Už jste slyšeli o pop-up shopech? Stojí za vyzkoušení

22. 1. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: isifa/MAFRA/František Vlček
Ilustrační obrázek.
Pop-up shopy jsou skvělý způsob, jak vyzkoušet nové produkty a propagovat svou značku bez velkých nákladů a závazků.

Stále sílící e-commerce dělá vrásky na tvářích majitelů prodejních ploch. Obchody, a to dokonce i ty v centrech měst, se pronajímají stále složitěji. Pro menší internetové obchodníky nejsou kamenné provozovny nebo výdejní místa nutná a pokud o ně mají zájem, často je odrazuje vysoká nájemní cena prostor a nepohodlné podmínky nájemní smlouvy. Co pak s takovým neobsazeným maloobchodním prostorem dělat? Nabízí se řešení, které už řadu let skvěle funguje ve Velké Británii nebo Spojených státech amerických. Jde o krátkodobé pronájmy maloobchodních prostor, které se vžily pod anglickým výrazem pop-up shop.

Toto řešení je jedinečné v tom, že pomáhá jak majitelům nemovitostí, tak samotným obchodníkům. Vyhledávají ho rozjíždějící se firmy, které potřebují odprezentovat svou nabídku, stejně jako fungující internetové obchody. Ani oblast e-commerce totiž není samospasitelná a mnozí zákazníci si čas od času zboží nabízené na internetu rádi prohlédnou a osahají. Pro české zákazníky to platí dvojnásob.

Například v New Yorku je více než 200 maloobchodních prostor, které se dají pronajmout jen dočasně. Typickým příkladem fungování tohoto konceptu jsou prodejci sezónního zboží, v USA například všemožných kostýmů, dekorací a doplňků k Halloweenu. Obchody s tímto artiklem jsou otevřeny jen několik týdnů před svátkem a vychází vstříc poptávce pouze ve chvíli, kdy skutečně je. Bylo by naprosto zbytečné a neekonomické držet obchod s tímto zaměřením po celý rok. Jakmile Halloween proběhne, obchod zavírá.

Pop-up shopy vítají nejen zákazníci, ale i zastupitelé měst, protože se stávají osvěžením mnohdy nudné a řadu let stejné nabídky. Stále se měnící nabídka i výkladní skříň prodejny působí pozitivně na místní komunitu, u které v jisté míře stále živí zvědavost. Lidé pak přichází k obchodu častěji, aby zjistili, co je v něm zrovna k mání. Tím se oživuje nejen obchod v pop-up prodejně, ale i v dalších v okolí. Pop-up shopy jsou mimo jiné jednou z variant, jak přilákat zákazníky do komerčních zón měst.

Šance oťukat si trh je k nezaplacení

Ilustrační obrázek.
Autor: isifa/MAFRA/František Vlček

Ilustrační obrázek.

Pokud se jedná o začínající firmu, je krátkodobý pronájem obchodní plochy tou nejlepší možnou cestou, jak se bez rizika větší finanční ztráty uvést na trh. Je lépe začít v menším rozsahu a nevzbouzet se v noci hrůzou, že už tři dny nepřišel ani jeden zákazník a chybí peníze na nájem. Pop-up shopy se dají pronajmout na skutečně krátkou dobu. Proto ani v případě neúspěchu taková investice obchodníka nezruinuje. Začínající podnikatelé nemají jistotu, že na trhu prorazí, proč tedy riskovat a pronajímat si prostory na rok a déle? Pop-up shopy si pronajímají i obezřetní obchodníci lokálního charakteru, kteří chtějí zkoušet nová místa. Ne všude je totiž zájem o stejné zboží. To, co je v jednom městě úspěšným byznysem, nemusí nutně fungovat v druhém. Zahraniční pop-up shopy navíc bývají na exponovaných místech, kde je možné počítat s neustálým pohybem lidí, tedy potencionálních zákazníků. A za takové místo se pochopitelně platí. Začínající podnikatel by v boji o dlouhodobý pronájem takového místa neměl se zavedenou značkou šanci. Pokud se jedná o krátkodobý pronájem, tak se ale prosadí. K tématu doporučujeme přečíst si článek: Analýza trhu není luxus, ale výchozí bod každého podnikání

Maloobchodní plochy využívané pro krátkodobé pronájmy se také osvědčily v případech, kdy chce internetový obchodník uvolnit staré zásoby nebo navýšit prodej. Ani zajímavá sleva nemusí zákazníky zaujmout tak, jako to, když mají možnost si zboží sami vyzkoušet a osahat. Mezi některými lidmi totiž stále panuje nedůvěra v nakupování v e-shopech. Strategií mnohých prodejců z internetu se proto stalo pravidelně nebo alespoň čas od času ukázat svoji skutečnou tvář. Pokud „vyjdou na světlo“, zvyšují nejen svou důvěryhodnost, ale také povědomí o značce a ve vytížených obdobích roku, například před Vánocemi, pochopitelně také svoji dostupnost. Pop-up shop se může proměnit v kamennou výdejnu a servisní místo e-shopu. Mimo jiné dává obchodníkovi možnost snadným způsobem vzdělávat zákazníky a poskytnout jim veškeré informace o nabízených produktech včetně názorné ukázky. Funguje to u každého druhu zboží, ať už se jedná o koláče nebo vysavače. To je další konkurenční výhodou, která dává příležitost vybudovat pevnější pouto a důvěru mezi obchodníkem a jeho klientem. Podrobnosti najdete ve starších textech: Kamenná prodejna zůstává důležitou součástí obchoduOsobní odběry u zákazníků frčí, velké e-shopy rozšiřují své kamenné pobočky

