Obnovení moratoria přitom doporučovala Hospodářská komora ČR jako jednu z kompenzací, ale vláda ani banky k plošnému opatření nepřistoupily. Moratorium se vztahovalo na úvěry a hypotéky u jakékoliv banky a nebankovního poskytovatele, které byly sjednány před 26. březnem 2020. Přistoupilo se k němu během nouzového stavu, kdy řadě domácností rapidně poklesly příjmy, bez kterých se těžce splácí úvěrové produkty.
Co se dozvíte v článku
Situaci budou dále sledovat
Ministryně financí Alena Schillerová v tiskové zprávě sdělila, že pečlivě zvažovala, zda úvěrové moratorium neprodloužit, ale zástupci bank a nebankovních poskytovatelů ji ujistili, že budou klientům vycházet vstříc a zvolí pro ně řešení na míru, které bude v jejich situaci nejvhodnější. Budeme dál pravidelně komunikovat s poskytovateli úvěrů i neziskovým sektorem, a pokud by se situace na trhu změnila, budeme připraveni podniknout takové kroky, abychom ochránili občany před dluhovou pastí,
doplňuje.
Profesní sdružení, jako je Česká leasingová a finanční asociace nebo Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů, budou společně s neziskovými organizacemi Člověk v tísni a Poradna při finanční tísni situaci na poli půjček dále monitorovat. Především budou sledovat, jestli věřitelé skutečně dodrží příslib vstřícného přístupu k lidem, kteří se nezaviněně dostali do finančních těžkostí. Jestliže věřitel nebude připraven rozumným návrhům vyhovět, doporučujeme obrátit se na dluhové poradny Člověka v tísni, Poradny při finanční tísni a dalších neziskových organizací. Lidé by se naopak měli vyhnout tomu, že si na splácení budou znovu půjčovat a vytloukat tak ‚klín klínem‘,
říká David Borges z Člověka v tísni.
Co je zakázáno a na co mám nárok?
Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat.
Kolik klientů se ozývá?
Jak jsme informovali v článku, banky jsou opravdu připraveny svým klientům pomoci. Například v mBank, když klient bude chtít odložit své splátky na půjčce, se chystají žádosti vyhovět, pokud se bude jednat o ztrátu zaměstnání nebo nemoc. Ve Fio bance se klienti ozývají postupně a průběžně. „Se všemi situaci řešíme individuálně a snažíme se najít optimální řešení,“ popisuje tiskový mluvčí Jakub Heřmánek.
Komerční banka nabízí možnost snížení splátky úvěru (případně její odklad) dlouhodobě, tedy nezávisle na situaci související s koronavirem. Klienty, kterým skončilo moratorium k 31. 10., jsme oslovovali již před tímto termínem. Ze zjištění vyplývá, že počet žádostí o další pomoc ze strany banky by se mohl pohybovat v řádu vyšších stovek a jejich aktuální počet potvrzuje naše odhady,
sděluje Michal Teubner, tiskový mluvčí Komerční banky. Podle Lucie Brunclíkové, ředitelky komunikace a marketingu Banky CREDITAS, byla doba moratoria předem daná, takže s ní od začátku mohli všichni přesně počítat. Ale spíš jde o to, že ti, kteří věděli o očekávaných potížích se splácením po konci období bez splácení, se ozvali již během tohoto období a byl dostatek času situaci řešit,
shrnuje.
Jak zdůrazňuje Petr Plocek, Head of Identity & Communication z UniCredit Bank, pro banky bylo obecně klíčové, aby se jejich klienti po skončení moratoria dostali zpátky do režimu schopnosti dál splácet. U nich většina klientů neměla problém se do standardního režimu splácení bezproblémově vrátit. U úvěrů, kde byl odklad nastavený jen do konce července, si o jeho prodloužení požádalo jen nízké procento klientů, drtivá většina se od srpna bez problémů vrátila do běžného režimu a v současné době evidujeme jednotky žádostí,
uvádí. Také v Raiffeisenbank jde o nízké procento klientů. Celkově očekáváme, že nás o další odklad požádá cca 10 % klientů, kteří využili moratoria,
doplňuje Petra Kopecká, External Communicaton Manager. Podobně v ČSOB je statistika první půlky listopadu v souladu s jejich očekáváním a o odklad splátek či jinou úlevu požádaly řádově desítky subjektů.
