Pro barbershopy platí stejná pravidla jako pro kadeřnictví nebo například manikúru a kosmetické nebo masérské služby. Od začátku května byla pravidla stanovena tak, že osoba poskytující službu ji v jeden čas poskytuje vždy jen jednomu zákazníkovi mezi místy, kde jsou zákazníkům poskytovány služby (např. křesla v holičství a kadeřnictví), je vzdálenost alespoň 2 metry a neprovádí se činnosti, při kterých dochází k narušení integrity kůže.
Co se dozvíte v článku
Od soboty 26. června v rámci rozvolnění skončila povinnost obsluhovat v režimu jeden na jednoho a vést evidenci zákazníků. Stále však zákazníci nesmí mít klinické známky onemocnění COVID-19 a při vstupu do provozovny se musí prokázat negativním testem.
Návrat byl náročnější
David Holienčin z Pánského salonu HOLLY jako po každém znovuotevření vnímal větší zájem o úpravu vlasů i vousů. Zákazníci si podle něj zvykli na jistý reprezentativní standard a komfort. Návrat do práce po delší době byl náročnější, ale stačilo pár dnů a člověk je zase ve svém živlu. Pro uspokojení poptávky vždy první měsíc otevíral i sobotní termíny a další měsíc už nárůst nebyl tak výrazný i vzhledem k velké konkurenci, kde se poptávka rozptýlila. Nárůst po posledním lockdownu nebyl tak intenzivní i vzhledem k nutnosti absolvovat testy před návštěvou kadeřnictví ze stran zákazníků,
myslí si. V Dusan's barbershop Zlín to mají nyní s rezervacemi stejné. Celoročně mají plné rezervace, takže jejich zákazníky neodradí ani to, že si musí udělat test před návštěvou či být očkovaní a další jiné podmínky. Musel jsem dělat jinak pouze to, že už nemůžu ostříhat tolik zákazníků kvůli tomu, aby se nepotkávali,
doplňuje Dušan Kráčala.
Tento distanc nebylo nutné dodržovat v Pánském salonu HOLLY vzhledem k přítomnosti jednoho zákazníka. David Holienčin jej zakládal s filozofií vytvořit opravdu prostor, kde se člověk bude těšit, že si odpočine, najde si chvilku pro sebe v uvolněné a autentické atmosféře. Tím, že zde pracuje sám a vždy je v salonu jeden zákazník, může si dopřát klid a pohodlí v přátelském prostředí, jako by byl u kamaráda v obývacím pokoji. Nesnažím se o model, kde převažuje kvantita nad kvalitou, nejdu směrem byznysu. Cílem je dělat práci, která mě baví k oboustranné spokojenosti,
vysvětluje.
Nejžádanější byl střih
Podle Žanety Kaiserové z Barber´s Wife někteří klienti zjistili, že se v delším střihu cítí lépe a jiní říkali, že nikdy neměli tak dlouhé vlasy a teď si to chtějí užít. V prosinci, při znovuotevření holičství, se podle ní klienti rozdělili na dva druhy. Jedni chtěli zachovat délku a z ní vymyslet střih. Druzí pro změnu chtěli vlasy zkrátit co nejvíce, aby přežili přes další vlnu,
uvedla pro deník Metro.cz.
Právě stříhání vlasů patřilo mezi nejžádanější službu ve Zlíně. Lidé se doma dokázali tak nějak oholit, ale ostříhat už ne, takže jsme měli opravdu hodně práce s tím ostříhat všechny ty ´helmy´ na hlavách,
popisuje s úsměvem Dušan Kráčala. Podobně v Pánském salonu HOLLY následovala poptávka po klasickém střihu kompletní službou včetně vousů. Ty jsou náročnější na úpravu, pokud jde o plnovousy. Přístup nebyl nijak jiný, spíše uvědomění, jak se pro některé stala péče o zevnějšek důležitou součástí nynější doby – takže absence v pravidelnosti návštěvy,
dodává David Holienčin.
Nahlédněte do barberu na pražských Vinohradech:
Problém byl s respirátory
Dušan Kráčala vidí jako největší problém ze všech opatření, že musí nosit respirátory. On osobně už nezvládne ostříhat s respirátorem tolik lidí jako bez něj. V samém začátku, když páni poslanci vyžadovali dvojí ochranu dýchacích cest, tak to jsem stříhal v roušce a štítu a to se teda vůbec nedalo. Štít se mi mlžil a bylo to opravdu nepříjemné a doufám, že už tohle nikdy nezažijeme, jinak bych přemýšlel o úplném uzavření provozovny,
popisuje. Davidovi Holienčinovi nepřišlo nijak překvapivé dodržovat striktněji pravidla, protože je v kadeřnických salonech dodržování hygienických pravidel dáno provozním řádem. Také pro něj však bylo nekomfortní pracovat v rouškách, respirátorech nebo štítech. Člověk se podle něj rychleji unaví, není tak koncentrovaný a podobně.
Dále dělalo potíže, že lidé nesplňovali podmínky pro vstup do barbershopu, například neměli test. Já si myslím, že by za to měl být zodpovědný zákazník, zda má test či ne, my máme podmínky napsané na webu i na dveřích a taky mě nebaví pořád někoho kontrolovat, zda má test či ne…,
říká Dušan Kráčala. Podobně vidí problematické vyžadovat testy po zákaznících také David Holenčina.
Zavření využili k rekonstrukci
Dominik Kalina, jeden ze spolumajitelů barberushopu Die Hard pro City.cz, prozradil, že pandemie koronaviru pro ně znamenala se hlavně udržet a nezkrachovat. Měli sice povoleno stříhat u klientů doma, ale to je nezachránilo, protože museli platit nájem a ostatní náklady. Mají i druhou pobočku v Táboře, kde jsou v minusu, protože nedosáhli na žádné dotace ani jinou pomoc. Nikdy však neuvažovali nad tím, že by s Die Hard skončili. Ten jsme si chtěli udržet zuby nehty. Vše jsme vybudovali se společníkem sami vlastníma rukama. Té dřiny bylo fakt moc na to, abychom to pustili. Raději jsme makali do noci, abychom se nějak uživili,
sděluje.
Také Dušan Kráčala se se zavřením vyrovnával špatně. První měsíce byla pomoc ze strany státu podle jeho slov naprosto mizerná (celkové náklady na žití 35 000 Kč, když počítal pouze nájmy a dostali 16 000 korun). Naštěstí jsem měl dost peněž našetřených z dřívějších dob, jelikož jsem se na tuhle situaci připravoval, ale upřímně po těch 5 měsících zavření jsem měl co dělat, abych to všechno zaplatil. Bylo to i psychicky náročné,
přiznává. Jako pozitivum bere to, že jejich provozovna byla zvětšena asi o 20m2, udělali kompletní rekonstrukci v podobě nové dlažby a celkové renovace a i díky tomu mohli dodržovat do budoucna rozestupy mezi křesly. Také David Holienčin volný čas využil k menším úpravám v provozovně, generálnímu úklidu, přípravám na otevření a taky on-line edukaci. Vyrovnávání se se zavřením jsem vnímal spíše na osobní úrovni, kdy vám chybí práce, kterou děláte rádi,
uzavírá.