Stále sílící e-commerce dělá vrásky na tvářích majitelů prodejních ploch. Obchody, a to dokonce i ty v centrech měst, se pronajímají stále složitěji. Pro menší internetové obchodníky nejsou kamenné provozovny nebo výdejní místa nutná a pokud o ně mají zájem, často je odrazuje vysoká nájemní cena prostor a nepohodlné podmínky nájemní smlouvy. Co pak s takovým neobsazeným maloobchodním prostorem dělat? Nabízí se řešení, které už řadu let skvěle funguje ve Velké Británii nebo Spojených státech amerických. Jde o krátkodobé pronájmy maloobchodních prostor, které se vžily pod anglickým výrazem pop-up shop.
Toto řešení je jedinečné v tom, že pomáhá jak majitelům nemovitostí, tak samotným obchodníkům. Vyhledávají ho rozjíždějící se firmy, které potřebují odprezentovat svou nabídku, stejně jako fungující internetové obchody. Ani oblast e-commerce totiž není samospasitelná a mnozí zákazníci si čas od času zboží nabízené na internetu rádi prohlédnou a osahají. Pro české zákazníky to platí dvojnásob.
Například v New Yorku je více než 200 maloobchodních prostor, které se dají pronajmout jen dočasně. Typickým příkladem fungování tohoto konceptu jsou prodejci sezónního zboží, v USA například všemožných kostýmů, dekorací a doplňků k Halloweenu. Obchody s tímto artiklem jsou otevřeny jen několik týdnů před svátkem a vychází vstříc poptávce pouze ve chvíli, kdy skutečně je. Bylo by naprosto zbytečné a neekonomické držet obchod s tímto zaměřením po celý rok. Jakmile Halloween proběhne, obchod zavírá.
Pop-up shopy vítají nejen zákazníci, ale i zastupitelé měst, protože se stávají osvěžením mnohdy nudné a řadu let stejné nabídky. Stále se měnící nabídka i výkladní skříň prodejny působí pozitivně na místní komunitu, u které v jisté míře stále živí zvědavost. Lidé pak přichází k obchodu častěji, aby zjistili, co je v něm zrovna k mání. Tím se oživuje nejen obchod v pop-up prodejně, ale i v dalších v okolí. Pop-up shopy jsou mimo jiné jednou z variant, jak přilákat zákazníky do komerčních zón měst.
Šance oťukat si trh je k nezaplacení
Pokud se jedná o začínající firmu, je krátkodobý pronájem obchodní plochy tou nejlepší možnou cestou, jak se bez rizika větší finanční ztráty uvést na trh. Je lépe začít v menším rozsahu a nevzbouzet se v noci hrůzou, že už tři dny nepřišel ani jeden zákazník a chybí peníze na nájem. Pop-up shopy se dají pronajmout na skutečně krátkou dobu. Proto ani v případě neúspěchu taková investice obchodníka nezruinuje. Začínající podnikatelé nemají jistotu, že na trhu prorazí, proč tedy riskovat a pronajímat si prostory na rok a déle? Pop-up shopy si pronajímají i obezřetní obchodníci lokálního charakteru, kteří chtějí zkoušet nová místa. Ne všude je totiž zájem o stejné zboží. To, co je v jednom městě úspěšným byznysem, nemusí nutně fungovat v druhém. Zahraniční pop-up shopy navíc bývají na exponovaných místech, kde je možné počítat s neustálým pohybem lidí, tedy potencionálních zákazníků. A za takové místo se pochopitelně platí. Začínající podnikatel by v boji o dlouhodobý pronájem takového místa neměl se zavedenou značkou šanci. Pokud se jedná o krátkodobý pronájem, tak se ale prosadí. K tématu doporučujeme přečíst si článek: Analýza trhu není luxus, ale výchozí bod každého podnikání
Maloobchodní plochy využívané pro krátkodobé pronájmy se také osvědčily v případech, kdy chce internetový obchodník uvolnit staré zásoby nebo navýšit prodej. Ani zajímavá sleva nemusí zákazníky zaujmout tak, jako to, když mají možnost si zboží sami vyzkoušet a osahat. Mezi některými lidmi totiž stále panuje nedůvěra v nakupování v e-shopech. Strategií mnohých prodejců z internetu se proto stalo pravidelně nebo alespoň čas od času ukázat svoji skutečnou tvář. Pokud „vyjdou na světlo“, zvyšují nejen svou důvěryhodnost, ale také povědomí o značce a ve vytížených obdobích roku, například před Vánocemi, pochopitelně také svoji dostupnost. Pop-up shop se může proměnit v kamennou výdejnu a servisní místo e-shopu. Mimo jiné dává obchodníkovi možnost snadným způsobem vzdělávat zákazníky a poskytnout jim veškeré informace o nabízených produktech včetně názorné ukázky. Funguje to u každého druhu zboží, ať už se jedná o koláče nebo vysavače. To je další konkurenční výhodou, která dává příležitost vybudovat pevnější pouto a důvěru mezi obchodníkem a jeho klientem. Podrobnosti najdete ve starších textech: Kamenná prodejna zůstává důležitou součástí obchodu a Osobní odběry u zákazníků frčí, velké e-shopy rozšiřují své kamenné pobočky
Koncept pop-up shopů není krátkozraký. Práce na budování značky v žádném případě nekončí po vypršení doby pronájmu. Tato doba se pro obchodníka musí stát jen odrazovým můstkem, který mu umožnil se lépe prezentovat. V další fázi přichází v úvahu otevření vlastní prodejny nebo prodej přes internet. Je proto důležité nepolevit v marketingu a prezentovat svůj další vývoj i nabízené služby a produkty. Stačí k tomu využít kontakty sesbírané od zákazníků a návštěvníků pop-up shopu. Aby bylo pronajmutí obchodu smysluplné, musí obchodník znát trh a mít ucelenou a jasně definovanou koncepci svého byznysu. Je důležité vědět, jaká část zboží bude nejvíce působivá a osloví potenciálními zákazníky.