Jak serveru potvrdil Filip Hrubý z tiskového centra České spořitelny, tak oni nyní identifikují 77 firemních a 2937 retailových žádostí o odklad. Pokud jejich klienti využili odklad splátek v průběhu března-října 2020 a nyní využije nový individuální odklad nebo snížení splátek, tak nebude uveden v registrech dlužníků. Retailoví klienti mohou k žádosti o pomoc využít webového formuláře nebo zavolat na speciální telefonní linku a firemní klienty se mají obrátit na své bankéře.
Jak banky konkrétně pomáhají
Ve Fio bance může být formou pomoci z jejich strany odložení splátek nebo třeba úprava výše splátek. Každý případ s klienty řeší individuálně na základě jejich žádosti. Podobně jsou na tom v Raiffeisenbank, kde se primárně jedná o možnost úpravy splátkového kalendáře. V ČSOB klienti v současné době poptávají řešení z oblasti e-commerce a případně financování svých podnikatelských aktivit. V případě, že jsou klienti zasaženi pandemií a nedisponují dostatečnými prostředky pro řádné splácení svých závazků, je možné se na banku obrátit a jednat o odložení splátek,
doplňuje Jaroslav Šimsa, manažer segmentu Firemní bankovnictví ČSOB.
V UniCredit Bank ke každému klientovi přistupují individuálně a u těch rizikových pravidelně analyzují jejich schopnost úvěry splácet. U korporátních klientů, kteří zažádali o odklad splátek, společně do konce roku připraví mimořádné zhodnocení jejich schopnosti splácet s cílem individuálně vyhodnotit situaci každého jednotlivého klienta včetně dopadů pandemie na jejich podnikání a finance.
Lucie Brunclíková vysvětluje, že je třeba rozlišovat dvě oblasti. První jsou hypotéky, kde se obtíže se splácením po moratoriu téměř nevyskytují, a druhé pak firemní úvěry, kde je CREDITAS aktivní hlavně v projektovém financování. Tam je struktura úvěrování pokaždé trochu odlišná a řeší se individuálně. Obvykle totiž nejde o to, že by se financovaný projekt zcela zhatil, ale např. o odložení některých plánovaných příjmů v čase. A taková situace z pohledu banky v naprosté většině případů řešitelná je,
dodává.
Důležité je nečekat
Banky se shodují, že je důležité banku informovat včas, a to už když klient tuší, že se nějaký problém blíží nebo že je pravděpodobný. Pak je totiž dostatek času na hledání řešení. V UniCreditBank se situaci, kdy klienti neví, zda současnou situaci zvládnou a váhají s oslovením banky, snaží předejít od úplného začátku. Včas proto informovali klienty, kterých se odklad splátek týkal. Klienti by se nikdy neměli zdráhat s oslovením banky, jen tak můžeme klientům vyjít vstříc a pomoci jim,
radí Petr Plocek.
Také v Raiffeisenbank je společným cílem najít co nejvhodnější řešení nastalé situace. Klient by podle Petry Kopecké měl telefonicky nebo e-mailem sám kontaktovat banku a ona ho celým procesem provede a případně vyjasní, jaké doklady bude potřebovat k doložení konkrétní životní situace (např. výpisy z účtu při výpadku příjmů apod.) Individuální pak bude i rozsah změny splátkového plánu. Velice pravděpodobně se nebude jednat o plný odklad anuitní splátky (tzn. odklad jistiny a úroku), ale o dočasné snížení splátek,
popisuje.
Produkty se nemění
Až na ČSOB, kde jejich služby upravili již na začátku pandemie, a to tak, aby vyhovovaly aktuálním potřebám jejich klientů i v současné době, banky v souvislosti se současnou situací neplánují žádné změny v produktech. Jak podotýká Petra Kopecká, ve změnách nevidí důvod, protože vše probíhá v rámci standardně nastavených procesů, kdy jsou schopni klientovi reagovat na jeho individuální situaci. V UniCreditBank v září letošního roku na trh s hypotečními úvěry uvedli nejlepší úrokové sazby od 1,59 % p.a. při tříleté fixaci a při hypotéce 80 % LTV a spotřebitelské úvěry nabízí při řádném splácení s úrokovou sazbou 3,89 % p.a. Ve Fio bance se zase v blízké době chystají spustit klasické splátkové úvěry. Se současnou situací to ale nesouvisí, jde především o doplnění naší produktové nabídky,
dodává závěrem Jakub Heřmánek.