Nový občanský zákoník přinesl na začátku minulého roku řadu změn pro provozovatele internetových obchodů. Během 12 měsíců, kdy je NOZ v účinnosti, se však změnám nepodřídili všichni. Dokonce se najdou tací, kteří jej vůbec nezaregistrovali.
Čtěte více: Novela občanského zákoníku zklamala e-shopy. Neřeší, že se z nich staly půjčovny
Takový závěr vzešel z průzkumu dTestu, který se zaměřil právě na správné odkazy na občanský zákoník a prověřoval, zda e-shopy správně informují zákazníky o jejich právech. Změnit odkazy na příslušnou legislativu je pro obchodníka to nejjednodušší, co od něho může zákon vyžadovat, bohužel úroveň kvality jednotlivých podmínek dost kolísá,
uzavírá Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest.
Čtěte také: Reklamace podle nového občanského zákoníku jsou i po roce nejasné
Zopakujme si, co NOZ e-shopům stanovuje
- Kupní smlouva se při nákupu v e-shopu uzavírá okamžikem odeslání objednávky. V praxi to znamená, že internetový obchodní musí dodat produkt, který si zákazník objednal. Jedinou výjimkou je vyprodání zásob. Povinnost potvrdit objednávku stále trvá.
- E-shop musí brát zřetel na dodatky a odchylky. Je nutné je vyslyšet, pokud objednávku prodávající neodmítne. Příkladem takovéhoto dodatku je objednání produktu v barvě, která není v nabídce. Není možné vymáhat smluvní pokutu, kterou provozovatelé požadovali po zákazníkovi, když například odmítne převzít objednané zboží. Nyní je nutné ji sjednat samostatně telefonicky nebo písemně.
- Nový občanský zákoník upravil i možnost odstoupení od smlouvy. Zákazník tak může učinit do 14 dní od převzetí zboží, tuto informaci je však nutné mu sdělit. Kupující musí ve stanové době vrátit zakoupené produkty, prodávají pak zašle peníze zpět zákazníkovi do 14 dní. Současně lze nově cenu ponížit o částku, kterou zboží ztratilo běžným používáním. Prodávající také zákazníkovi hradí náklady na nejlevnější dopravu při doručení. Poštovné při vrácení produktu pak platí kupující, který musí být poučen. V opačném případě to hradí prodávající. Nově nemůže zákazník vrátit ani zboží, u kterého porušil hygienický obal.
- Největšími změnami pak prošel proces reklamace. Prodávající odpovídá za to, že dodané zboží nemá vady. Pokud dodá kazové zboží, tak má zákazník právo na výměnu nebo opravu. Není-li ani jedno z tohoto možné, lze odstoupit od smlouvy. Nově může prodávající nabídnout při výskytu vady slevu z kupní ceny. V případě, že se v záruční dvouleté době vyskytla vada, je nutné nově rozlišit mezi podstatným a nepodstatným porušením kupní smlouvy. V prvním případě si zákazník může vybrat, zda chce zboží vyměnit, opravit, úplně odstoupit od smlouvy nebo slevu. U nepodstatného porušení smlouvy pak zákazník může žádat odstranění vady či slevu, odstoupit může, pouze pokud prodejce odmítne závadu odstranit nebo to nestihne včas.