidla daná ve franšízové smlouvě).
  • Riziko selhání jiného franšízanta, a tím poškození i ostatních členů sítě (v systému existuje velká vzájemná odpovědnost – udělá-li chybu jeden franšízant, může to mít neblahý dopad na všechny, obdobně může pochybit i centrála, a důsledky mohou mít dopad na všechny členy sítě).
  • Platba franšízových poplatků (poplatky jsou jednorázové/nákup licence a průběžné/většinou z obratu bez DPH + příspěvek na společný marketing).
  • Kontrolní činnost ze strany franšízora (kontrola dodržování know-how).

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).