Koncept pop-up shopů není krátkozraký. Práce na budování značky v žádném případě nekončí po vypršení doby pronájmu. Tato doba se pro obchodníka musí stát jen odrazovým můstkem, který mu umožnil se lépe prezentovat. V další fázi přichází v úvahu otevření vlastní prodejny nebo prodej přes internet. Je proto důležité nepolevit v marketingu a prezentovat svůj další vývoj i nabízené služby a produkty. Stačí k tomu využít kontakty sesbírané od zákazníků a návštěvníků pop-up shopu. Aby bylo pronajmutí obchodu smysluplné, musí obchodník znát trh a mít ucelenou a jasně definovanou koncepci svého byznysu. Je důležité vědět, jaká část zboží bude nejvíce působivá a osloví potenciálními zákazníky.

Ačkoli se jedná jen o krátkodobý pronájem, není možné, aby prodejna vypadala jako garáž nebo sklad. To samé platí o výloze. Prodejce musí investovat energii a obchod udělat atraktivním. Někteří majitelé pop-up shopů nabízejí v rámci pronájmu i obsluhu. Pokud se jedná o kvalitního člověka, který je ve svém okolí oblíben, může se to vyplatit, ale mnohdy takoví univerzální prodavači působí nevěrohodně. Lidé budou sotva chodit pro radu k někomu, kdo jeden týden prodává motorky a druhý dětské oblečení. Mnoho malých výrobců sází na to, že se po dobu pronájmu stává i prodejcem. Pop-up shop se tak podobá klasickému stánku na tržišti, ovšem s tím rozdílem, že nabízí mnohem sofistikovanější zázemí.

Čtěte také: Nejdou vám obchody? Možná za to může protivná prodavačka

Když se krátkodobý pronájem stane výhodnějším než dlouhodobý

Pop-up shopy v zahraničí nezřídka zřizují municipality, které disponují spoustou nebytových prostor. Pomáhá jim to získat peníze a celkově oživit ráz města. Krátkodobé pronájmy se ale velice dobře osvědčily i majitelům byť jen jedné prodejny. Stejně jako majitelé bytů mohou na krátkodobém pronájmu turistům získat více peněz. Daní za to je pak více práce než v případě pronájmu prostor na delší dobu.

Zprovoznění prodejny pop-upového typu nemusí být vůbec finančně náročné. Zařízení by mělo být multifunkční, aby obstálo u široké škály zboží. V žádném případě ale nelze obchod zařídit bez nápadu. Prodejní prostory prodávají a určitě pomohou nejen při nabídce jich samotných, ale také prodejcům, kteří si je pronajmou. Nápadů, jak snadno, rychle a za dobrý peníz zařídit prodejnu, je celá řada. Stačí využít například staré lísky od ovoce nebo klasické palety. Mnoho věcí se dá sehnat ve sběrných surovinách, bazarech a podobně. Více informací o tom nabízí články: 10 rad pro zvýšení prodeje. Napovězte zákazníkoviPalety jsou mým osudem, říká živnostník a vyrábí z nich netradiční nábytek

skoleni_8_1

Vyhledejte své obchodní partnery a souvislosti. Vyzkoušejte Rejstřík firem

Majitel prodejny nemusí investovat dokonce ani do platebních terminálů a kas. V USA už jsou poměrně slušně rozšířeny systémy, které dovolují platit pomocí aplikací na chytrých mobilních telefonech. Jedná se například o švédský systém iZettle a jiné. Pronajímatel obchodní plochy by měl znát místní vyhlášky a mít povolení k provozování pop-up shopu. Ne v každé prodejně je totiž možné prodávat úplně všechno a předejde se tak technickým problémům. Z důvodu častějšího střídání nájemníků je také doporučováno uzavřít dobré pojištění odpovědnosti pro případy, kdy by byl v obchodě někdo ze zákazníků či prodejců zraněn nebo by došlo k poškození zboží.

Majitel prodejní plochy by také měl pomáhat svým nájemníkům v prezentaci. Zvýší tak povědomí nejen o nich samotných, ale také o možnosti krátkodobého pronájmu. Pop-up shopy se v západních zemích pronajímají maximálně na 3 nebo 4 měsíce. Minimální doba není pevně stanovena, ale uvádí se, že vhodné je obchod pronajmout na tři týdny. Jsou ale i případy, kdy se prodejci mění každý týden. To je závislé na úspěchu pop-upového konceptu v daném místě, na poptávce a dalších faktorech.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).