Ačkoli se jedná jen o krátkodobý pronájem, není možné, aby prodejna vypadala jako garáž nebo sklad. To samé platí o výloze. Prodejce musí investovat energii a obchod udělat atraktivním. Někteří majitelé pop-up shopů nabízejí v rámci pronájmu i obsluhu. Pokud se jedná o kvalitního člověka, který je ve svém okolí oblíben, může se to vyplatit, ale mnohdy takoví univerzální prodavači působí nevěrohodně. Lidé budou sotva chodit pro radu k někomu, kdo jeden týden prodává motorky a druhý dětské oblečení. Mnoho malých výrobců sází na to, že se po dobu pronájmu stává i prodejcem. Pop-up shop se tak podobá klasickému stánku na tržišti, ovšem s tím rozdílem, že nabízí mnohem sofistikovanější zázemí.
Čtěte také: Nejdou vám obchody? Možná za to může protivná prodavačka
Když se krátkodobý pronájem stane výhodnějším než dlouhodobý
Pop-up shopy v zahraničí nezřídka zřizují municipality, které disponují spoustou nebytových prostor. Pomáhá jim to získat peníze a celkově oživit ráz města. Krátkodobé pronájmy se ale velice dobře osvědčily i majitelům byť jen jedné prodejny. Stejně jako majitelé bytů mohou na krátkodobém pronájmu turistům získat více peněz. Daní za to je pak více práce než v případě pronájmu prostor na delší dobu.
Zprovoznění prodejny pop-upového typu nemusí být vůbec finančně náročné. Zařízení by mělo být multifunkční, aby obstálo u široké škály zboží. V žádném případě ale nelze obchod zařídit bez nápadu. Prodejní prostory prodávají a určitě pomohou nejen při nabídce jich samotných, ale také prodejcům, kteří si je pronajmou. Nápadů, jak snadno, rychle a za dobrý peníz zařídit prodejnu, je celá řada. Stačí využít například staré lísky od ovoce nebo klasické palety. Mnoho věcí se dá sehnat ve sběrných surovinách, bazarech a podobně. Více informací o tom nabízí články: 10 rad pro zvýšení prodeje. Napovězte zákazníkovi a Palety jsou mým osudem, říká živnostník a vyrábí z nich netradiční nábytek
Vyhledejte své obchodní partnery a souvislosti. Vyzkoušejte Rejstřík firem
Majitel prodejny nemusí investovat dokonce ani do platebních terminálů a kas. V USA už jsou poměrně slušně rozšířeny systémy, které dovolují platit pomocí aplikací na chytrých mobilních telefonech. Jedná se například o švédský systém iZettle a jiné. Pronajímatel obchodní plochy by měl znát místní vyhlášky a mít povolení k provozování pop-up shopu. Ne v každé prodejně je totiž možné prodávat úplně všechno a předejde se tak technickým problémům. Z důvodu častějšího střídání nájemníků je také doporučováno uzavřít dobré pojištění odpovědnosti pro případy, kdy by byl v obchodě někdo ze zákazníků či prodejců zraněn nebo by došlo k poškození zboží.
Majitel prodejní plochy by také měl pomáhat svým nájemníkům v prezentaci. Zvýší tak povědomí nejen o nich samotných, ale také o možnosti krátkodobého pronájmu. Pop-up shopy se v západních zemích pronajímají maximálně na 3 nebo 4 měsíce. Minimální doba není pevně stanovena, ale uvádí se, že vhodné je obchod pronajmout na tři týdny. Jsou ale i případy, kdy se prodejci mění každý týden. To je závislé na úspěchu pop-upového konceptu v daném místě, na poptávce a dalších faktorech.